וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין בהאג: על ארה"ב לא לפגוע בסיוע ובתעופה האזרחית באיראן

3.10.2018 / 12:34

בפסיקת ביניים של הטריבונל הגבוה של האו"ם, נקבע כי על ממשל טראמפ להסיר כל מגבלות שהן על יצוא תרופות, מכשור רפואי, מוצרי מזון וחלקי חילוף לתעופה האזרחית באיראן. בוושינגטון דוחים את זכות השיפוט של בית הדין וצפויים לערער על הפסיקה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בית הדין הבינלאומי לצדק, הטריבונל הגבוה ביותר של האו"ם, פסק היום (רביעי) בהחלטת ביניים כי על ארצות הברית להסיר את הסנקציות שעלולות לפגוע בסיוע ההומניטרי ובתעופה האזרחית של איראן.

הסנקציות הושתו מחדש על איראן אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין במאי האחרון. טהראן ערערה על כך והגישה עתירה לבית הדין הבינלאומי. ארצות הברית, שטרם הגיבה לפסיקה, צפויה לערער על זכות השיפוט של בית הדין בנושא בשימוע עתידי.

בית הדין קבע כי על וושינגטון "להסיר, באמצעים שהי תבחר בהם, כל מגבלות העולות" מהסנקציות המחודשות על יצוא תרופות ומכשירים רפואיים, מוצרי מזון וחקלאות וחלקי חילוף וציוד הכרחי להבטחת התעופה האזרחית".

איראן בירכה על הפסיקה. "ההחלטה מוכיחה שוב כי הרפובליקה האסלאמית צודקת והסנקציות האמריקניות נגד אזרחי המדינה שלנו אינן חוקיות ואכזריות", מסר משרד החוץ של איראן בהצהרה שפורסמה בכלי תקשורת במדינה.

נשיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, 22 בספטמבר 2018. AP
רוחאני במצעד צבאי בטהראן, בחודש שעבר/AP

טהראן טוענת כי הסנקציות מפרות את תנאי האמנה שנחתמה עם וושינגטון ב-1955, 24 שנים לפי המהפכה האסלאמית שהובילה לניתוק היחסים בין המדינות. למרות הפסיקה, לא צפויה להיות לה השלכות ממשיות על יישום העיצומים על הרפובליקה האסלאמית, שבחודש הבא יתרחבו גם למגזר הנפט והאנרגיה.

החלטותיו של בית הדין מחייבות, אך אין לו כוח לאכוף אותן. גם ארצות הברית וגם איראן התעלמו מפסיקותיו בעבר במקרים שהם העלו אחת נגד השנייה. השופטים קבעו כי ההבטחות של וושינגטון בחודש אוגוסט כי היא עושה כמיטב יכולתה כדי להבטיח שהסנקציות לא פוגעות במצב ההומניטרי באיראן "אינן מספיקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully