וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: הגלריה שאירחה את "שוברים שתיקה" תפונה

לאחר שתבעה עיריית ירושלים את גלריית ברבור שבעיר ואף ניסתה להוציא נגדה צו מניעה, קבע היום בית המשפט כי יש לפנותה. הגלריה, שאירחה מפגש לקראת טקס יום הזיכרון המשותף, אמרה כי תערער כנגד פסק הדין. עו"ד העירייה בתגובה: "הגלריה יושבת בנכס שלא כדין"

בית משפט השלום בירושלים פסק היום (חמישי) כי על גלריית ברבור שבשכונת נחלאות בעיר להתפנות עד ל-1 בינואר. בכך קיבל את תביעת הפינוי שהגישה עיריית ירושלים ביוני אשתקד, לאחר שבמקום נערך טקס הזיכרון המשותף של "שוברים שתיקה". הגלריה מצידה הודיעה שתערער על ההחלטה.

בתביעתה טענה העירייה כי היא צריכה את המבנה לשימושים אחרים וכי המקום לא הוקצה לגלריה בהתאם לנוהל. בגלריה טענו מנגד כי הם נמצאים במקום מ-2005 וכי הובטח להם שיוכלו להישאר במקום ואף לשפצו. הדיון היום נערך במסגרת נוהל מזורז והגיעו אליו עשרות תומכים בגלריה.

שופט השלום אמיר דהאן הבהיר בתחילת המשפט כי "אין מחלוקת עובדתית שהסיבה להגשת התביעה היא ביטויים שאין דעת העירייה נוחה שיאמרו מעל מקרקעין ציבוריים של העירייה", והסביר כי זה השיקול שעומד בבסיס התביעה.

גלריית ברבור, ירושלים. אמיל סלמן, הארץ', מערכת וואלה! NEWS
הכניסה לגלריית ברבור/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ'

ההחלטה התקבלה במסגרת נוהל מזורז לאחר שהשופט קבע כי "אין לנתבעת (גלריית ברבור, מ"ה) הגנה מפני התביעה, ובפרט בהינתן תביעת פינוי אשר אמורה להיות מוכרעת במהירות". השופט ציין בהחלטתו כי לפי המסמכים, הגישה הגלריה בקשה להקצאת מקרקעין עבורה, אולם העירייה דחתה את הבקשה.

במשפט נקבע כי מועד פינוי הגלריה יהיה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, וראש העיר החדש יוכל להחליט אחרת מבלי שהדבר ייחשב לזילות בית המשפט.

לא אפשרו לגלריה להציג ראיות

עו"ד יוסי חביליו המייצג את הגלריה ומתמודד לראשות העיר, הגיב על ההחלטה ואמר כי "זה יום עצוב לדמוקרטיה בישראל, לעיר ירושלים ולחופש הביטוי". הוא מוסיף, "התגייסתי לסייע לגלריית ברבור בגלל אמונתי שיש לאפשר להביע דעות שונות ומגוונות, גם בשטחים ציבוריים וגם אם אני אישית לא מסכים להן. בית המשפט אמר בדיון שהסיבה להגשת התביעה הינה דברים שנאמרו בגלריה, אולם במסגרת פסק הדין נימק את מסקנתו בנימוקים משפטיים טכניים, מבלי שניתנה לגלריה אפשרות להציג ראיות ומבלי שהתייחס כלל לסיבה להגשת התביעה ולנושא חופש הביטוי".

חביליו טוען כי העובדה שהתיק עבר משופטת שאפשרה לגלריה להציג ראיות לשופט שסירב להן, היא בעייתית, "משיקולים שונים עבר התיק לשופט אחר והוא קיבל החלטה הפוכה לחלוטין. הדבר יכול לפגוע קשות באמון הציבור במערכת המשפט. אני חושב שהחלטת השופט שגויה, אנחנו מתכוונים להגיש ערעור ואני מאמין שנזכה בערעור והגלריה תישאר במקומה."

עו"ד טל יקר, המייצג את העירייה, תקף את חביליו המתמודד לראשות העיר על שהוא עושה בדיון תעמולת בחירות. הוא הסביר כי "התביעה הוגשה לאחר התראות חוזרות ונשנות שהנתבעת יושבת בנכס שלא כדין ועליה לפנות אותו". יקר הוסיף בנוגע לטענות על מניעים פסולים להגשת התביעה, כי בעשרות תביעות פינוי עולות טענות דומות על מניעים של "שחיתות, שוחד ופוליטיקה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנת פעילי ארגון להב"ה נגד ארגון שוברים שתיקה, מול גלריית ברבור, ירושלים. 8 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
בנצי גופשטיין בהפגנה נגד הטקס המשותף/נועם מושקוביץ

אתמול שלחו נציגי מוסדות תרבות מכתב לראש העיר ניר ברקת וביקשו ממנו למשוך את תביעת הפינוי. "אנו רואים בסגירה של כל מוסד תרבות פגיעה בחופש הביטוי שהוא אבן היסוד של דמוקרטיה הרוצה גם לקיים תרבות ואמנות מגוונת, כנה, אמתית ויצירתית", כתבו. "תרומתה של גלריית ברבור הן לאמנות הפלסטית הן לקהילה הסובבת אותה והן לשיח הפתוח לכל הכיוונים, אינה מוטלת בספק ולכן איננו יכולים להסכים ולקבל את סגירתה".

בחודשים האחרונים דחה פעמיים בית המשפט בקשות של העירייה למנוע אירועים בגלריה. במקרה אחד ביקשה העירייה צו נגד מפגש הסברה על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים ובמקרה שני הוגשה בקשה לצו נגד אירוע של השקת ספר על הנכבה בגלריה. בשני המקרים קבעה שופטת בית המשפט השלום אפרת אייכנשטיין-שמלה כי אין עילה למניעת האירועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully