וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת מייסד ארגון הטרור האפגני שנתמך בידי ארה"ב - עד שפנה נגדה

4.9.2018 / 0:35

טליבאן הכריז על מותו של ג'לאלודין חקאני, שייסד את הרשת האחראית למתקפות קטלניות במדינה. הוא זכה לסיוע אמריקני עם פלישת הסובייטיים בשנות ה-80, אך חבר לטליבאן לאחר הפלישה של ארה"ב ב-2001. גורם ביטחוני אפגני: הוא מת כבר לפני שלוש שנים

צילום: רויטרס

ג'לאלודין חקאני, מייסד רשת הטרור חקאני הפועלת באפגניסטן, מת אחרי מחלה ממושכת - כך מסר אתמול (רביעי) טליבאן. חקאני, שהקים את הרשת בשנות ה-70, העביר את השליטה לבנו סיראג'ודין לפני כמה שנים.

סיראג'ודין הוא סגן מנהיג טליבאן וארצות הברית הציבה פרס של חמישה מיליון דולר על ראשו. בטליבאן לא פירטו מתי או היכן מת הטרוריסט הוותיק, שנתמך על ידי ארצות הברית במלחמה בברית המועצות בשנות ה-80 בטרם חבר לטליבאן אחרי פלישת ארצות הברית ב-2001.

במשרד ההגנה בקאבול אמרו כי מותו של חקאני לא צפוי לבשר על שינוי משמעותי בארגון, שאחראי, לפי אפגניסטן וארצות הברית, לכמה מהמתקפות הקטלניות ביותר במדינה בשנים האחרונות. דובר המשרד אמר כי תפקידו היה בשנים האחרונות יותר אידיאולוגי מאשר מעשי.

רשת חקאני נחשבת למי שהחלה בפיגועי ההתאבדות במדינה והיא אחראית למתקפות מורכבות ומתוכננות היטב נגד יעדים צבאיים, מטרות אזרחיות וחטיפות של אישים בכירים. בשנה שעברה, מחבל מתאבד, שככל הנראה נשלח על ידי הרשת, הרג כ-150 איש בפיגוע בלב הרובע הממשלתי בקאבול.

ג'לאלודין חקאני, מנהיג רשת חקאני, בפקיסטן, 2001. רויטרס
בנו החליף אותו בהנהגה. חקאני בפקיסטן, 2001/רויטרס

הידיעה על מותו של חקאני הגיעה בתקופה רגישה באפגניסטן, שחוותה הפסקת אש חסרת תקדים ביוני, אולם מאז הממשלה בקאבול וטליבאן לא הצליחו להתקדם במגעים לשיחות שלום.

גורם ביטחוני בקאבול, ששמר על עילום שם, אמר כי שירותי הביון סבורים כי חקאני מת כבר לפני כשלוש שנים. לדבריו, ייתכן שההכרזה הרשמית קשורה ללחץ הגובר שמפעילה ארצות הברית על פקיסטן, שמואשמת בכך שהיא אינה עושה די כדי למנוע מארגוני טרור לפעול בשטחה.

גורמים אמריקניים ואפגניים אמרו במשך שנים כי רשת חקאני מבוססת במחוז צפון וזיריסטן, הגבול בפקיסטן, קיימה קשרים עם מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן ונתמכה על ידי שירותי המודיעין של פקיסטן. אסלאמאבאד הכחישה זאת והצביעה על קשריו המוקדמים לסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA), שתמכה בפעילות המוג'האדין נגד הסובייטים. היא טרם הגיבה על מותו של חקאני.

(עדכון ראשון 14:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully