וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר איומי טראמפ: ארה"ב, קנדה ומקסיקו חתמו על הסכם סחר חדש

1.10.2018 / 8:05

בשבוע שעבר ארצות הברית ומקסיקו הגיעו להבנות בנוגע להסכם סחר חדש, אולם, קנדה נשארה בחוץ. זאת לאחר שהנשיא טראמפ אמר כי "אנחנו לא אוהבים את הנציגים שלהם", ואיים למסות את תעשיית הרכב הקנדית. לאחר הבנות בין הצדדים חתמו השלוש על הסכם חדש שיחליף את הישן

צילום: רויטרס

ארצות הברית, קנדה ומקסיקו הודיעו היום (שני) כי הם הגיעו להסכם סחר חדש בין המדינות, זאת לאחר שבשבוע שעבר נחתם הסכם בו קנדה נשארה בחוץ. המדינות הסבירו כי הסכם זה יחליף את קודמו (NAFTA) שנחתם בשנת 1994.

בשבוע שעבר הכריז נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ על הבנות חדשות עם מקסיקו על הסכם סחר חדש, אך יום לפני ההכרזה סירב טראמפ להיפגש עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, בשולי עצרת האו"ם, ברקע מחלוקות הסחר בין שתי השכנות. "אהיה כן אתכם, אנחנו לא מסתדרים עם נציגי קנדה", אמר עם סיום ביקורו במטה האו"ם. הנשיא תקף את מכסיה של קנדה על תעשיית החלב ושב על איומיו למסות את תעשיית הרכב הקנדית. "אנחנו לא אוהבים ממש את הנציגים שלהם", אמר טראמפ, שככל הנראה התייחס לשרת החוץ של קנדה, כריסטיה פרילנד, שמובילה את השיחות.

מתיחות זאת נמשכת מאוגוסט האחרון בו ארצות הברית ומקסיקו הגיעו להבנות על שינוי ההסכם, אולם גורמים בשתי המדינות דחקו בממשל טראמפ לכלול גם את קנדה. עם זאת, השיחות בין וושינגטון לאוטווה הפכו לעוינות במיוחד. "התעריפים גבוהים מדי ולא נראה שהוא (טרודו) רוצה להתקדם ואמרתי לו שכח מזה", אמר טראמפ. "בכנות, אנחנו חושבים פשוט להטיל מסים על מכוניות המגיעות מקנדה". הוא לא שלל את האפשרות להסכם, אולם הבהיר כי הוא לא מוכן להתפשר.

ראש ממשלת קנדה טרודו בעצרת הכללית של האו"ם, 24 באוגוסט 2018. רויטרס
נשיא קנדה בעצרת הכללית של האו"ם, שבוע שעבר/רויטרס

טראמפ שיבח היום את כניסת קנדה להסכם. בציוץ שפרסם בטוויטרכינה את ההסכם החדש "נפלא" וכתב שהוא עסקה מצויינת לכל שלוש המדינות.


הנשיא האמריקני קרא לשכנה מצפון לנהוג בהגינות בשיחות על ההסכם אך בד בבד איים להטיל מכסי מגן על ייבוא כלי רכב. במהלך הלילה טראמפ שוחח עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בטלפון והשניים סיכמו "להמשיך את השיחות הפרודוקטיביות" בנושא סחר, כך על פי הודעת הבית הלבן.

טראמפ הוסיף אז כי בכוונתו לבטל את ההסכם הקודם וכינה את זה העתיד להחליפו "הסכם הסחר ארצות הברית-מקסיקו", כשהוא משמיט את שמה של השותפה השלישית. לדבריו, "נוכל להגיע להסכם נפרד עם קנדה או להכניס אותה להסכם הזה". את ההסכם הקודם כינה טראמפ "אסון קוטל משרות".

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו הצטרף בשבוע שעבר לדבריו של טראמפ דרך שיחת טלפון והביע תקווה כי קנדה תיקח חלק גם היא בהסכם בסופו של דבר. גם הנשיא הנבחר אנדרס מנואל לופס אוברדור, שצפוי להיכנס לתפקיד בדצמבר השנה, בירך על ההסכם אך הוסיף כי היה רוצה שקנדה תהיה חלק ממנו.

נציב הסחר האמריקני רוברט לייטהייזר אמר כי ההסכם החדש יהיה בתוקף למשך 16 שנה ובכל שש שנים תקבע נקודה שבה יעמדו פרטיו להסכם ולחידוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully