וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורה היאחזות: הקרב האחרון של תושבי חאן אל-אחמר על הבית

הררי הגרוטאות, המחסור בתשתיות של מים וחשמל לא משנים לתושבי כפר הפחונים שבמורדות ירושלים. עבורם זה הבית. פינוי כמה מבנים ביישוב, בצל החלטת בג"ץ על פינויים המוחלט מהמקום, הביא מאות תומכים - שלא מתכוונים לעשות למדינה חיים קלים. "עוול גדול עומד להתרחש"

צילום: רויטרס ורוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

חם ואביך היה הבוקר (חמישי) במישור אדומים. הרוחות לוהטות והעתיד לוט בערפל על שפת נחל אוג היבש. מוקדם יותר הבוקר הופיעו בחאן אל-אחמר כמה עשרות אנשי המינהל האזרחי ומתאם הפעולות בשטחים מאובטחים בעשרות שוטרים, לוחמי מג"ב וחיילים, הם העמיסו על משאיות קבלן אזרחי חמישה מבנים יבילים שהוצבו במקום ביום שני וסילקו אותם מהמקום. השעה הייתה 4:00. בישוב אין מי שלא התעורר להמולה כדי לצפות במתרחש. הם התגודדו סביב, הביטו, אבל לא התעמתו עם אנשי המינהל וכוחות הביטחון שהסתלקו מהמקום מיד עם תום העבודות.

הידיעה על שהתרחש הבוקר בחאן אל-אחמר עברה בציבור הערבי-פלסטיני כאש בשדה קוצים. מאות הגיעו להביע תמיכה. שוטרים חסמו-לא-חסמו את הגישה לנקודה, ערכו בדיקות בכלי הרכב שהגיעו ותהו על קנקנם של הבאים. עם זאת, אפשרו להם להיכנס ובסופו של דבר הסתלקו והתרכזו בלמנוע מכלי רכב של סקרנים לעצור על שולי כביש 1 לצפון ולצפות במתרחש במאחז הבדואי הזוכה לתהילת עולם. הוא כמובן לא יחיד, עשרות כמותו נצפים מהכביש הזה, כמו גם מכבישים אחרים ועוד רבים כאלה בשטחים שאינם חשופים לנוהגים על הדרכים הראשיות.

חאן אל-אחמר. רויטרס
תהילת עולם. ילדים בחאן אל-אחמר, היום/רויטרס

בצהריים קיימו במקום כ-200 איש כינוס חירום להבעת הזדהות עם תושביו הבדואים ולהכריז על ההתנגדות לפינוי המתוכנן, כפי שהתיר בג"ץ בהחלטה שנתן ביום רביעי שעבר. היו נאומים, שרו שירים. חיזקו את תושבי הכפר ונשבעו להמשיך ולעמוד לצידו.

אחד מהבאים אמר כי יש לו ולאחרים כוונה לשבת במקום ולחכות לכל ניסיון פינוי מצד ישראל. ברשות הפלסטינית הופך המתחם הזה למעין סמל להיאחזות בקרקע. אומרים כי צה"ל וכוחות הביטחון "פועלים על פי הוראות של המתנחלים להרוס את הכפר" וכי זה "חלק מתוכנית התרחבות ציונית שנועדה לייהד את הגדה המערבית, להפריד את צפון הגדה מדרומה ולחסל את חלום המדינה הפלסטינית העצמאית". אחד התושבים אמר לוואלה! NEWS כי "כעת חובה על הרשות הפלסטינית לבטל מיד את הכרתה במדינת ישראל ולהפסיק את התיאום הביטחוני, שהוא לטובת ישראל".

המאבק נגד פינוי חאן אל-אחמר זוכה לתמיכה ניכרת גם מהקהילה האירופית. באיחוד האירופי איימו כי ידרשו מישראל פיצויים על הפינוי. סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן כינה את הדרישה הזו "חוצפה" ואמר כי "האיחוד מממן באופן קבוע פורעי חוק בגבולותינו". ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) שנאמה בכינוס הוסיפה לאחר מכן בשיחה עם וואלה! NEWS כי "ברור שהתמיכה הבלתי נלאית של הגזען טראמפ נותנת לנתניהו רוח גבית ומאפשרת לו להתקדם בתוכניות שלו אבל התוכניות האלה קיימות. אולי הן יושמו בחושך בעבר ועתה בחוצפה רבה ולאור יום רוצים לגזול את האדמות ולחסל את התקווה לסיום הכיבוש ושלום בין שני העמים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הקליטה הסלולרית דווקא מצויינת

"אנחנו פלסטינים רודפי שלום, נגד הריסות ובעד שהפלסטינים יוכלו לחיות מעל אדמתם בשלום, בשלווה ובחירות", אמר עבד אל עיד, אחראי שיכון ברשות הפלסטינית, תושב איזור סלפית, שהיה בין הנציגים הרשמיים שהגיעו אף הם, במכוניות השרד שלהם, "אנחנו כאן למחות על הפגיעה בזכותם של האנשים לחיות על אדמתם בשלום".

כ-150 בדואים חיים בכמה עשרות צריפים ופחונים על האדמה הצחיחה של חאן אל-אחמר, על גדות נחל אוג. הילדים רצים אצים ונחבאים בביישנות בינות המבנים הפזורים על הגבעה. פה ושם מצוירים גרפיטי לאומניים על הקירות. כמה דגלי פלסטין מתנוססים פה ושם. הרבה גרוטאות סביב. ישוב עני ללא תשתיות של מים חשמל כבלים או טלפון. הקליטה הסלולרית דווקא מצויינת בזכות חברת הסלולר הפלסטינית שתקעה יתד אף היא בקרקע גבעה אחת בדמות עמוד אנטנה. זה משהו בין מאהל מדברי ליישוב של קבע, וזה בדיוק מה שהמדינה מעוניינת למנוע.

חאן אל-אחמר. רויטרס
במינהל האזרחי מתוסכלים מההתנגדות לפינוי/רויטרס

בבית המשפט העליון הועלו טענות כי קיימת סכנה לילדים בסמיכות כזו לכביש בינעירוני אבל יש מי שחושש לעתידם אם יפונו מהמקום בו נאחזו, אחרי שפונו בעבר בתל ערד, ואחר כך מאיזור כפר אדומים, אל מיקומם הנוכחי. "עוול גדול עומד להתרחש פה, שיותיר משפחות שלמות עם ילדים ללא קורת גג", אומר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) שהגיע אף הוא לכנס החירום.

"אני כאן איתם ביום ובלילה, ישן איתם, עושה שיחות שומע את הקולות של הילדים הקטנים, שומע מה מרגישים ואני רואה מה החששות מפינוי עושים להם", אומר מוחמד חטיב מבלעין, נציג הועדות העממיות הפלסטיניות המלווה את תושבי חאן אל אחמר "ישבתי ליד עבד אל כרים, ילד בן 12 כשנשמעו קולות ואני רואה אותו בורח, שאלתי למה והוא אמר לי: "'אני לא ישן בלילה ואני את כל המשחקים שלי שם לידי כדי שכשיבואו אני אצליח לקחת אותם איתי'".

ה"תוכנית הגדולה"

ח"כ חנין אומר את מה שאומרים בכנס הזה כל הדוברים, שמאחורי הפינוי הנקודתי הצפוי לחאן אל-אחמר עומדת "תוכנית גדולה של סיפוח רצף התנחלויות מירושלים עד יריחו, ביתור הגדה המערבית לשניים, ומניעת הקמת מדינה פלסטינית בצד ישראל - כדי למנוע אפשרות להגיע לשלום". לדבריו של חנין, "זהו מאבק למען צדק לתושבי הכפר אבל גם למען העתיד של כולנו".

במינהל האזרחי מתוסכלים מההתנגדות לפינוי שעכשיו נסללה לו הדרך החוקית בבג"ץ. מזכירים כי 10 ק"מ מחאן אל-אחמר הוכן מתחם עם תכנית בנין עיר וקרקע מוכנה להתיישבות הבדואים של חאן אל-אחמר, הוקם בית ספר ייעודי שיחליף את בית הספר הייחודי שבנקודה הקיימת, ושבכך יבוא קץ לנדודים ולחששות התמידיים שלהם מפינוי. "לא מבינים בכלל שאי אפשר לקחת רועי צאן שנולדו לחופש של המדבר ולהכניס אותם למתחם עירוני", מסביר חטיב, "הם מוכנים להעתיק את מגורים בחזרה לנגב למדבר ממנו גורשו ב-48', אפילו לקבל תעודות זהות כחולות, והם אמרו את זה".

חאן אל-אחמר. רויטרס
מחסום משטרתי בכניסה לחאן אל-אחמר, היום/רויטרס

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג התייחס להריסת המאחז חאן אל-אחמר ואמר כי "יש לרסן לאלתר את האיחוד האירופאי החותר מבפנים נגד מדינת ישראל, ולקרוא לבג"ץ לעשות חשבון נפש על כך שבמו ידיו דחה את הפתרון עוד שנים קדימה". לדבריו, "הריסת המאחז היא צעד מתבקש לכל שלטון חוק שהיה חייב להיעשות מזמן".

הוא אמר כי "הסיפור של המאחז הבלתי חוקי חאן אל-אחמר הוא דוגמא מובהקת לשיתוף הפעולה בין האיחוד האירופאי, הארגונים השתולים שהוא מממן, והרשות הפלסטינית נגד ישראל" וכי "חבורה זו לקחה סוגיה אזרחית לגיטימית של פלישה לקרקע והפכה אותה לסוגיה שמטרתה לתייג את ישראל כפושעת מלחמה המבצעת טיהור אתני, במטרה לפגוע בה". פלג ביקש להדגיש כי "התעקשותו של בג"ץ לדון שוב בסוגיה לאחר תשע שנים לאחר מתן פסק דין חלוט בעניין היא אבסורדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully