וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום של יו"ר ההסתדרות: קבלת מתווה מיגור תאונות הבנייה או שביתה במשק

21.9.2018 / 13:04

פרסום ראשון: יו"ר ההסתדרות שלח למשרדי הממשלה מתווה למיגור הקטל בתאונות הבנייה לפני הכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק אחרי החגים במידה שהמהלך לא יתקבל. בין הדרישות: חובת ריענון לפועלים לחידוש רישיון ובטיחות כתנאי להשתתפות במרכזי המדינה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוציא אתמול (חמישי) רשימת דרישות למשרדי הממשלה להגברת הבטיחות בענף הבנייה לפני הכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק, כך נודע לוואלה!NEWS. על פי דרישת ההסתדרות, במידה שמשרד הרווחה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה לא יתנו מענה שכולל פעולות אקטיביות בענף הבנייה עד אחרי החגים - יוכרז סכסוך עבודה כללי במשק.

ענף הבניה גובה מחיר דמים כבד ביותר ועד כה ההסתדרות לא נקטה בצעדים מעשיים להגנה על העובדים. לראשונה הציג היו"ר ניסנקורן מתווה והציג דרישה לשינוי כללי המשחק בענף הבנייה בתחום הבטיחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריסת אתר בנייה בגני תקווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מהצעדים העיקריים שדורש ניסנקורן ממשרדי הממשלה הוא הפיכת תקן הפיגומים הקיים לתקן רשמי ומחייב. בעבר הקבלנים התנגדו לכך וטענו כי המהלך ייקר את עלויות הבנייה. "הפיכת התקן האירופאי למחייב לגבי קבלנים באתר בנייה, תוך קביעת לו"ז להטמעה. הרגולציה בעניין זה צריכה לכלול התייחסות לתקן הפיגום, לאופן החיבור של הפיגום ולאחריות השוטפת על תקינות הפיגום ותחזוקתו השוטפת", כתב ניסנקורן.

דרישה נוספת של ההסתדרות עוסקת בתחום המנופאים ולפיה, יש לקדם הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות. בנוסף מתייחסת ההסתדרות להכשרות הפועלים - כאשר קביעת חובת הכשרת ריענון תהיה תנאי לחידוש רישיון תקופתי. עשיית סדר בתחום הרישיונות המזויפים הינה דרישה נוספת שמציג ניסנקורן למשרדי הממשלה. בין השאר הדפסת רישיונות קשים לזיוף, הוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון. זאת כדי להקשות על שימוש ברישיון מזויף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אבי ניסנקורן יו"ר הסתדרות העובדים בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
ישבית את כלל המשק? ניסנקורן/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

מהלך חשוב עליו מדבר ניסנקורן הוא הסדרה בתחום מכרזי המדינה. עד היום החוק לא התייחס לכך כשהמכרז היה פתוח לכל ומי שנתן את הצעת המחיר הנמוכה ביותר זכה בו. לפי דרישת ניסנקורן - המחיר לא יהיה הקריטריון היחיד בקבלה למכרז אלא שכלול הבטיחות של החברה הקבלנית. בכך, לחברות שבהן היו תאונות מוות או תאונות קשות יהיה קשה להתמודד על מכרזים ממשלתיים ודבר זה יכול לפסול אותם מהתמודדות. "חובת קביעת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה כגון מכרזי מינהל הדיור הממשלתי, ומכרזי תשתית של חברות ממשלתיות כמו הרכבת, נת"ע ונת"י וגופים ציבוריים נוספים. נספח הבטיחות יהיה מופרד מהתמחור הכולל ויעמוד בפני עצמו. ויוטמע 'ציון בטיחות' בשקלול הציון לטובת זכיה במכרזי תשתית ובינוי", נכתב בדרישת ההסתדרות.

דרישה נוספת היא עשיית סדר אצל רשם הקבלנים. מאז קום המדינה, רשם הקבלנים לא שלל רישיונות של קבלנים, בתוך כך דורש ניסנקורן בדף העמדה שלו "לתקן את תקנות רשם הקבלנים כך שניתן יהיה להשתמש בקריטריון היסטוריית הבטיחות כתנאי לחידוש רישיון לקבלן ולצורך אפשרות לפסילה של רישיון הקבלנים על בסיס ליקויי בטיחות".

ארבעה פועלים נפצעו בקריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב רובע יזרעאל בעפולה. מערכת וואלה! NEWS
קריסת אתר בנייה בעפולה/מערכת וואלה! NEWS

נושא נוסף אליו מתייחס ניסנקורן בדרישותיו למשרדים הוא האכיפה. לדבריו יש להגדיל את התקן של מפקחים ומהנדסים במנהל הבטיחות בעבודה ולשפור את שכרם כדי שיאפשר לאייש את התקנים הקיימים. עוד דורש ניסנקורן "להטיל חובת עדכון על הרשויות המקומיות למשרד העבודה בנוגע למתן רישיון לאתר בנייה כדבר נדרש". לצד זה הוא דורש תיקון בתקנות התכנון והבנייה. עד כה הרשויות המקומיות סירבו לקחת חלק באחריות לבטיחות באתרי הבנייה ובעבר אף השיבו בשלילה לבקשת משרד העבודה להירתם למאבק בתאונות.

לצד הדרישות ניסנקורן מדבר על קמפיין ממוקד להעלאת המודעות הציבורית בנושא חשיבות כללי הבטיחות בעבודה בגובה, קביעת חובת הכשרות מינימליות תקופתיות לכל עובד בענף, קידום הצעת חוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי בנייה ואכיפה וביצוע לסוגיית לבישת רתמות המעוגנת ברגולציה.

שלושה פועלי בניין נהרגו בתאונות שונות בנהריה, ראש העין ומחלף חוף השרון. מערכת וואלה! NEWS
תאונת בנייה בראש העין/מערכת וואלה! NEWS
אלון מאורי, בן זוגה של נטע רוטמן, ההרוגה בתאונת המנוף בכפר סבא. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
נטע רויטמן שנהרגה כשמנוף נפל על רכבה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

מתחילת שנת 2018 נהרגו 31 פועלי בניין ושני עוברי אורח בניהם נטע רויטמן שמנוף נפל ומחץ את רכבה. מעל 140 פועלי בניין נפצעו בינוני עד אנוש - עלייה של כ-30 אחוזים ביחס לשנה קודמת.

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק בתאונות בניין, קרא ליו"ר ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה במשק. "אנו קוראים ליו"ר ההסתדרות ניסנוקרן להפגין מנהיגות, לממש את התחייבותו ולהכריז על סכסוך עבודה כללי במשק עד שיוודא שאחרון העובדים בטוח ומוגן, ועומדות לכל עובד ועובד מלא הזכויות, לסביבת עבודה בטוחה. הרי לא יעלה על הדעת שדמם של העובדים מופקר וההסתדרות תעמוד מנגד בחיבוק ידיים. על ההסתדרות לדרוש מהממשלה להכין תכנית חירום לאומית למאבק בתאונות העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully