וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה ירוקה: העליון בדרום אפריקה אישר צריכת קנאביס

בית המשפט העליון בדרום אפריקה קבע כי על הפרלמנט לשנות בתוך יממה את החוק האוסר על שימוש והחזקה של קנאביס במרחב הפרטי. זאת, למרות התנגדות הממשלה החוששת מפני פשיעה ופגיעה בבריאות האזרחים. פעילים למען לגליזציה חגגו את ההישג המשמעותי ברחובות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון בדרום אפריקה אישר אמש (שלישי) צריכה וגידול של קנאביס במקומות פרטיים. ההחלטה באה למרות התנגדות הממשלה, שמתנגדת ללגליזציה בטענה ששימוש בסמים עלול לפגוע בבריאות האזרחים. בכך הצטרפה דרום אפריקה אל זימבבואה, שבחודש אפריל הפכה למדינה השנייה ביבשת השחורה אחרי לסוטו שאפשרה שימוש במריחואנה רפואית.

בית המשפט נתן לפרלמנט 24 שעות לשנות את החוק בהתאם לפסיקה, מבלי לציין את כמות הקנאביס המותרת שיהיה עליו לאפשר לשימוש פרטי. עם זאת, הוא לא התיר שימוש בקנאביס בפומבי וגם לא מכירה שלו בשום דרך. סגן בית המשפט העליון, השופט ריימונד זונדו, קבע כי "זו לא תהיה עבירה פלילית לאדם מבוגר להשתמש או להחזיק בקנאביס לשימושו הפרטי", ונימק את החלטתו בכך שזוהי זכותו של כל אדם לעשות כרצונו בביתו.

פעיל למען לגליזציה של סמים קלים מחזיק מריחואנה ברחובות קייפ טאון דרום אפריקה. רויטרס
"Weed are free". פעיל ללגליזציה של קנאביס ברחובות קייפ טאון/רויטרס

פעילים למען לגליזציה של סמים קלים חגגו את הפסיקה והריעו ברחובות: "Weed are free now", סיסמה המשלבת בין הביטוי "אנחנו חופשיים עכשיו" לבין המילה "weed" (חשיש). המועצה לפיתוח הקנאביס של דרום אפריקה בירכה על הפסיקה וקראה לממשלה לבטל את האישומים נגד אנשים שנמצאו כשברשותם הסם. ג'רמי אקטון, מנהיג מפלגת הדאגה, שפירוש שמה הוא "קנאביס", אמר כי היה על בית המשפט ללכת רחוק יותר ולאפשר גם נשיאה של מריחואנה במרחב הציבורי.

קשה לדעת בשלב זה מה יהיו השפעות הפסיקה במדינה שבה מערכת המשפט כולאת אלפי בני אדם, רבים מהם עניים, על שימוש בכמויות קטנות של קנאביס. המשטרה, שהתנגדה לשינוי בחוק, חוששת מכך שהפיכת השימוש בקנאביס לחוקי תעביר את המסר הלא נכון לפושעים.

החוקה בדרום אפריקה היא בין הליברליות ביותר בעולם מבחינת סמכותה להגן על זכויות הפרט, ובמקרה הזה על הזכות לגדל ולעשן מריחואנה אל מול טענת הממשלה כי הדבר עלול להוביל לפגיעה בסדר הציבורי ובבריאות האזרחים. הפסיקה המחייבת מביאה לידי ביטוי את עליונותה של החוקה, שבפעמים רבות הכריעה בניגוד לעמדת הממשלה בשנים שבהן שרר חוסר אמון ציבורי במוסדות השלטון של דמוקרטיה צעירה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully