וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשרים בין המשטרה לימין הקיצוני: ההדלפה שהציתה את המהומות במזרח גרמניה

30.8.2018 / 14:21

ממשלתה של מרקל חוקרת כיצד הופץ באינטרנט הצו שחשף כי החשוד ברצח תושב בעיר קמניץ הוא מהגר מעיראק, כשהחשד נופל על מקור במשטרה או במערכת המשפט. הרשויות נערכות להמשך העימותים, שחושפים את הפילוג בחברה סביב סוגיית ההגירה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

גרמניה פתחה בחקירה אחרי שצו מעצר של מהגר עיראקי בחשד לרצח דלף לקבוצות ימין קיצוני, וגרם ליומיים של עימותים אלימים בעיר קמניץ שבמזרח המדינה, שצפויים להימשך גם היום (חמישי). שר הפנים הורסט זיהופר אמר כי הרשויות המשפטיות ישתמשו בכל האמצעים כדי לבדוק את מקור ההדלפה של הצו שהוצא לצעיר עיראקי בן 22, בחשד שדקר למוות אזרח מקומי בן 35.

הדלפות כאלו הן נדירות בגרמניה, שבה יש שמירה קנאית על פרטיות ההליך המשפטי. המקרה העלה חשש לקשרים אפשריים בין המשטרה לקבוצות המתנגדות למהגרים. ייתכן שהצו, שכלל מידע על מספר פצעי הדקירה, הודלף במטרה להתסיס עוד יותר את הזעם נגד המהגרים. הרשויות מסרו כי הן נקטו גם צעדים להגן על שני עדי ראיה שהוזכרו במסמך.

מתנגדי הימין במחאה לאחר שגבר גרמני נדקר בסוף השבוע שעבר במיינץ, גרמניה 27 באוגוסט 2018. רויטרס
אוהדים חוליגנים השתתפו גם הם במהומות. הפגנת הימין הקיצוני בקמניץ, שני/רויטרס

הרצח וההפגנות שאירעו בעקבותיו הראו שוב את הפילוג בחברה הגרמנית מאז ההחלטה של הקנצלרית אנגלה מרקל בקיץ 2015 לפתוח את שערי המדינה ליותר ממיליון מהגרים, רובם מוסלמים שנמלטו מסכסוכים במזרח התיכון. זאת הייתה הוכחה נוספת גם לקשרים בין ארגונים המתנגדים להגירה, כולל אוהדי כדורגל חוליגנים, לבין מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה (AfD), ויכולתם להוציא במהירות אלפי אנשים לרחובות.

סגן ראש ממשלת מדינת סקסוניה, מרטין דוליג מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, רמז כי סביר להניח שההדלפה הגיעה ממקור במשטרה או במערכת המשפט. "יש לנו בעיה גדולה יותר להתמודד עמה", אמר לרשת MDR. דובר מטעם לשכת התביעה בדרזדן, שמנהלת את החקירה, אמר כי מעגל האנשים שהחזיק בגישה לצו המעצר אינו קטן.

מומחים משפטיים אמרו כי לשני החשודים שנעצרו, העיראקי וצעיר בן 23 מסוריה, אין עורך דין, ולכן לא סביר שההדלפה הגיעה מכיוונם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שלט של "פושעים זרים החוצה" בהפגנת ימין קיצוני בעיר קמניץ, גרמניה, 27 באוגוסט 2018. AP
"פושעים זרים החוצה". אנשי ימין קיצוני בקמניץ, שני/AP

המהומות בקמניץ פרצו כשבוע אחרי תקרית אחרת בסקסוניה, שבמהלכה שוטר שלא היה בתפקיד השתתף בעצרת של תנועת "פגידה" המתנגדת לאסלאם ונמצאת תחת מעקב סוכנויות המודיעין. יחד עם תומכי ה-AfD, היא מתכננת לצעוד שוב בקמניץ ביום שבת כדי "להתאבל" על ההרוג ועל "אחרים שנהרגו כתוצאה מהרב-תרבותיות הכפויה בגרמניה".

עם זאת, אישה שגדלה יחד עם ההרוג, ששמו זוהה רק כדניאל ה., סיפרה לאתר דויטשה וולה כי הדיווחים השגויים בתקשורת תדלקו את ההפגנה "הנוראית של הימין הקיצוני". חבר אחר של ההרוג, שצוטט באתר המקומי "פריי פרסה", תיאר אותו כאיש שמאל, אב לילד בן שבע.

שוטרים מאבטחים הפגנת ימין קיצוני סמוך לפסל של קרל מרקס בעיר קמניץ, גרמניה, 27 באוגוסט 2018. AP
שוטרים מאבטחים את הפגנת הימין הקיצוני ליד פסל של קרל מרקס בקמניץ, שני/AP

התגרה פרצה בשולי פסטיבל רחוב ביום ראשון, בשעות הבוקר המוקדמות, ובה היו מעורבים אזרחים זרים. דניאל ה. נפצע באורח אנוש ומת בהמשך בבית החולים, ועוד שני תושבים מקומיים, בני 33 ו-38, נפצעו באורח קשה בתגרה. עדיין לא ברור מה גרם לעימות האלים, אך המשטרה דחתה שמועות שהקורבן הגן על אישה מפני תקיפה מינית.

אחרי הפצת החשוד על התקרית שבה היו מעורבים מהגרים, יחד עם הדלפת צו המעצר, דחפה מאות, שהפכו לאלפי תומכי ימין קיצוני לצאת להפגנה ספונטנית. הם הפתיעו את המשטרה המקומית והכריזו כי הם "שולטים" על מרכז העיר, שבה יש תמיכה רבה בימין הקיצוני.

ביום שני גדלה ההפגנת הימין הקיצוני, שכללה כ-6,000 איש, רבים מהם הגיעו לקמניץ מחוץ לעיר ואף מחוץ לסקסוניה, כולל מברלין הבירה. מולם התאספו כאלף מפגיני שמאל אנטי-פשיסטים, וכמה מפגינים נפצעו במהלך השלכת זיקוקים וחפצים הדדית. המשטרה פתחה בחקירה גם נגד עשרה אנשי ימין קיצוני, שתועדו מצדיעים במועל יד.

מרקל: אין מקום לשנאה ברחובות

מרקל, שכינסה אתמול את ממשלה כדי לדון במצב, גינתה את ההפגנות, שבהן תועדו אנשי ימין קיצוני רודפים אחרי זרים. "לשנאה ברחובות אין מקום במדינת חוק", אמרה.

לפי סקר של Civey, 57% מהציבור ראו במהומות נגד המהגרים סכנה לדמוקרטיה. מולם, כ-90% מתומכי "אלטרנטיבה לגרמניה", סבורים שהן לא מהוות סכנה למשטר.

אלכסנדר גאולנד, מנהיג המפלגה שמנהיגה את האופוזיציה בבונדסטג, הצדיק את ההפגנות כ"הגנה עצמית". בריאיון לעיתון "דיי וולט", אמר: "כשרצח כמו זה קורה, הגיוני שאנשים ישתגעו. הגנה עצמית היא ודאי לא לקיחת החוק לידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully