וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודים באתר בנייה: ביה"ס נחנך בחגיגיות, למרות הסכנה לתלמידים

12.9.2018 / 12:00

ההורים לתלמידים בבית הספר הממלכתי-דתי בשערי תקווה התריעו, אך השנה נפתחה למרות מחדלי בטיחות חמורים. המועצה התעקשה לפתוח את המוסד, למרות שלא היו לכך אישורים. בעקבות הליקויים, סגר משרד החינוך את בית הספר

צילום: באדיבות ההורים

כ-800 תלמידי בית הספר הממלכתי-דתי ביישוב שערי תקווה פתחו את שנת תשע"ט בבית ספר שנראה כמו אתר בנייה. למרות התרעות ההורים, במועצה האזורית שומרון התעקשו לפתוח את המבנה המסכן את חיי הילדים. מערכת כיבוי האש לא פעילה, פתחי החירום סגורים ונעולים, מערכות החשמל אינן מחוברות למערכות המיזוג וזו רשימה חלקית בלבד של הליקויים בבית הספר.

ביום פתיחת שנת הלימודים הגיעה שרת המשפטים איילת שקד יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן לגזור את הסרט בטקס חניכת בית הספר, אך בפועל אף אחד לא נכנס לראות כיצד נראות התשתיות מבפנים. בעקבות לחץ ההורים הגיעו ביום חמישי האחרון נציגי משרד החינוך לסיור במקום וסגרו את בית הספר. לאחר שלא נמצא מקום לקיים את הלימודים, נאלצו התלמידים ביום שישי להישאר בבתיהם.

בדוח של משרד החינוך שהגיע אל ההורים ב-7 בספטמבר נכתב כי "בית הספר ממ"ד שערי תקווה נמצא בהליך בנייה שעדיין לא הסתיים. בבית הספר קיימים אזורים שאינם בנויים עדיין, או שלא הסתיימה בנייתם ומערכת תשתית ומתקנים הנמצאים בהליך התקנה ואינם מאושרים. למבנה אין טופס 4 כנדרש למבנה חדש, וכן כל האישורים הנוספים המחייבים מוסד חינוכי חדש ובטוח". טופס 4 מהווה אישור רשמי לשימוש במבנה ומתקבל בתנאי שלא נשקפת סכנה למשתמשים במבנה וניתן להשתמש בו למטרה שלשמה הוקם באופן ראוי.

עוד הוסיפו נציגי משרד החינוך: "עמדו בפנינו שתי החלטות לא פשוטות, האחת - להשאיר את התלמידים בתנאי לימוד בעייתיים וברמות סיכון שונות לאור המצב של בית הספר. השנייה - לסגור את בית הספר ולהביא אותו לרמה שבה התלמידים וצוות המורים יוכלו לשהות בו באופן בטוח כסביבה לימודים וחינוכית ראויה ועד אז למצוא פתרון חלופי על ידי המועצה והמחוז יחד".

דוח ליקויים משרד החינוך בית ספר ממ"ד שערי תקווה. מערכת וואלה!
דוח הליקויים שפרסם משרד החינוך/מערכת וואלה!
טופס 4 בית ספר ממ"ד שערי תקווה. מערכת וואלה!
טופס 4, באישור המועצה האזורית שומרון/מערכת וואלה!

בסיום הביקור הוסכם בהחלטה משותפת עם מנהלת המחוז וראש המועצה לסגור את בית הספר עד למצב שבו ניתן יהיה להיכנס למבנה באופן בטוח וראוי. בינתיים פוזרו התלמידים בין מבני חינוך שונים במועצה עד הודעה חדשה. גורמים במערכת החינוך שמעורים בנושא מציינים כי העיכוב באכלוס נובע מהתנהלות המועצה האזורית.

אימא לתלמיד מבית הספר אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS: "פשוט רימו אותנו. כשהגענו לבית הספר ראינו מפגעים קשים - אין גלאי עשן, השירותים לא עבדו וחצר המבנה הוא אתר בנייה עם כלי עבודה כבדים וללא מדרכות סלולות. המועצה אמרה לנו שבית הספר ראוי ללימודים ושאנחנו רק מתלוננים. נאמר לנו שיש טופס 4, אך כשיצרנו קשר עם כיבוי אש לגבי האישור אמרו לנו שאף אחד לא מכיר את המבנה ושלא עשו בו ביקורת".

בית ספר בשערי תקווה שנחנך למרות ליקויים רבים. באדיבות המשפחה
אתר הבנייה בבית הספר/באדיבות המשפחה

בשלב זה הבינו ההורים שהמועצה אומרת להם דבר אחד, בעוד שהמצב בשטח שונה לחלוטין. "החלטנו שאנחנו הולכים לממונה בטיחות מוסמך מטעם משרד החינוך כדי שהוא יחליט על מצב בית הספר. אנחנו ההורים לא יכולנו לקחת אחריות על כל 780 התלמידים", הוסיפה האם.

דוח הממונה יצא באותו הלילה וציין כי המקום לא ראוי לאכלוס. לדברי האם, "הדוח נשלח למועצה וגם אז היא עמדה בדעתה שהמבנה תקין ושהתלמידים ילמדו בו. פנינו למועצה להנדסת מבנים ושם טענו שהדוחות שלנו לא מעניינים אותנו, הם לא מכירים בהם ושמים את ידיהם על ביטחון הילדים".

בית ספר בשערי תקווה שנחנך למרות ליקויים רבים. באדיבות המשפחה
"חוסר אחריות", השירותים בבית הספר/באדיבות המשפחה

ביום חמישי האחרון השביתו ההורים את הלימודים בשכבות ה'-ו'. "רצינו שיגיעו איתנו להבנות ושנעשה רשימת ליקויים לפי קדימות ונמשיך בטיפול, אך אף אחד לא היה מעוניין לשוחח איתנו", הסבירה האם. "דרך חברים הגענו למשרד החינוך שהגיע והחליט לסגור את בית הספר. מדובר במחדלים מפה ועד להודעה חדשה. המועצה פשוט נעלמה, הרגשנו שזרקו אותנו. מי שחתם על טופס 4 עשה טעות חמורה, לא ברור איך חותמים על הטופס מבלי להביא את כל האישורים הנחוצים".

אימא נוספת מסרה: "זה חוסר אחריות וזלזול בחיי אדם ובחיי הילדים שלנו. המועצה התעלמה מאיתנו, קראה לנו קטנוניים והכניסה את ילדינו ללמוד באתר בנייה פשוטו כמשמעו. בשני בספטמבר השרה איילת שקד הגיעה לגזור סרט יחד עם ראש המועצה יוסי דגן וראשי היישובים, כאשר בפועל אף אחד לא נכנס פנימה לראות בעיניים שלו שיש בעיה חמורה. מזל שלא קרה אסון לתלמידים שלנו".

בית ספר בשערי תקווה שנחנך למרות ליקויים רבים. באדיבות המשפחה
בית הספר/באדיבות המשפחה

"מתנצלים בפני ההורים על אי-הנעימות הזמנית"

תגובת המועצה האזורית שומרון: "אישור הכניסה לבית הספר והאישורים הנוספים ניתנו כדין, ובהתאם להוראות, כולל אישור הבטיחות שניתן. לאחר הכניסה והפעלת המקום נתגלו כמה בעיות. למען הסר ספק ולמרות שהתקבלו אישורים, החלטנו במועצה האזורית שומרון, לבקשת ההורים ובעצה אחת עם מנהלת המחוז מטעם משרד החינוך, להוציא את התלמידים מבית הספר לכמה ימים עד לתיקון מלא של הליקויים שנמצאו לאחר הכניסה לבית הספר".

"המועצה האזורית שומרון היא שזימנה את הסיור לבדיקה נוספת של המבנה, יחד עם משרד החינוך", הוסיפו בתגובתם.
"בית הספר נבנה בהשקעה של כמעט 25 מליון שקלים, השקענו בו רבות והוספנו גם תקציבי מועצה להשקעה הרבה הזו בחינוך. אנחנו מצטערים על התקלות שהתגלו ןמתנצלים בפני ההורים על אי-הנעימות הזמנית. מיד כשיסתיימו השיפוצים נחזור לבית ספר מתוקן ומוכן לקלוט את מאות התלמידים, באחד מבתי הספר היפים והמפוארים שנבנו אי פעם בשומרון".

בית ספר בשערי תקווה שנחנך למרות ליקויים רבים. באדיבות המשפחה
בית הספר/באדיבות המשפחה

תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך פועל במלוא המרץ יחד עם הרשות המקומית כדי לסיים את הטיפול בליקויים בבית הספר ולהשיב את התלמידים למבנה החדש מיד לאחר החגים. עד לסיום הליקויים, הוחלט כי באופן זמני התלמידים יישהו במקומות חלופיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully