וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דדו אמר ש"לא נופתע". ואז פרצה מלחמה: ישיבת המטכ"ל לפני יום כיפור נחשפת

17.9.2018 / 17:00

ראש אמ"ן העריך שמלחמה היא לא תרחיש סביר, גורודיש ביקש לפעול אך לא זכה למענה, ואילו הרמטכ"ל דוד אלעזר הביע חשש מאפשרות של "קטסטרופה". במלאת 45 שנה למלחמה, הפרוטוקול מישיבת המטכ"ל המכריעה מותר לפרסום לראשונה: "אם אמנם יש להם כוונה לתקוף, נקבל את ההתרעה"

צילום: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון, עריכה: יוסי אלטר

התרחיש של פריצת מלחמה יתקיים רק "בסבירות נמוכה ואפילו נמוכה מנמוכה" - כך העריך ראש אמ"ן, האלוף אלי זעירא, בפני המטה הכללי של צה"ל, יממה בלבד לפני יום הכיפורים של שנת 1973 - כך עולה מפרוטוקול הדיון, אשר חשף היום ארכיון צה"ל במשרד הביטחון לראשונה, במלאת 45 שנה למלחמת יום הכיפורים.

המטה הכללי של צה"ל התכנס אז ביום שישי, ה-5 באוקטובר 1973 - ערב יום הכיפורים. "זימנו את הפורום להגיד גמר חתימה טובה", אמר הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף דוד "דדו" אלעזר לחברי המטה, "בהזדמנות זו שאתם פה, יש לנו כמה אינפורמציות". בשלב זה הוא נתן את רשות הדיבור לראש אגף המודיעין (אמ"ן), אלוף אלי זעירא, כדי שייתן סקירת מודיעין.

דדו במסוק בחזית הדרום. דובר צה"ל
הרמטכ"ל דוד אלעזר במסוק בחזית סיני, אוקטובר 1973/דובר צה"ל
המברק שתיעד את פגישת ראש המוסד צבי זמיר עם המקור אשרף מרואן בלונדון ובה התריעו כי תפרוץ מלחמת יום הכיפורים, 5 באוקטובר 1973. קרדיט: ארכיון המדינה, מערכת וואלה! NEWS
העמוד הראשון של המברק שחיבר ראש המוסד צבי זמיר והתריע על המלחמה/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט: ארכיון המדינה
אלוף שמואל גונן (גורדיש). באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
אלוף פיקוד דרום שמואל גונן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

בשולי הדיון עלה גם צום יום הכיפורים עצמו, בהקשר לאספקת מזון לחיילים במקרה שתפרוץ מלחמה. ראש אגף האפסנאות, האלוף נחמיה קין, התריע על "חוסר במזון טרי, ירקות ופירות ולחם טרי". על כך הגיב מפקד חיל האוויר, האלוף בני פלד, ואמר כי "ההוראה היא שאנשים יחיו על מנות קרב". הרמטכ"ל סיכם את הנושא: "ואם אין מנות קרב - אז צמים. סוף סוף זה יום כיפור. צמים".

הרמטכ"ל דוד אלעזר סיכם את הדיון בביטחון: "אנו נהיה מוכנים לכל מצב. אין לנו כידוע עניין במלחמה, ואני מאוד לא הייתי רוצה שהיא תקרה לנו בהפתעה מוחלטת. בהפתעה מוחלטת היא לא תהיה... אבל אם תהיה לנו התראה ונדע שזה אמנם הולך לקרות כעבור 24 שעות ונספיק קצת להתארגן, אז אני בטוח שנעשה אותה טוב מאוד ואני מקווה שנשיג את כל התכניות לעתיד שמונחים אצלנו במגירות. חתימה טובה". למחרת פרצה המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully