וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובדן שלא ניתן לשיעור": זעם ואבל בברזיל אחרי שריפת המוזיאון

הממשלה התחילה לגייס כספים לשיקום המבנה ההיסטורי בריו, שמרבית 20 מיליון הפרטים שהכיל הפכו לאפר, בעוד שמנהלי המוזיאון והציבור מאשימים את ההזנחה ארוכת השנים. במקום לא הותקנה מערכת התרעת אש וברזי הכיבוי היו ריקים. "כולנו ידענו שהמבנה פגיע"

צילום: רוניטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ברזיל מישל טמר אמר אתמול (שני) כי ממשלתו מחפשת סיוע מחברות ומבנקים כדי לשקם את המוזיאון הלאומי בריו דה ז'נרו, שנשרף כמעט עד היסוד. שר החינוך רוסילי סוארס אמר כי ברזיליה מבקשת עזרה גם מהקהילה הבינלאומית ומאונסק"ו, בזמן שבמוזיאון ובציבור מפנים אצבע מאשימה לעבר הממשלות השונות בשל הזנחה ארוכת שנים.

כמעט 90% מכלל 20 מיליון הפריטים שהיו באוסף נהרסו בשריפה הקטלנית. במוזיאון היה אחד מהאוספים הגדולים ביותר בתחום האנתרופולוגיה וההיסטוריה של הטבע בכל יבשת אמריקה. בהם היו שרידים בני 12 אלף שנה של אישה שכונתה "לוזיה".

"זהו אובדן שערכו לא ניתן לשיעור עבור כל מי שמתעניין בציביליזציה", אמר מנהל המוזיאון, פאולו קנאוס, לסוכנות הידיעות הצרפתית. שרידיה היו העתיקים ביותר שהתגלו אי-פעם באמריקה הלטינית. דרך הגולגולת שלה, המומחים יצרו תמונה דיגיטלית של פניה, ששימשו ליצירת פסל שנשרף אף הוא.

המוזיאון הלאומי של ברזיל לאחר שריפה, 4 בספטמבר 2018. רויטרס
הקהילה הבינלאומית נקראה לסייע. המבנה המפויח בריו/רויטרס

שר התרבות סרג'ו ליאטו אמר כי ככל הנראה השריפה פרצה בשל כשל חשמלי או בשל כדור פורח מנייר שנחת על גג המבנה. עד כה הקצתה הממשלה הפדרלית תקציב ראשוני של 15 מיליון ריאל - כ-3.6 מיליון דולר - כדי לשקם את המבנה ולשחזר את האוסף המפואר שלו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
המוזיאון הלאומי של ברזיל לאחר שריפה, 4 בספטמבר 2018. רויטרס
המוזיאון הלאומי של ברזיל לאחר שריפה, 4 בספטמבר 2018/רויטרס

האש פרצה ביום ראשון בערב, אחרי שהמוזיאון, ששוכן בארמון מהמאה ה-19 - נסגר למבקרים. עדיין לא ברור אם המבנה היה מבוטח, אבל הרשויות הצביעו על שורת כשלים נוספים שאפשרו את האסון התרבותי והמדעי הזה, כמו מחסור במערכת כיבוי אש.

ראש שירותי הכיבוי בריו, רוברטו רובדיי, אמר כי המשאבות הסמוכות היו יבשות כשצוותי החירום הגיעו למקום. לדבריו, הצוותים נאלצו לשאוב מים מאגם סמוך וממכליות מים. "זה היה אחד הימים העצובים ביותר בקריירה שלי", אמר.

אחרי שהלהבות כובו, הצוותים פסעו דרך ההריסות החרוכות, ומדי פעם הגיחו עם חפץ או ציור ששרד את האש.

שריפה במוזיאון הלאומי של ברזיל בריו דה ז'ניירו, ברזיל. רויטרס
שריפה במוזיאון הלאומי של ברזיל בריו דה ז'ניירו, ברזיל/רויטרס

קהל קטן של מפגינים התכנס אתמול מחוץ לפארק שבו שוכן המוזיאון, ופוזר על ידי המשטר. רבים מהם זעמו על הקיצוצים התקציביים שלדבריהם הובילו לשריפה. בהמשך התאפשר להם להקיף את הכניסה למוזיאון לעצרת שקטה.

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

לואיס פרננדו דיאס דוארטה, אחד מסגני המנהלים במוזיאון, הביע "זעם עצום" והאשים את הרשויות ב"חוסר תשומת לב". הוא אמר: "נלחמנו במשך שנים, מול ממשלות שונות, כדי לקבל משאבים מתאימים במטרה לשמר על כל מה שהושמד". הוא אמר לערוץ "גלובו TV" כי תכנית לשדרוג המוזיאון, שעליה סוכם ביוני, כללה התקנת ציוד מודרני למניעת אש, אך רק לאחר הבחירות לנשיאות בחודש הבא.

רוברטו להר, נשיא האוניברסיטה של ריו דה ז'נרו שניהלה את המוזיאון, אמר כי הקהילה הייתה מאוד "מגויסת ומאוד ממורמרת". הוא אמר כי "כולנו ידענו שהמבנה פגיע".

שריפה במוזיאון הלאומי של ברזיל בריו דה ז'ניירו, ברזיל. רויטרס
שריפה במוזיאון הלאומי של ברזיל בריו דה ז'ניירו, ברזיל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully