וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים על ההסכם באידליב: סוף לחלום של אסד; דמשק: מבחן לטורקיה

18.9.2018 / 13:03

האופוזיציה בסוריה אמרה כי ההבנות בין פוטין לארדואן ייאלצו את המשטר לפתוח בהליך פוליטי שיביא לסוף שלטונו של הנשיא. בממשלו אמרו כי הם תומכים בהבנות, אך מבטיחים להשיב "כל סנטימטר" מאדמת המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המורדים בסוריה בירכו היום (שלישי) על ההסכם בין רוסיה לטורקיה שאמור למנוע מתקפה באידליב, בעוד שבדמשק הבטיחו להמשיך במאבק להשבת "כל סנטימטר" לשליטת המדינה חרף התמיכה בהבנות. במסגרת ההסכמות שהושגו אתמול בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, המגבה את המשטר של בשאר אסד, לבין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, התומך באופוזיציה, כוחותיהם יפטרלו באזור חיץ שיוקם באידליב ויפריד בין הצדדים הנצים.

"ההסכם ישמור על חייהם של אזרחים והוא יקבור את חלומותיו של אסד להשיב את השליטה על סוריה", אמר מוסטפה סג'רי, גורם בשורות "צבא סוריה החופשי", לרויטרס. "האזור יישאר בידי צבא סוריה החופשי וייאלץ את המשטר ואת תומכיו להתחיל בהליך פוליטי אמתי שיוביל לתקופת מעבר לסיום שלטון אסד". דובר הנציבות הסורית למשא ומתן, יחיא אל-ארידי, אמר לרויטרס כי ההסכם הוא "ניצחון הרצון לחיות על פני הרצון למות".

לדבריו, "התרחיש למתקפה למעשה ירד מהפרק, לפחות לפרק זמן לא מבוטל. אנחנו מקווים שהוא יהיה קבוע".

לוחמי ה"צבא הלאומי" בחסות טורקית בטקס הסיום בעיר אל-באב בסוריה. רויטרס, רויטרס
כוחות מורדים הנתמכים על ידי טורקיה/רויטרס, רויטרס

בהסכם נאמר כי על כל הארגונים הקיצוניים לסגת מאידליב עד לאמצע החודש הבא, אולם לא פוטין ולא ארדואן כיצד הם יצליחו להבדיל בין אותם ארגונים, בראשם תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, לבין אלו המתונים יותר, לשיטתם. גם לא ברור עד כמה העיר אידליב עצמה תיפול בשטחו של אזור החיץ, שרוחבו אמור להיות בין 15 ל-20 ק"מ ולקום עד 15 באוקטובר.

ארדואן אמר כי ההסכם יאפשר ללוחמי האופוזיציה להישאר היכן שהם וימנע משבר הומניטרי חדש. בטורקיה שוהים כבר כ-3.5 מיליון פליטים, ובאנקרה ובקהילה הבינלאומית חוששים כי מתקפה רחבת היקף על אידליב תגרור גל פליטים חדש. כשלושה מיליון איש חיים במחוז ובאזורים הסמוכים לו, כמחציתם נמלטו אליו מחזיתות אחרות במלחמה. פוטין אמר כי עד 10 באוקטובר יסיגו המורדים את כל מערכות הנשק הכבדות מאזור החיץ באידליב. הוא הוסיף כי זאת בהמלצת ארדואן.

ההסכם יבסס את המשך נוכחותה של טורקיה בצפון-מערב סוריה, למורת רוחו של משטר אסד. שגריר סוריה בלבנון, עלי עבדול כרים, אמר כי בזמן שדמשק איננה סומכת על אנקרה, היא רואה בהסכם מבחן ליכולתה לפרק את המורדים מנשקם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא רוסיה, ולדימר פוטין ונשיא טורקיה, ארדואן במהלך פגישתם בסוצ'י, רוסיה 17 בספטמבר 2018. רויטרס
מנעו את המתקפה באידליב. פוטין וארדואן, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully