וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הפרת הסכם: ארה"ב מאיימת להשמיד טילי שיוט שמפתחת רוסיה

2.10.2018 / 16:07

השגרירה בנאט"ו שלחה את המסר התקיף ביותר עד כה של ממשל טראמפ נגד הקרמלין. זאת בעקבות עדויות שהצטברו בוושינגטון לכך שמוסקבה מפרה הסכם מתקופת המלחמה הקרה שהגביל פיתוח טילים המסוגלים לפגוע באירופה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

רוסיה חייבת לעצור פיתוח של מערכות טילי שיוט אסורות או שארצות הברית תנסה להשמידן לפני שיהפכו למבצעיות - כך הזהירה היום (שלישי) שגרירת ארצות הברית בנאט"ו, קיי ביילי האצ'יסון. ארצות הברית מאמינה כי רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות, בניגוד לאמנה שעליה חתמה בתקופת המלחמה הקרה. הטילים יאפשרו לה לתקוף בנשק גרעיני באירופה בתוך זמן קצר, אולם מוסקבה מתעקשת כי היא אינה מפרה את האמנה.

השגרירה אמרה כי וושינגטון נותרה מחויבת לפתרון דיפלומטי, אולם היא תשקול פעולה צבאית אם פיתוח הטילים לטווח בינוני יימשך. "במקרה כזה, ננסה לנטרל טילים המסוגלים לפגוע באחת המדינות שלנו", היא אמרה במסיבת עיתונאים. "ניסינו לשלוח מסר לרוסיה במשך כמה שנים שאנחנו יודעים שהיא מפרה את ההסכם. הראנו לה את העדויות שיש בידינו לכך שהיא מפרה את ההסכם", אמרה. "אנחנו מציבים קווים אדומים כך שבעלות בריתנו יעזרו לנו להביא את רוסיה לשולחן".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
פוטין וטראמפ בפסגה בהלסינקי, יולי/רויטרס

משרד החוץ של רוסיה טרם הגיב, אך בעבר הוא אמר כי הוא מוכן לקיים שיחות עם ארצות הברית כדי לשמור על ההסכם ולציית לו. ההסכם נחתם ב-1987 והגביל את שתי המעצמות מפני פיתוח טילים המסוגלים לפגוע באירופה או באלסקה. בשנה שעברה חגגו הצדדים 30 שנה לחתימתו בז'נבה, אך באותה שנה מחלקת המדינה דיווחה כי מוסקבה מפרה את ההסכם.

זאת האזהרה החריפה ביותר של ארצות הברית לבצע תקיפה מקדימה נגד רוסיה מאז נכנס הנשיא דונלד טראמפ לתפקידו בינואר אשתקד. בשנה שעברה אמר גורם אמריקני כי וושינגטון תשקול לפתח מערכות טילים לטווח בינוני אם ההפרות הרוסיות יימשכו.

דבריה של השגרירה לנאט"ו צפויים להחריף את המתיחות בין מוסקבה למערב, שיחסיהם בשפל בשנים האחרונות בשל סיפוח חצי האי קרים, ההתערבות הצבאית בסוריה ובחישתה במערכות בחירות במדינות המערב.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס, שהגיע לכנס של נאט"ו, אמר כי הוא ישוחח על הנושא עם עמיתיו. "אני לא יכול להעריך לאן זה הולך, ההחלטה היא של הנשיא, אבל אני יכול להגיד לכם שגם בגבעת הקפיטול וגם במחלקת המדינה יש חשש רב מהמצב. אני אשוב עם עצות מבעלות בריתנו ועם התעמקות בנושא כדי לקבוע את המשך הדרך", אמר לכתבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully