וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה הולכת לבחירות, ורק דבר אחד ידוע: הימין הקיצוני יתחזק

ראש הממשלה ומנהיג גוש השמאל מזהיר מפני "הסכנה" בהתחזקות "השבדים הדמוקרטים", שמתנגדים להגירה ובעלי שורשים ניאו-נאציים. הם עשויים להיות המפלגה השנייה בגודלה, אך יתר השחקנים מסרבים לשתף עמה פעולה. "כמו לנסות לכבות אש עם אלכוהול"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

שבדיה תלך מחר (ראשון) לבחירות כלליות, שבהן צפויה מפלגת הימין הקיצוני להתחזק ולהפוך לאחת המפלגות הגדולות ביותר בפרלמנט. ביום האחרון של הקמפיין, הזהיר ראש הממשלה סטפן לופבן, מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, כי הצבעה למפלגת "השבדים הדמוקרטים" היא מסוכנת. "זה כמו לנסות לכבות אש עם אלכוהול", אמר.

ההגירה היא אחת הסוגיות המרכזיות ביותר בבחירות, הראשונות מאז פרץ משבר ההגירה ביבשת בקיץ 2015. שבדיה קלטה באותה שנה כ-163 אלף איש, השיעור הגבוה ביותר באירופה ביחס לגודל האוכלוסייה.

מפלגת הימין הקיצוני, לפי הסקרים, צפויה לזכות בכ-20% מהקולות, אחרי שכבר הכפילה את כוחה ב-2014. היא נכנסה לראשונה לפרלמנט ב-2010, ומאז התמיכה בה גדלה בהתמדה עם שינוי פניה והתנתקותה מהסממנים הניאו-נאציים שאפיינו אותה לאורך שנים רבות, כמו שינוי הסמל שלה, מלפיד בוער לפרח בצבעי דגל המדינה.

תומכי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בשטוקהולם, שבדיה, 8 בספטמבר 2018. רויטרס
שולטים בשבדיה במאה השנה האחרונה. תומכי הסוציאל-דמוקרטים בשטוקהולם, היום/רויטרס

מנהיג המפלגה, ג'ימי אקסון, אמר היום כי שבדיה "הפכה למדינה קיצונית מבחינות רבות, במיוחד ביחס להגירה". הוא הוסיף כי התכנית שלו לקלוט פחות מהגרים תיחשב ל"נורמלית ביתר היבשת".

אקסון, שעומד בראש "השבדים הדמוקרטים" מאז 2005, אמר כי למפלגתו יש אפס סובלנות ביחס לגזענות והיא אף סילקה כמה מחבריה בשל כך. בשנה שעברה הקימו כמה מחבריה לשעבר מפלגה חדשה, "אלטרנטיבה לשבדיה".

עם זאת, המפלגה הייתה מעורבת בכמה תקריות גזעניות. כך, למשל, באתר המקומי Aftonbladet"", פרוסם כי מועמד של המפלגה לרשות מקומית שיתף בפייסבוק שיר הכולל את המילים "השבדים הם לבנים והמדינה היא שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ג'ימי אקסון בעצרת בשטוקהולם, שבדיה, 8 בספטמבר 2018. רויטרס
רוצה לפרוש מהאיחוד. מנהיג "השבדים הדמוקרטים" אקסון בעצרת בשטוקהולם, היום/רויטרס

למרות השגשוג הכלכלי של המדינה הסקנדינבית, מצביעים רבים חוששים מכך שמדינת הרווחה, הדואגת לדיור ולבריאות, נתונה ללחץ רב מדי בשל גל ההגירה, שהוביל להקשחת עמדות גם מצד מפלגות המיינסטרים.

"השבדים הדמוקרטים" קישרו גם בין עליית תקריות הירי להגירה המואצת, על אף שהנתונים הרשמיים אינם תומכים בטיעון זה. המפלגה רוצה לעזוב את האיחוד האירופי ולקיים משאל עם בנושא, אולם יתר השחקנים הפוליטיים מתנגדים לכך, ולכן אין סבירות גבוהה להצבעה שכזו.

ממשלת מיעוט

הסוציאל-דמוקרטים שולטים עכשיו עם ממשלת מיעוט, שזוכה לתמיכת המפלגה הירוקה. המפלגה, השולטת בשבדיה במאה השנה האחרונה, איבדה מכוחה בשנים האחרונות, גם לטובת מפלגות שמאל, כמו "מפלגת השמאל", שיחד עם הירוקים מושכת מצביעים החוששים משינויי האקלים, במיוחד אחרי גל החום החריג בקיץ שבו התחוללו שריפות ענק חריגות.

לפי הסקרים, מפלגת השלטון צפויה להיות הגדולה ביותר גם אחרי הבחירות הנוכחיות. גם הסוציאל-דמוקרטים וגם גוש הימין-מרכז היריב, שצמוד לגוש השמאל-מרכז, הבהירו כי לא ישלבו כוחות עם הימין הקיצוני, מה שעלול לבשר על קושי להרכיב ממשלה ועל תפקודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully