וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסינות ומעבר למוסקבה: התכנית להברחת מייסד ויקיליקס מבריטניה

22.9.2018 / 13:07

ברויטרס דווח כי אקוודור, שבשגרירותה בלונדון מתחבא ג'וליאן אסאנג' מאז 2012, העניקה לו מעמד דיפלומטי כדי שיעבור לרוסיה, אך בממלכה הבהירו כי הם לא מכירים בכך. בגרדיאן דווח כי דיפלומטים רוסים תכננו להבריחו, אך נסוגו כשהבינו שזה מסוכן מדי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אקוודור ורוסיה ניסו להבריח את מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' מבריטניה לרוסיה בשנה שעברה - כך דיווחו אתמול (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס וה"גרדיאן" הבריטי. לפי מסמך ממשלתי אקוודורי שהגיע לידי רויטרס, המדינה הדרום-אמריקנית נתנה בשנה שעברה לאסאנג' תפקיד דיפלומטי במוסקבה, אך ביטלה זאת מאחר שלונדון סירבה להעניק לו חסינות דיפלומטית.

אסאנג' שוהה בשגרירות אקוודור בשש השנים האחרונות כדי להימנע ממעצר על ידי הרשויות בבריטניה הדורשות להעמידו לדין על כך שלא התייצב למשפט. המהלך למנותו לתפקיד במוסקבה נחשף במכתב ששלח משרד החוץ בקיטו לחברת פרלמנט שביקשה מידע על החלטת המדינה להעניק למייסד אתר ההדלפות אזרחות בשנה שעברה.

עם זאת, משרד החוץ של בריטניה סירב להכיר במעמד הדיפלומטי שהעניק נשיא אקוודור, לנין מורנו, לאסאנג'. בעקבות זאת, לפי המכתב, חזרה בה אקוודור מהחלטתה זמן קצר לאחר מכן. התכנית למנות את אסאנג' לדיפלומט אקוודורי נחשפה בשנה שעברה, אך לא הניסיון לשלוח אותו למוסקבה.

עורכי דינו של אסאנג' בבריטניה ובארצות הברית לא הגיבו, וכך גם לא ויקיליקס ומשרד החוץ של אקוודור. גם רוסיה לא התייחסה לכך.

ג'וליאן אסאנג' לפני נאום לתקשורת משגרירות אקוואדור בלונדון, פברואר 2016. Tolga Akmen/Anadolu Agency, GettyImages
אסאנג' מציץ מחלון השגרירות, 2016/GettyImages, Tolga Akmen/Anadolu Agency

בגרדיאן דווח כי דיפלומטים רוסים קיימו בשנה שעברה שיחות חשאיות בלונדון כדי לסייע לאסאנג' להימלט מהממלכה במבצע שתוכנן להתקיים בערב חג המולד. לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים אנונימיים, התכנית בוטלה אחרי שהגיעו למסקנה שהיא מסוכנת מדי. שגרירות רוסיה בלונדון הכחישה את הדיווח. לא ברור אם לאקוודור היה חלק באותה תכנית.

בשנה שעברו קבעו סוכנויות המודיעין בארצות הברית ויקיליקס שימשה את רוסיה לפרסום המסמכים נגד הילרי קלינטון ב-2016. אסאנג' הכחיש כי הוא קיבל אותם ממוסקבה, אך לא שלל שקיבל אותם דרך צד שלישי. רוסיה ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכחישים כי היה ביניהם תיאום במהלך הבחירות, נושא הנחקר על ידי התובע המיוחד רוברט מולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully