וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו רוצה לדבר על איראן - אבל לפלסטינים יש תכניות אחרות

25.9.2018 / 8:43

ברקע משבר כבד עם רוסיה, ראש הממשלה ימריא לעצרת האו"ם, בשאיפה לעסוק בעיקר בסוגיה האיראנית ובחשש הישראלי מהתחזקותה באזור. אבו מאזן ינסה להסיט את הנושא דווקא לסוגיה הפלסטינית, בנאום שצפוי להיות לוחמני במיוחד. לפחות מהפגישה עם טראמפ נתניהו לא צריך לחשוש

ביבי נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם 19.9.17. רויטרס
נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בשנה שעברה/רויטרס

בעיצומו של משבר מדיני קשה עם רוסיה, וברקע המאבק הישראלי למניעת התבססות איראנית בסוריה, ימריא היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור השנתי בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. הנושא המרכזי בו יעסוק נתניהו הוא הסוגיה האיראנית: ביטול הסכם הגרעין מ-2015 והמאמץ לבלום את התפשטותה ותוקפנותה של איראן באזור.

הנושא האיראני יבוא לידי ביטוי במוקד נאומו בפני מליאת העצרת ביום חמישי אך גם בפגישותיו המדיניות בשוליה, שבראשן מפגש עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ביום רביעי. פגישה זו תהיה הפעם החמישית בה יפגשו שני המנהיגים מאז שהנשיא נכנס לבית הלבן, אך הראשונה מאז שהחליט טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן - החלטה שהתקבלה בתשואות בירושלים, אך מעוררת התנגדות קשה בקהילה הבינלאומית. עתיד הסכם הגרעין והמשך החרפת הלחץ הכלכלי יהיו בראש סדר הנושאים בפגישה.

בנוסף יעסקו השניים בהתפתחויות האחרונות בזירה הסורית ובהחלטת רוסיה להעביר למשטר אסד את מערכת ההגנה מפני טילים S-300. זהו צעד שמייצר חשש לחופש הפעולה של צה"ל וחיל האוויר באזור ועשוי לפגוע במאמץ למניעת התבססות איראנית בסוריה ולבנון. טרם המראתו של נתניהו התקיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בה קיבלו השרים עדכון לגבי המשבר המדיני עם רוסיה. הישיבה נמשכה למעלה משעתיים וחצי.

מלבד טראמפ, נתניהו צפוי להיפגש עם שורה ארוכה של מנהיגים, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא פולין אנדריי דודה, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, נשיא רואנדה פול קגאמה ונשיא גואטמלה גימי מורלס. פקידים ישראלים אישרו כי ישנם מגעים לארגן פגישה גם עם נשיא מצרים א-סיסי, במה שכנראה הופך למסורת בהמשך לפגישה הפומבית הראשונה בין השניים באו"ם בשנה שעברה, אך בלשכת ראש הממשלה לא אישרו את הדיווחים בנושא.

פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ ביבי נתניהו, בבית הלבן, וושינגטון 5 במרץ 2018. AP
נתניהו וטראמפ בפגישתם בוושינגטון במרץ האחרון/AP

שיא הביקור, צפוי להיות ביום חמישי בערב, בנאומו של נתניהו בפני מליאת העצרת באו"ם שיוקדש ככל הנראה ברובו לאיראן, שאיפותיה הגרעיניות, איומיה המפורשים בהשמדת ישראל והדגשת זכותה של ישראל להגן על עצמה. בעוד בלשכת ראש הממשלה היו שמחים בוודאי למקד את כל הביקור בניו יורק בסוגיה האיראנית, לפלסטינים יש תכניות אחרות.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ינאם גם הוא בפני מליאת העצרת כמה שעות לפני נתניהו. בירושלים נערכים לנאום לוחמני במיוחד ומתקפה חריפה על נתניהו וטראמפ, ברקע החרם הפלסטיני על הממשל בעקבות העברת השגרירות לירושלים וגל הענישה האמריקני כלפי הפלסטינים בשבועות האחרונים שכלל הודעה על הפסקת מימון אונר"א, קיצוץ בתקציבי הרשות וסגירה של משרדי אשף בוושינגטון.

הסוגיה הפלסטינית תהווה גם היא נושא מרכזי במהלך השבוע ובשולי העצרת יתקיימו מספר כינוסי צד שיוקדשו לנושא: אבו מאזן יכנס ביום רביעי מפגש בינלאומי תחת הכותרת "להציל את פתרון שתי המדינות", אליו הוזמנו נציגים של המדינות החברות במועצת הביטחון, מדינות ערב, ומדינות רבות מאירופה. מפגש זה נועד להציג את העמדה הפלסטינית ולגייס התנגדות למהלכים האחרונים של ממשל טראמפ. בנוסף לכך, ביום רביעי יתקיים כינוס מיוחד של ירדן ומדינות נוספות שיתמקד בסוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם, אונר"א. מטרת הכנס תהיה לגייס כספים כדי להבטיח את המשך קיומו ותפקודו של הארגון.

עוד באותו נושא

מתכוננים לעצרת האו"ם: טראמפ ייפגש עם נתניהו; איוונקה תשתתף

לכתבה המלאה
אבו מאזן נאם באו"ם: להקציב מסגרת זמן לסיום הכיבוש. רויטרס
נאום אבו מאזן באו"ם בשנה שעברה/רויטרס

כמדי שנה, ישראל, הפלסטינים ומדינות נוספות יתאספו ביום חמישי בכינוס השנתי של המדינות התורמות לרשות הפלסטינית. השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, ייצגו את ישראל בוועידה שתתמקד במצב ברצועת עזה ובעיקר בפרויקטים הומניטריים בתחומי מים, ביוב ותשתיות ברצועה. ראש המוסד יוסי כהן ישהה גם הוא השבוע בניו יורק לפגישות בשולי העצרת.

ככלל, נתניהו עשוי וצפוי להיות הפרצוף הידידותי והאוהד ביותר שטראמפ ייתקל בו במסדרונות האו"ם בשנה שבה החליט הממשל האמריקני לחתור תחת יסודות הארגון, פרש ממוסדות בינלאומיים רבים ונסוג מהסכמים של האו"ם והקהילה הבינלאומית. בנוסף להפסקת מימון אונר"א, ארצות הברית הודיעה השנה על פרישה ממועצת זכויות האדם של האו"ם ומאונסקו, ארגון קשרי החינוך והתרבות של האו"ם, בשל ההטיה האנטי ישראלית בשני הגופים. בנוסף בשבועות האחרונים מאיימים בכירי הממשל לפרוש גם מבית הדין הבינלאומי בהאג. צעדים נוספים של טראמפ היו פרישה בשנה שעברה מהסכם האקלים של פריז והשנה הוא נסוג מהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות מ-2015.

בשני הנושאים - איראן והפלסטינים - ישנה אחדות דעים בין נתניהו וטראמפ אך קיימת מחלוקת קשה עם שאר העולם. כל השחקנים המובילים האחרים בקהילה הבינלאומית הביעו התנגדות חריפה לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, ומנהיגי אירופה עדיין מנסים לשמר את מה שאפשר ממנו. כך גם לגבי מדיניות הממשל האמריקני בנושא הישראלי-פלסטיני: בעוד שבישראל משבחים את הקו החדש והקשה של ממשל טראמפ כלפי הפלסטינים, בבירות אחרות בעולם מסתייגים ממנו, וממשיכים לקרוא לקידום פתרון שתי המדינות.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ ונתניהו במהלך פגישה בניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית

בשל אילוצי החג והפוליטיקה החרדית, נאלץ נתניהו לדחות את המראתו לניו יורק וכך יפספס את נאומו של טראמפ בפתיחת העצרת היום (שני). אך כפי שפורסם בוואלה! NEWSהוא עשוי להגיע מחר לישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון שתוקדש לאיראן שאותה ינהל הנשיא האמריקני. כמו כן, בנוסף לפגישה עם הנשיא, ראש הממשלה צפוי לקיים פגישה נפרדת עם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, שחקנית מפתח שנחשבת משפיעה ביותר על הנטייה הפרו ישראלית של הממשל, במיוחד בכל הנוגע לארגונים הבינלאומיים.

כך יבלה נתניהו את סוף השבוע בניו יורק וימריא חזרה במוצאי שבת כדי להספיק לחזור לארץ לפני שמחת תורה. גם המראת ראש הממשלה נדחתה כדי לנחות רק אחרי צאת חג הסוכות בניו יורק ולא לפגוע בכבודם של רבני הקהילה היהודית בארצות הברית שחוגגים את החג במשך יומיים. ולסיום, הפמליה: לנסיעה יצטרפו גם שני שרים הידועים כחביבים במיוחד על בני הזוג נתניהו, שר התקשורת איוב קרא ושרת התרבות והספורט מירי רגב, שיעודדו אותו מיציעי העצרת בזמן נאומו. בנוסף ראשת האופוזיציה, ציפי לבני, תשהה בניו יורק השבוע לפגישות מדיניות ואירועים שנערכים בשולי העצרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully