וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האו"ם: אסד אחראי לשלוש מתקפות כלור השנה

12.9.2018 / 14:03

ברקע החשש מפני שימוש בנשק כימי במתקפה על מעוז המורדים, חוקרים קבעו כי המשטר תקף אזורים מאוכלסים בפרברי דמשק ובאידליב בגז, שגרם לחנק אזרחים. מרקל: לא נוכל להתעלם אם יעשה שימוש בנשק כימי

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

משטרו של בשאר אסד תקף בגז כלור, האסור לשימוש ככלי נשק, בשלוש תקיפות שונות השנה - כך קבע דוח של חוקרי האו"ם שפורסם היום (רביעי) והאשים את ממשלת סוריה בפשעי מלחמה. שלוש התקיפות, שבוצעו בפרברי דמשק ובאידליב, מצטרפות ל-36 תקיפות כימיות נוספות שתועדו על ידי נציבות החקירה לסורה מאז 2013. פרט לשש מהן, כולן יוחסו לדמשק.

בדוח נכתב כי במהלך המתקפה לכיבוש פרברי דמשק, השתמשו כוחות המשטר בנשק כימי. ב-22 בינואר וב-1 בפברואר הותקפו אזורים מאוכלסים בדומא ברקטות מאולתרות שהיו מלאות בגז כלור, ואלו גרמו לילדים ולנשים לבעיות נשימה. "החימוש שבו נעשה שימוש לפי העדויות יוצר באזור לייצור רקטות איראניות שידוע שמסופקות לכוחות ממשלת סוריה", נכתב בדוח.

במחוז אידליב, העומד בפני מתקפה גדולה של סוריה ורוסיה, נעשה שימוש בכלור ב-4 בפברואר. "מסוקי המשטר השליכו לפחות שתי חביות עם גז כלור בסארקיב", נכתב בדוח. לפחות 11 אנשים נפגעו. "מסמכים וחומרים שנאספו על ידי הנציבות אימתו את נוכחותם של מסוקים באזור ואת השימוש בשני מכלי גז צהובים", נכתב בדוח.

ילד חובש מסיכת גז מאולרת במחוז אידליב, סוריה, 3 בספטמבר 2018. רויטרס
ילד עם מסיכת גז מאולרת באידליב לקראת מתקפה אפשרית, בשבוע שעבר/רויטרס

במערב חוששים כי אסד יעשה שימוש נוסף בנשק כימי במהלך המתקפה באידליב, והזהירו מפני תגובה נרחבת. היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, הדגיש כי כל פעולה צבאית נוספת תהיה משמעותית יותר מזו של אפריל האחרון, אז תקפו ארצות הברית, צרפת ובריטניה בכמאה טילים מטרות ברחבי סוריה.

גם גרמניה שוקלת הצטרפות לתגובה מערבית במקרה כזה, והקנצלרית אנגלה מרקל אמרה היום כי ארצה אינה יכולה פשוט להתעלם מכך. עם זאת, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית החברה בקואליציה שלה מתנגדת לכך וגם דעת הקהל במדינה אינה תומכת במעורבות שלה בסכסוך בסוריה.

גורמים אמריקניים אמרו ביום שבת לוול סטריט ג'ורנל כי אסד אישר לכוחותיו להשתמש בגז כלור נגד המורדים באידליב. עם זאת, לנוכח היותו קטלני פחות מסארין, גז עצבים שגם בו השתמש אסד לאורך שנות המלחמה, והיקף הנפגעים הנמוך יחסית שהוא גורם, לא ברור אם השימוש בו יעורר בהכרח תגובה צבאית. לדבריהם, תיתכן תגובה גם באמצעים כלכליים.

(עדכון ראשון 13:26)

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון שבמחוז אידליב, סוריה. 4 באפריל 2017. AP
צוותי חילוץ באזור התקיפה הכימית בחאן שייחון, 2017/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully