וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום משא ומתן לילי: הסתיימה השביתה במעונות היום, מענקים יועברו למטפלות

3.9.2018 / 6:30

לאחר שכ-80 אלף פעוטות נשארו אתמול בבתים, הצדדים הגיעו להסכם והלימודים במעונות היום יתקיימו כסדרם. במסגרת ההסכם הוחלט על העברת מענקים חד פעמיים למטפלות וכן על הקמת ועדה שתבחן את תקינות המעונות

צילום: ניב אהרונסון, שי מכלוף, שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

פרטי ההסכם בין משרד החינוך למפעילי המעונות:

- מענקים חד פעמיים לעבודות המועדון בגובה 1,500 שקלים כל אחד
- תקציב לסיוע לצוותי המעונות, שיאפשר זמן עבודה חינוכי וטיפולי
- תוספת הכשרות למטפלות חדשות וותיקות על מנת לשפר את מקצועיותן
- הקמת ועדה ממשלתית שתבחן את שיפור מצב ענף הגיל הרך עם מחויבות למסקנות עד סוף אפריל הקרוב
- פתיחת סל התעריפים והתאמתו למציאות המשתנה תתבצע עד סוף אפריל הקרוב

נציגי האוצר והארגונים המפעילים את מעונות היום הגיעו הלילה (שני) להסכם לשיפור מצב מערכת החינוך לגיל הרך, זאת בתום משא ומתן קדחתני שנמשך אל תוך הלילה. בתום המגעים הודיעו הארגונים על סיום השביתה שנמשכה יום אחד בלבד, וכי הלימודים במעונות היום יתקיימו כסדרם החל מהבוקר.

במסגרת המגעים הוחלט בין השאר על מתן שני מענקים חד פעמיים לעובדות המעונות לקראת חגי תשרי ולקראת חג הפסח בגובה 1,500 שקלים כל אחד, וכן העברת תקציב שיאפשר את שחרורן של המטפלות מעבודות פיזיות קשות דוגמת ניקיון, באופן שיאפשר להן לעסוק בעבודה חינוכית טיפולית בפעוטות.

גן הילדים שבו הילד בלע חול, 30 באפריל 2017. שי מכלוף
המעונות יחזרו לעבוד/שי מכלוף

בנוסף הוחלט כי תוקם ועדה ממשלתית שתבחן את התקינה ואת שיפור המצב בענף החינוך לגיל לרך. הקמת הוועדה באה עם מחויבות למסקנות ומקורות כספיים שיפורסמו עד לתאריך 30 באפריל 2019. הצדדים גם הסכימו על פתיחת סל התעריפים למטפלות עד לתאריך זה, והתאמתו למציאות משתנה. כמו כן תינתן תוספת הכשרות למטפלות חדשות וותיקות כדי לשפר את מקצועיותן.

"הלילה הושג אופק חדש לגיל הרך", אמרה יו"ר נעמת גליה וולך עם חתימת ההסכם. "נקבע כי תוקם במהירות ועדה ממשלתית עם תאריך יעד ברור, מקורות מימון ומסקנות כבר בחודש אפריל. בכדי להקל על המצוקה עד אז, קיבלנו תקציבים נוספים מהאוצר לטובת מענקים למטפלות, הכשרות, סיוע בעבודות פיזיות, פתיחת סל התעריפים. זהו הסכם שמביא עמו תקציב מידי ובמקביל מציג מתווה ברור לפתרון המשבר במעונות ותקווה חדשה למטפלות, להורים ולפעוטות. תודה מיוחדת לציבור המטפלות המדהים שלנו ולהורים, שעל אף הימים הקשים, תמכו בנו בהמוניהם ואיפשרו ההישגים".

גם פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית על הצטרפה לברכות: "המאבק לקידום מעונות היום המפוקחים בישראל הוא מהחשובים והמוצדקים ביותר. ההישגים שהושגו הלילה יקדמו את מצבן של המטפלות בטווח המידי, אך עיקר חשיבותם בהתחיבות המדינה, לראשונה מזה עשרות שנים - לשיפור משמעותי במצב ענף מעונות היום ותקינת המטפלות, בתהליך ציבורי מחייב. אנו מודים להורים הרבים שתמכו ומאחלים לכולנו פתיחת שנה מוצלחת ומייטיבה".

שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים"/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

שר הרווחה חיים כץ אמר בתום המגעים כי הוא מצר על כך שהמשבר הגיע לכדי שביתה, אך עם זאת ציין כי הוא מברך על השגת ההסכמות מול האוצר. "עשינו צעד נוסף לשיפור איכות הטיפול בפעוטות ותיקנו עוול שנעשה למטפלות", אמר. "עם חזרת הכנסת מפגרה נפעל לסיום הליך החקיקה של חוק הפיקוח במטרה ליצור מנגון שישמור על שלומם והתפתחותם התקינה של ילדינו".

במסגרת השביתה, כ-80 אלף פעוטות לא חזרו למעונות אתמול מחופשת הקיץ, לאחר שהארגונים המפעילים הודיעו כבר בחודש אוגוסט לא יפתחו את שנת הלימודים כסדרה בעקבות המשבר שנוצר בענף. הורים רבים צידדו במחאת הארגונים ואמרו כי למרות שעיקר הנטל בנושא נופל עליהם, מדובר בנושא שיש לפעול כדי למצוא לו פתרון.

יואב ענבר, אבא ליהונתן בן שנה שעתיד להצטרף למעון נעמת ברמת גן אמר כי "אני תומך בטענות המטפלות, האוצר צריך לשבת ולהקשיב להן. נכון שאנחנו סובלים והילדים סובלים, אני לא מאשים את המטפלות, זה המקום שלהן לשבות אם הן חוות חוסר הגינות מטעם הממשלה, האחריות היא של הרווחה, של האוצר וראש הממשלה".

גני ילדים סגורים בירושלים עקב שביתת העירייה. 31 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"האוצר צריך לשבת ולהקשיב להן"/נועם מושקוביץ

מחאה זאת החלה על רקע מספר מקרי מוות השנה במעונות בהם המקרה של הפעוטה יסמין וינטה שמתה לאחר שסייעת בפועטון שבו שהתה חשודה כי חנקה אותה למוות. בארגוני המעונות טוענים כי המקרה הוא תוצאה של אי הסדרת ענף המעונות שמביאה לקבלת מטפלות לא מוסמכות לטפל בפעוטות ותקינה לא הולמת.

סלע המחלוקת בין משרד האוצר לארגונים היה הדרישה לקבלת תקציב נוסף להעלאת שכר המטפלות. בפועל, המטרה הייתה להביא לשיקום הענף שנמצא כעת במשבר של מחסור בכוח אדם, כיוון שאין מספיק מטפלות מוסמכות שמוכנות לעבוד בתנאים המוצעים להן.

ממשרד האוצר נמסר כי הועדה הממשלתית בראשות הממונה על זרוע העבודה תבחן בין היתר, את נושא התקינה במעונות היום. במקביל הארגונים יגדילו את היקף המטפלות המוכשרות והמוסמכות. בנוסף, הארגונים יקבלו תקצוב ייעודי לטובת סיוע לצוותי המעונות שיאפשר למטפלות להתמקד בעבודה החינוכית טיפולית במעונות.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully