וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עבור טוהר המידות": הקמפיין למלחמה בשחיתות מגיע לעיר חיפה

13.9.2018 / 19:32

המועמדים לראשות עיריית חיפה השתתפו באירוע של התנועה לאיכות השלטון בשיתוף וואלה! NEWS, בו הם הציגו את משנתם וחותמים על אמנה במסגרתה יתחייבו לשלטון נקי. ראש העיר המכהן יונה יהב מתמודד פעם נוספת על תפקידו כשמולו מתמודדים כמה מחברי המועצה

עריכת וידאו:ניר חן

חודש וחצי בלבד נשארו עד ל-30 באוקטובר, יום הבחירות ברשויות המקומיות בישראל, ומערכת הבחירות 2018 כבר בעיצומה. מיליוני ישראלים הצפויים להגיע אל הקלפיות, הפעם ביום שבתון, יבחרו בהם את המועמד שינהיג אותם לחמש השנים הבאות. התנועה לאיכות השלטון ואתר וואלה! NEWS השיקו בחודש שעבר קמפיין ארצי למאבק בשחיתות בשלטון המקומי ולקידום שלטון נקי ואיכותי ברשויות המקומיות.

במהלך הקמפיין מגיעה התנועה לעשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ ומקיימת אירועים שאליהם מוזמנים ראש הרשות ונציגי הרשימות השונות. באירועים אלה המועמדים לרשויות המקומיות מתחייבים להצטרף למאבק בשחיתות, לפעול בשקיפות, לשמור על טוהר המידות, להימנע מניגוד עניינים ולא למעול באמון שהציבור נתן בהם.

בתנועה קראו לציבור בישראל "להגיד לא לשחיתות, להצביע רק עבור טוהר המידות וניקיון הכפיים" ומסרו כי "הקמפיין המשותף בא להראות לכל המועמדים שהציבור מאס בשחיתות, והוא לא מתכוון לעבור עליו לסדר היום יותר".

ראש עיריית חיפה הציג את הדוח שהזמין על סכנות מיכל האמוניה המוצב בעיר. ערן גילווארג
יונה יהב/ערן גילווארג

אירוע הפתיחה התקיים במספר ערים בהן רמלה, ירוחם, הרצליה, כפר סבא, עכו, רמת השרון, זכרון יעקב, חדרה, הוד השרון וראשון לציון. מאות תושבים נפגשו כבר עם המועמדים לראשות מועצת הרשות המקומית ושמעו אותם נואמים על נושא השחיתות מעל במה ניידת שנודדת ברחבי הארץ. היום הגיעה התנועה לאיכות השלטון לחיפה בו מתקיים האירוע החגיגי בחוף דדו שבעיר.

ראש העיר חיפה מזה 15 שנה הוא עו"ד יונה יהב בן ה-74, העומד בראש סיעת "חיפה שלנו" במועצת העיר. במהלך הקמפיין חבר גם לסיעת "צעירי חיפה", והוא מתמודד כעת
לכהונה רביעית. ב-2013 זכה יהב ב-49% מקולות התושבים.

יהב אמר באירוע כי "השקיפות מתקיימת בכך שכל הפרוטוקולים של הוועדות החשובות נמצאים באינטרנט, וכל אחד יכול לראות אותם. מה שאותי מטריד זה שמה שמכרסם בלבה של האומה שחיתות - אבל גם האדישות". יתרה מזאת, אמר יהב כי "המציאות היום היא שהכל שקוף וכל אחד יכול לשאול שאלות ולקבל תשובות. מה שצריך לעשות זה להוציא את העם מהאדישות שיש לשחיתות. הם זורמים עם השחיתות וזה חבל מאוד. זה קןרה בכל הארץ אבל היום בעיקר בחיפה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מתמודדת המאיימת על ההגמוניה של ראש העיר יהב היא חברת מועצת העיר האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם, בת ה-48 מסיעת "חיים בחיפה". עבור קליש-רותם זו הפעם השנייה שהיא מתמודדת על ראשות העיר, שבחרה לא להופיע באירוע. קהל וגם יו"ר התנועה לאיכות השלטון שאלו מדוע לא הופיעה ולא זכו לתשובה. מוקדם יותר השנה קליש-רותם הורשעה בפלילים בעבירות תכנון ובניה, אולם בית המשפט קבע כי לא דבק בה קלון וכך אין מניעה כי תתמודד.

נעמה לזימי, מספר שלוש ברשימתה של קליש, אמרה כי "אנחנו כסיעה מתחייבים לבחירה של אנשים לתפקידים על פי כישורים מקצועיים ועם מכרזים שקופים. אחד הדברים החשובים שנתחייב הם אפשרות הגנה לעובדים שידווחו על שחיתות בעדיפות עליונה ובתיאום עם רשויות החוק".

מתמודדים נוספים הם חבר מועצת העיר אביהו האן בן ה-61 מסיעת הירוקים; חבר מועצת העיר ישראל סביון בן ה-70 מסיעת "אוהבי חיפה"; חבר מועצת העיר עו"ד דוד עציוני בן ה-35 העומד בראש רשימת "עץ"; מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן בן ה-65 מסיעת "חיפה מתעוררת", וחבר מועצת העיר ד"ר נתן פורמן בן ה-66 מסיעת "חיפאים למען חיפה".

ד"ר עינת קליש-רותם בבית המשפט בחדרה. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
הורשעה אבל מאיימת על ההגמוניה של יונה יהב. עינת קליש-רותם בביהמ?ש./מערכת וואלה!, יואב איתיאל

המתמודד דוד עציוני אמר כי "דיברו פה על מכרזים, המכרזים יהיו שקופים. מה שקורה פה זה הפקרות. אנחנו נשנה את הדבר הזה. מעבר לזה הגבלת קדנציות. ראש עיר לא צריך לכהן יותר משתי קדנציות. אבל למה לא מדברים על חברי מועצה? גם זה נגע וגם זה צריך לטפל, עד 4 קדנציות". עציוני המשיך ואמר ש"הדבר הכי כואב היום בחיפה וזה חלק מהמנגנון של חוסר ההגינות וחוסר ההתיעלות זה בריחת הצעירים מהעיר. יזמים לא יכולים לפעול פה בגלל שהעיר מושחתת ואם אתה לא יודע להגיע לאנשים הנכונים אין לך עסקים פה".

סביון אמר הערב כי "הדבר הראשון זה שקיפות. דבר שני - הצהרת הון. אני בעד שתהיה הצהרה בכל שנה, כדי שאנשים ירתעו ויעמדו בפני פיתויים".

האן אמר באירוע כי "שחיתות היא רעה חולה, היא כמו סרטן צריך לעקור אותו מתוך הגוף, כי הוא מייצר דברים רעים בעיר הזאת". רשימות נוספות המתמודדות על מושבים לרשות העיר יכולות לצוץ בהמשך, זאת משום שהתאריך הסופי להגשתן הוא ה-27 לספטמבר. כדי לזכות בראשות העיר בסיבוב ראשון על המועמד המוביל לזכות ב-40% או יותר מהקולות. אם אף מועמד לא זכה בשיעור זה, יתקיים סיבוב שני כשבועיים אחר כך, ב-13 בנובמבר.

יונה יהב, המועמד לראשות העיר חיפה. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
יונה יהב ואליעד שרגא, באירוע הערב/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, מונה כ-280 אלף תושבים, בהם 257,062 בעלי זכות בחירה. ב-2013 הצביעו כ-91 אלף איש, 36% מבעלי זכות הבחירה. בעיר חיים כ-11% בני מיעוטים, בעיקר ערבים-נוצרים ומוסלמים, רבים מהם משכילים ומבוססים כלכלית. שיעור החרדים בעיר זהה ועומד על 11% גם כן. כרבע מאוכלוסית העיר יוצאת מדינות חבר העמים, זאת לאחר שבשנות התשעים קלטה העיר יותר עולים מברית המועצות מאשר כל עיר אחרת בישראל.

כ-18% מתושבי העיר הם גמלאים, מקום שני בארץ אחרי בת-ים. לתפקיד יו"ר ועדת הבחירות של 2018 בחרה מועצה העיר פה אחד את עו"ד יוסי חכם, לשעבר יו"ר ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין בישראל. מנהל הבחירות הוא עופר שפר, ממשרד הפנים.



(עדכון ראשון 18:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully