וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הסכמות בפסגה באיראן: ארדואן רוצה הפסקת אש בסוריה - פוטין מתנגד

פוטין, ארדואן ורוחאני נפגשו בפעם השלישית בתוך שנה, הפעם בטהראן, כדי לדון בהתפתחויות בסוריה. רוחאני: "הנוכחות האמריקנית בסוריה צריכה להסתיים". ארדואן הביע תקווה שבעקבות הפסגה המורדים יניחו את נשקם. פוטין: "מקווה שלמורדים יש היגיון בריא והם ייכנעו"

רויטרס

נשיאי רוסיה, איראן וטורקיה נפגשו היום (שישי) בטהראן לפסגה משולשת שבה דנו בהתפתחויות בסוריה, לקראת המתקפה המתוכננת על מעוז המורדים באידליב. הפסגה הסתיימה ללא הסכמה, כשמצד אחד הזהיר ארדואן מהידרדרות באזור ומצד שני הביע פוטין התנגדות להפסקת אש, בנוסף לרוחאני, שאמר כי על סוריה להשיב את שליטתה על השטח.

בהודעת הסיכום של הפסגה סיכמו שלוש המדינות "לחסל" את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואת ארגוני הטרור בסוריה ולפעול למציאת דרכים כדי לפתור את המצב באידליב. בנוסף לכך, הם הסכימו לקיים את הפסגה הבאה שלהם ברוסיה.

בפתח הפסגה הצהיר רוחאני כי "הנוכחות האמרקינית בסוריה צריכה להסתיים". הוא אף התייחס לדיווחים בנוגע לפעילות הישראלית בדרום סוריה ואמר: "ישראל וארצות הברית למדו לא לחמש מורדים בסוריה".

רוחאני, פוטין וארדואן בפסגה משולשת באיראן. רויטרס, רויטרס
ארדואן רוחאני ופוטין בפתח הוועידה, היום/רויטרס, רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייחס ללחימה עצמה: "המצב באידליב חמור ומסוכן, תקיפה עלולה להסתיים באסון". הוא הוסיף כי "טורקיה זועמת על כך שארצות הברית תומכת בטרורטיסטים בסוריה". הוא גם ציין כי טורקיה מיצתה את יכולתה לאכלס פליטים בשטחה.

בנוסף לכך, ארדואן אמר כי השגת הפסקת אש במדינה תכתיר את הפסגה כהצלחה, וקיווה כי כינוסה יוביל את קבוצות המורדים להניח את נשקיהן. לדבריו טורקיה לא יכולה לקלוט עוד פליטים מסוריה, לאחר ש-3.5 בני אדם נעקרו מבתיהם בעקבות מלחמת האזרחים והגיעו לארצו בשבע השנים האחרונות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פסקת ארדואן רוחאני ופוטין באיראן בעניין עתידה של סוריה - 7 ספטמבר 2018. רויטרס
הפסגה בטהראן, היום/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי המשימה העיקרית היא להיפטר מכוחות המורדים במחוז אידליב. פוטין הוסיף כי הוא מקווה שיש להם "היגיון בריא" ושהם יניחו את נשקם וייכנעו.

הנשיא הרוסי בחר להתייחס ליום שאחרי. לדבריו, על השלטון בסוריה לשחזר את אחיזתו בכל שטחי המדינה. "על רוסיה, טורקיה ואיראן להגביר את שיתוף הפעולה בסוריה", אמר. בהמשך פוטין אף הביע התנגדות להפסקת אש באילדליב, זאת מאחר שכוחות ג'בהת א-נוסרה לא לקחו חלק במגעים להשגת הסדר באזור.

מתוך חשבון הטוויטר של שר החוץ האיראני:

במקביל לפסגה בחר שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף לעקוץ את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וטען בחשבון הטוויטר שלו כי "בזמן שהוא הורס את אמינותה של ארצות הברית", איראן פועלת לפתרון פוליטי בסוריה.

במערב מזהירים: אסד ישלם מחיר על שימוש בנשק כימי

פוטין ורוחאני תומכים בכוחותיו של שליט סוריה בשאר אסד, ואילו רג'פ טייפ ארדואן מגבה את האופוזיציה למשטר. לקראת פגישתם המשולשת כבר החלו כלי התקשורת בלבנון לדווח על תקיפות מהאוויר באידליב.

בפסגה, השלישית בין המנהיגים בשנה האחרונה, הצדדים ינסו להגיע להבנות שימנעו שפיכות דמים ויפרידו בין המורדים לבין הג'יהאדיסטים הפועלים במחוז הגובל בטורקיה. כשלושה מיליון איש חיים בו, ובקהילה הבינלאומית חוששים מאסון הומניטרי של ממש.

הפיצוצים באזור ואדי אל-עיון בפרברי חמאת, 4 בספטמבר 2018. (נלקח מטוויטר סוריה), צילום מסך
תקיפות אוויריותנ בפרברי חמאת/צילום מסך, (נלקח מטוויטר סוריה)

פוטין, שכוחותיו שבו השבוע לתקוף באידליב אחרי הפוגה של כ-20 יום, ייפגש גם עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. הם צפויים גם לדון בסוגיות בוערות אחרות שעל הפרק, כמו הלחץ האמריקני על איראן אחרי הפרישה של ממשל טראמפ מהסכם הגרעין.

במערב מזהירים כי אם ייעשה שימוש בנשק כימי במהלך המתקפה באידליב, משטר אסד ישלם את המחיר. הלילה אמר השליח האמריקני המיוחד לסוריה כי יש מידע מודיעני רב המצביע על כך שאסד מתכנן מתקפה כזו. בחודש אפריל האחרון ובזה קודם תקפה ארצות הברית מטרות בסוריה בעקבות מתקפות קטלניות שבהן נהרגו עשרות אזרחים.

סוריה ורוסיה מכחישות שנעשה שימוש בנשק כזה וטוענות כי המערב בודה זאת יחד עם האופוזיציה על מנת להצדיק את התערבותו בסכסוך.

במקביל לפסגה, נמשכו הדיווחים על חידוש המתקפות בצפון סוריה. על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, תקיפות אוויריות פגעו בעמדות ששייכות לקבוצות המורדים בחמאת ובאידליב. אלפים מתושבי האזור, שבו חיה אוכלוסייה של כשלושה מיליון בני אדם, יצאו לרחובות אחרי תפילות אמצע היום כדי למחות נגד המתקפה המתוכננת.

(עדכון ראשון 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully