וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין האינטרס הישראלי והכבוד הרוסי: מפקד חיל האוויר ינסה לתמרן במוסקבה

20.9.2018 / 8:45

מפקד חיל האוויר יציג את העמדה הישראלית, בעוד הרוסים, שיכולים להקשות על חופש הפעולה הישראלי במזרח התיכון, ינסו לכופף אותו. במוסקבה מצפים להתנצלות, העמקת התיאום ופיצויים בעקבות הפלת המטוס בלטקיה. המבחן האמיתי ליחסים - הטיסה המבצעית הבאה

צילום: ניב אהרונסון ורוני כנפו, עריכה: שניר דבוש ויאיר דניאל

מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין ימריא היום (חמישי) לרוסיה כדי להציג את ממצאי התחקיר שנערך בצה"ל על רקע הפלת המטוס הצבאי הרוסי ובו 15 חיילים ואנשי צוות על ידי סוללת הגנה אווירית סורית, לאחר תקיפה ישראלית בסוריה. האלוף נורקין ינצל את המעמד כדי להציג תמונה רחבה אודות תהליך ההתבססות האיראנית בסוריה והניסיונות לחמש את חיזבאללה לא רק באמצעי לחימה אלא גם באמצעות טכנולוגיה ורכיבים עבור הקמת מפעלי טילים מדויקים בלבנון.

מחסן תחמושת בלטקיה ומטוס איראני בשדה התעופה בדמשק - תיעוד תוצאות התקיפות האחרונות. ImageSat International, מערכת וואלה! NEWS
הרוסים כבר ערכו תחקיר משלהם. תוצאות התקיפה בלטקיה/מערכת וואלה! NEWS, ImageSat International

האלוף נורקין, שכיהן בעבר כראש אגף התכנון במטה הכללי, התנסה בעבר בשיחות רגישות ומתוחות - אך לא כמו זו. לפי הערכת מומחים, הכבוד הרוסי מונח כאן על הכף - ולכן מפקד חיל האוויר יידרש להיות ממוקד ולדייק בפרטים. גם הרוסים ערכו תחקיר משלהם: רק לפני יממה פורסם בסוריה כי כוח שיטור צבאי רוסי ערך מספר מעצרים בסוללת הגנה אווירית מגדוד 44 של צבא אסד באזור הכפרי של לטקיה - אותה הסוללה שהפילה את המטוס הרוסי. ניתן להניח שכשהאלוף נורקין יציג את הצד הישראלי בסיפור, יכירו הרוסים כבר לא מעט עובדות משלהם, כאשר במקביל הם ישאלו לא מעט שאלות מקצועיות שלא ניתן יהיה להתעלם מהן. המרכזית שבהן: כיצד הסוללות הסוריות, שמפעילות מערכות מתקדמות מאוד - תוצרת רוסיה - שיגרו את הטילים בזמן שמטוסי חיל האוויר הישראלי כבר עזבו את המרחב וסיימו את המשימה.

האתגר של נורקין במוסקבה יהיה לשמר את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי במרחב הסורי כדי להמשיך ולעמוד על האינטרסים הביטחוניים: התבססות איראן ומניעת נשק אסטרטגי ואמצעי לחימה מדויקים מחיזבאללה. דובר צבא רוסיה איגור קונצניקוב כבר העניק יותר מרמז למה רוסיה מצפה, כשציין בתגובתו שישראל הודיעה למוסקבה על המתרחש רק דקות לפני התקיפה, ובפרק זמן קצר כזה לא ניתן היה להביא את מטוס התובלה הצבאי הרוסי למרחב בטוח. משתמע מכך שהצבא הרוסי ידרוש תאום עמוק והדוק יותר שלא בא לידי ביטוי בדקות בודדות. זאת תהיה משימה מורכבת עבור צה"ל, שרוצה מאוד לשמר לעצמו את הפן החשאי, במיוחד כשהוא משתדל שלא לחשוף אמצעים טכנולוגים מתקדמים ושיטות פעולה אחרות המופעלות כחלק מהמערכה.

עוד באותו נושא

אסד שלח מכתב תנחומים לפוטין: ישראל אחראית להפלת המטוס

לכתבה המלאה
עמיקם נורקין 14.8.17 (תמונה ראשית). ראובן קסטרו
האתגר של עמיקם נורקין במוסקבה יהיה לשמר את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי/ראובן קסטרו

הרוסים כהרגלם ינסו להתנהג כמו מעצמה, ולכופף את האלוף נורקין - ולאחר מכן את ירושלים - כדי לשקם את הדימוי שנסדק בתוך רוסיה בפרט ובמזרח התיכון בכלל. מוסקבה מודעת היטב שלא מדובר בסיפור דומה לזה של טורקיה, שהפילה בידיעה ברורה מטוס קרב רוסי ולמרות זאת יצרה משבר מתוכנן והעצימה אותו כדי לגרוף הישגים. מצד שני, הרוסים הרי לא יכולים להאשים רק את הסורים בני בריתם. לכן, מומחים בתקשורת הרוסית כבר מדברים על התנצלות, העמקת התיאום, פיצוי למשפחות ותשלום עבור המטוס שהופל לים.

המבחן הראשון להצלחת הנסיעה יהיה האם אחרי ביקור האלוף נורקין תצא הודעה משותפת לצדדים. זה יכול להיות סימן טוב. לעומת זאת, אם יפרסמו הצדדים שתי הודעות שונות זה יהיה סימן שלילי. ישראל לא מעוניינת בעימות מדיני ובטח לא צבאי שיגביל את חופש הפעולה שלה במזרח התיכון - ורוסיה בהחלט מסוגלת לעשות את זה. לכן המבחן הרציני באמת יהיה הטיסה הראשונה של מטוסי קרב ישראלים לתקוף שיירת נשק בסוריה. האיראנים וחיזבאללה, מן הסתם, לא מתכוונים לוותר על מרוץ החימוש וההתבססות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully