וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהוצמד לקיר - חמאס עלול לשחרר שוב את הרסן בגבול עזה

7.9.2018 / 15:51

עם התפוצצות המגעים מול הרשות והפסקת מאמצי ההסדרה עם ישראל, חמאס שב לנקודת ההתחלה. עם קיצוץ בכספי אונר"א מצד הבית הלבן וזעם עצום ברחוב הפלסטיני, במערכת הביטחון חוששים שבארגון יעודד את ההמונים לשוב אל הגדר ולהתעמת עם חיילי צה"ל

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

במערכת הביטחון מעריכים כי בעקבות התסכול בצמרת חמאס בעזה מפיצוץ שיחות הפיוס עם הרשות הפלסטינית והמבוי הסתום אליו הגיעו המגעים עם ישראל בתיווך מצרים, עשוי הארגון לשחרר היום (שישי) את הרסן ולקרוא לציבור הפלסטיני לשוב לגבול ולעימותים מול חיילי צה"ל. הערכות הן שבהפגנות ישתתפו 15 אלף פלסטינים והן עשויות להיות הסוערות ביותר בחודש האחרון אחרי שבשבועיים האחרונים לא נהרג אף פלסטיני על הגדר.

כבר הבוקר תקף כלי טיס של צה"ל חוליית מפריחי בלוני בצפון הרצועה, ולפי דיווחים פלסטיני אחד נפצע. בהמשך היום התפתחו הפרות סדר בכמה מוקדים בגבול הרצועה, שבמסגרתן פלסטינים יידו אנבים ובקבוקי תבערה לעבר לוחמי צה"ל שהשיבו בירי אזהרה. במקרה אחד לפחות ניסו פלסטינים לפרוץ את הגדר ולחדור לישראל כוחות צה"ל ביצעו לעברם ירי.

אחרי ביקור סלאח אל-עארורי בחודש שעבר ברצועת עזה, ובעקבות הלחץ שהפעילה מצרים, החליטה צמרת חמאס לצמצם את היקף האלימות בגבול, לחדול כמעט לגמרי משיגור בלוני טרור ולהימנע מפגיעה בחיילי צה"ל. המצרים הפעילו מאמצים לקידום תהליך הסדרה בין חמאס לישראל, אך יו"ר הרשות הפלסטינית עשה שרירים והעביר מסרים כי שיחות על פיוס קודמות לשיחות על הסדרה עם ישראל.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה עם רוגטה במהלך הפגנות בגבול רצ"ע 13 במאי 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
עשוי לשחרר את הרסן. הנייה עם רוגטקה בגבול רצועת עזה, בחודש מאי האחרון/מערכת וואלה! NEWS, -

כך, בקהיר הבינו מהר מאוד שהתכתיב של הרשות הפלסטינית קודם לרצון להביא לשקט ברצועת עזה והחליטו לעצור את השיחות עם ישראל. אבו מאזן חזר על הדרישות: הסרת הסנקציות הכלכליות על עזה בתמורה לחזרה לשליטה מלאה על רצועת עזה, פירוק ממשלת חמאס והתפרקות מנשק של כללי הפלגים. חמאס מצדו, ושאר הפלגים בעזה, נשארו בהתנגדותם והשיחות התפוצצו. שוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

חשש מפעולה חסרת היגיון

בחודשים האחרונים נהרגו על גבול ישראל למעלה מ-175 פלסטינים. 4,000 נפצעו מאש צה"ל. חיל האוויר תקף והשמיד מחסני נשק, תשתיות, מוצבים ובונקרים. כמו כן, הבית הלבן קיצץ את הסיוע לאונר"א, המעסיק העיקרי ברצועת עזה שממן מוצרי יסוד ל- 1.3 מיליון פלסטינים המוגדרים כפליטים ואחראי על מסגרות חינוכיות ל-230 אלף ילדים.

בחמאס זוכרים היטב את המספרים, ומנתחים את המצב. למרות החשיפה התקשורתית ברחבי העולם לבעיות בעזה, הארגון חזר לנקודת ההתחלה ללא הישגים, ועם תחזיות קודרות המאיימות על שלטונו. בשלב זה הוא תולה תקוות בכנס המדינות התורמות בבריסל אך גם אם תצא משם בשורה כלכלית משמעותית - הרי שהיא מחויבת בתמיכת הרשות הפלסטינית - אחרת יצטייר המהלך כתמיכה ישירה בארגון טרור. כל הסימנים מעידים על כך שגבו של ארגון הוצמד בחוזקה אל הקיר, וכי הוא עשוי לפעול בחוסר היגיון כדי להיחלץ מהמצב הכלכלי המידרדר ומהביקורת הציבורית ברחוב שבשלב זה מופנית לעבר הרשות הפלסטינית וישראל.

אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-17 באוגוסט 2018. רויטרס
יותר מ-175 פלסטינים נהרגו בחודשים האחרונים. מפגינים בגבול רצועת עזה/רויטרס

כוחות צה"ל נערכו להפגנות אלימות בחמישה מוקדים שונים בתקווה להכיל את האירועים, למנוע פגיעה בתשתיות תוך מאמץ לפגוע בכמה שפחות מפגינים. הכוחות נערכים גם למצבי קיצון בהם יחליטו מפגינים באישור חמאס לפגוע בחיילי צה"ל או לחדור לשטח ישראל. איתות לכך ניתן השבוע בעת שעשרות פלסטינים פרצו למעבר ארז וגרמו להרס רב לתשתיות תחת עיניהם הפקוחות של שוטרי החמאס בגבול. גורמים בפיקוד הדרום דחו היום טענות פלסטיניות שמדובר במפוטרי אונר"א וטענו כי האירוע האלים לא היה מתרחש ללא אישור חמאס. בתגובה לכך הודיע שר הביטחון כי המעבר יהיה סגור עד יום חמישי הבא לצורכי שיפוץ אך בעיקר כדי להעביר מסר מרתיע שאם האלימות תדרדר יהיו סנקציות נוספות.

למרות התרחישים המאיימים, במערכת הביטחון נערכים דווקא לחודש דצמבר: גורמים בכירים בפיקוד הדרום העריכו בימים האחרונים כי אם לא ימצא פתרון כלכלי בחודשים הקרובים החמאס לא באמת יוכל לשלוט בגובה הלהבות ולמנוע ממפוטרי אונר"א ומפליטים שניזונים מהאספקה שהוא לרוץ אל הגדר בהמוניהם כדי לחצות לצד הישראלי במטרה לחפש אחר פתרונות.

(עדכון ראשון: 11:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully