וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה בטעם חמוץ-מתוק: הרכבת מירושלים תצא סוף סוף לדרכה

20.9.2018 / 12:20

לאחר דחיות ועיכובים תושק תחנת "האומה", הקרויה גם על שם הנשיא יצחק נבון, בנסיעת מבחן. למרות ההבטחות, בשלב זה הרכבת המהירה, האמורה לחבר את הבירה עם גוש דן, תגיע רק עד נמל התעופה בן גוריון - עד להשלמת חשמול המסילה המובילה לתחנות תל אביב

צילום: מתוך הטוויטר של אריאל כהנא, ישראל היום

אחרי ציפייה ארוכה, היום (חמישי) ייחנך קו הרכבת המהיר מירושלים לנמל התעופה בן גוריון סמוך לשעה 12:00. במשרד התחבורה מגדירים את האירוע "היסטוריה" לקראת נסיעת ההרצה הראשונה על המסילה הממוקמת 80 מטרים מתחת לפני הקרקע.

עם זאת, למרות הציפייה הארוכה, קו הרכבת המהיר ייפתח באופן חלקי בלבד, ויגיע רק עד לתחנה הממוקמת בשדה התעופה בן-גוריון ולא עד לתחנות תל-אביב כפי שתוכנן - זאת בשל אי-סיום ביצוע עבודות התשתית על מחצית מהתוואי של הרכבת המהירה.

טרם יציאתה של הרכבת הראשונה מהרציף בתחנת האומה (שנקראת על שם הנשיא לשעבר יצחק נבון), התקיים בתחנה טקס בהשתתפותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, יו"ר רכבת ישראל דן הראל ומנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון שנשאו דברים.

הדמיית תחנת הרכבת סמוך לבנייני האומה בירושלים - 20 בספטמבר 2018. רכבת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
התחנה החדשה סמוך לבנייני האומה/מערכת וואלה! NEWS, רכבת ישראל

"זה רגע היסטורי", הצהיר נתניהו בפתח דבריו. "תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים. ממשלת ישראל עושה המון וזה עידן חדש, עוד נגיע לתל אביב בהמשך בזמן שיא של חצי שעה. יש ששרים 'בין הרים ובין גבהות טסה הרכבת' והיום יש לי את העונג להיות ברכבת שטסה בין הגבהים והגבהות". שר התחבורה ישראל כץ הוסיף: "זהו יום חג לירושלים, דווקא ביום שיש שקוראים תיגר על ירושלים כבירת ישראל, זה מסר לעולם שאנו מחברים בין ירושלים לישראל. אני מצפה שמאות אלפים יבואו לחוות את החוויה הזו".

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים ההנדסיים והטכנולוגיים המורכבים ביותר שבוצעו אי פעם בישראל. עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת בשבעה מיליארד שקלים. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל אביב לבנייני האומה בירושלים - עומד על פחות מ-30 דקות.

הפרויקט כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. העבודות על הרכבת כללו כרייה של חמש מנהרות, באורך של 38 קילומטרים ושמונה גשרים, באורך של שבעה קילומטרים וחצי. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11 קילומטרים וחצי, הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כמאה מטרים ונחשב לגשר הגבוה בישראל.

עוד באותו נושא

הקטר כבר מצפצף: כך יטפסו מחירי הדירות ליד תחנות רכבת

לכתבה המלאה
קטר רכבת מהיר בין ירושלים לתל אביב, 9 בינואר 2018. רכבת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
קטר הרכבת המהירה/מערכת וואלה! NEWS, רכבת ישראל
הדמיית תחנת הרכבת סמוך לבנייני האומה בירושלים - 20 בספטמבר 2018. רכבת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
תחנת הרכבת על שם הנשיא לשעבר נבון/מערכת וואלה! NEWS, רכבת ישראל

חנוכתו של הקו המהיר מתקיימת לאחר שברכבת סיימו את תקופת ההרצה, ולאחר השלמת החשמול של קו הרכבת בקטע שבין תחנת ירושלים לתחנת נמל התעופה בן גוריון. חשמול המסילה יאפשר לרכבת לראשונה להגיע למהירות של 160 קמ"ש.

קו הרכבת לירושלים נתקל בכמה קשיים לאורך הדרך, ופתיחתו נדחתה. באוגוסט 2017 הודיע משרד התחבורה כי הקו צפוי להיפתח באפריל 2018, אולם בדוח מבקר המדינה התריע המבקר כי פתיחת הקו עלולה להתעכב לסוף 2018. בינואר הודיע שר התחבורה כי הקו ייפתח בערב הפסח, אולם ב-21 בפברואר הודיעה הרכבת על דחייה של חצי שנה נוספת - לערב חג הסוכות - עקב אי קבלת האישורים הרגולטוריים מצד המשטרה והרשות הארצית לכבאות והצלה. זאת, בניגוד להבטחת שר התחבורה ישראל כץ. לבסוף הוחלט כי הרכבת תעשה את נסיעתה הראשונה ב-25 בספטמבר.

לפני שבועיים בשיאה של סערת "גשר יהודית", הודיע השר כץ כי הרכבת המהירה תפעל בתחילה מירושלים רק עד נתב"ג, כאמור. כך, נסיעה לתל אביב תדרוש החלפה בשדה התעופה לקו רגיל. ההערכה כרגע היא שיעברו עוד מספר חודשים בטרם יושלמו עבודות החשמול עד לתחנות תל אביב, ורק בסיום עבודות אלה ותקופת הרצה נוספת תוכל הרכבת לצאת מתחנת האומה לתל אביב ולשוב ממנה לירושלים. על פי ההערכות, הרכבת תפעל תחילה בתדירות נמוכה יחסית של רכבת אחת בשעה בכל כיוון. תדירות זו תגדל בהדרגה לאחר שלב ההרצה לשתי רכבות לשעה, ולבסוף לתדירות של ארבע רכבות בשעה. בשלושת החודשים הראשונים צפויה הנסיעה בקו להיות בחינם בשני כיווני הנסיעה.

הדמיית תחנת הרכבת סמוך לבנייני האומה בירושלים - 20 בספטמבר 2018. רכבת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
תחנת בנייני האומה בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, רכבת ישראל

בשלב ההרצה של הרכבת , נוסעים המעוניינים להגיע מירושלים לתל אביב ולהיפך, ייאלצו לשריין כרטיס דרך אתר הרכבת ולא לקבל אותו בתחנה. הנסיעה בשלושת החודשים הראשונים מירושלים תהיה ללא עלות.

מנכ"ל ארגון "15 דקות", הפועל למען תחבורה ציבורית, מחה על הפתיחה החלקית של הקו, ואמר כי "העובדה שהוא מושק חלקית מצערת. התדירות הנמוכה, הקיבולת הקטנה שדורשת הזמנה מראש והעובדה שהרכבת לא מגיעה ליעדה הסופי, מחייבים את משרד התחבורה לספק חלופות: נתיב תחבורה ציבורית ממחלף שורש עד לתחנה המרכזית בירושלים".

"הניסיון להאיץ את פתיחת הקו לצורך גזירת סרט, ללא מענה למחסור בקרונות ולמחסור במסילות במפגשי הרכבות, יוצרת שיבושים בתנועת הרכבות וגורמת לפגיעה חמורה", אמר.

(עדכון ראשון 07:48)

הקו המהיר ברכבת מירושלים לנתב"ג - 20 בספטמבר 2018. רכבת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
הרכבת בדרכה מירושלים/מערכת וואלה! NEWS, רכבת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully