וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיטבול שהיה מוכן לספוג כדור בשביל טראמפ וחצה את השורות

25.8.2018 / 11:05

מייקל כהן נחשב לבן השישי של משפחת הנשיא וליועצה הנאמן, המוכן ללכלך את ידיו למענה ולתמוך בדונלד במרוץ לבית הלבן. הכול השתנה בפשיטה הדרמטית של ה-FBI, הפניית הגב של טראמפ והשיחה מהאב ניצול השואה. זהו הפרקליט הנאמן לשעבר שעלול להפיל את הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בדוח שנוי במחלוקת ומפוקפק במיוחד שחיבר סוכן מודיעין בריטי לשעבר על הקשרים לכאורה בין קמפיין טראמפ לרוסיה, הוזכרה פגישה חשאית שהתקיימה בפראג בין מייקל כהן לבין גורמים רוסיים באוגוסט 2016. שם, לפי הדוח, שחיבורו מומן חלקית על ידי המפלגה הדמוקרטית, דן פרקליטו הוותיק של טראמפ בכספים שיועברו להאקרים שפרצו למחשביה של קלינטון ושל המפלגה הדמוקרטית בקמפיין הבחירות לנשיאות.

הדוח שחיבר כריסטופר סטיל, שהיה אחראי תחום רוסיה בסוכנות הביון הבריטית Mi6, לא זכה להתייחסות רצינית מצד כלי התקשורת המרכזיים בארצות הברית ובעולם, לנוכח הקושי לאמת את הטענות הרבות, חלקן הזויות וסוטות, שהועלו בו. אתר "באזפיד" היה היחיד שפרסם את הדוח במלואו בינואר 2017, וספג ביקורת נוקבת על כך.

"זה כמו ספר של מייקל קרייטון", תיאר בביטול כהן בפני המגזין "ואניטי פייר" את הדברים שנאמרו עליו בדוח בספטמבר אשתקד. היה זה לפני עדותו בקונגרס על הקנוניה, שהייתה או שלא הייתה, בין הקרמלין לקמפיין טראמפ. באותו ריאיון, נתן עורך הדין הניו יורקי את ההצהרה המוכרת שלו - הוא מוכן "לספוג כדור" כדי להגן על הנשיא שראה בו מעין טום הייגן, הבן המאומץ של דון קורליאונה בסדרת "הסנדק", ששימש גם יועצו הקרוב של אבי משפחת הפשע.

דונלד טראמפ ועורך דינו מייקל כהן באירוע בחירות בקליבלנד הייטס, אוהיו, 21 בספטמבר 2016. רויטרס
כבר לא באותו צד. טראמפ וכהן באירוע בחירות באוהיו, ספטמבר 2016/רויטרס

חודש לאחר אותו ריאיון העיד כהן בפני ועדות המודיעין של הסנאט ושל בית הנבחרים, וייתכן ששיקר תחת שבועה כשאמר שטראמפ לא היה מודע לפגישה שהתקיימה במגדליו בניו יורק ביוני 2016, בין בנו ג'וניור לבין עורכת דין רוסייה.

אופיה של הפגישה, שבה נכחו גם ג'ארד קושנר ופול מנפורט, עם נטליה וסלניצקיה המקורבת לקרמלין, עבר הרבה גרסאות.

כך גם היה עם תיאור הסכמי השתיקה שנחתמו בחודשים שקדמו לבחירות עם שתי נשים שטענו כי ניהלו רומן עם טראמפ. כהן היה מוכן להתלכלך למענו של נשיאו, מרשו, ומקורבו. לא עוד.

הגזבר

כהן, בן 51, גדל בלונג איילנד כבן לניצול שואה, מוריס, שברח ממחנה ריכוז. הוא עבד במשרד לעורכי דין בעיר ניו יורק, התחתן עם לאורה שוסטרמן, שמשפחתה היגרה לארצות הברית מאוקראינה, וניהל עסק מצליח למוניות. מי שהכיר אותו למשפחת טראמפ היה דונלד ג'וניור, ב-2006. בין ניסיון לא מוצלח להתמודד על מושב במועצת העיר, רכש כהן נכסים במגדלי טראמפ בניו יורק ומונה להיות הגזבר שלהם.

בתור מעריץ של אבי המשפחה, הוא לא היסס לרגע לסייע משפטית וקיבל בהתלהבות את ההצעה לשמש סגן נשיא החברה המשפחתית. כהן גם היה אחד התומכים הראשונים של עצם הרעיון בהרצת טראמפ לנשיאות, ונכח בעת הכרזתו על המועמדות ב-2015.

הרבה מים עכורים עברו מאז בנהר ההאדסון ושיחה של כהן עם אביו הייתה "נקודת המפנה" שהובילה את עורך הדין, המאעכר של טראמפ, לחצות את הקווים - אם להשתמש בז'רגון המאפיה שבו מתבטאים הנשיא ועדר נאמניו העיוור.

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ, יוצא מבית משפט בניו יורק, 21 באוגוסט 2018. רויטרס
הפסיק לתקשר עם משפחת טראמפ. כהן בצאתו מבית המשפט, שלישי/רויטרס

השיחה, לפי וול סטריט ג'ורנל, התקיימה ככל הנראה ביוני, כשהאב הטיח בבנו שהוא "לא שרד את השואה בשביל ששמו יוכתם" בשל הקשרים לטראמפ. זה היה בזמן סערת הפרדת משפחות המהגרים בגבול עם מקסיקו, שהכניעה גם את הבית הלבן. כהן עצמו ביכה על מדיניות "אפס הסובלנות", שאותה תיאר בציוץ - שמחק מאז - כ"קורעת לב".

למרות העטיפה המוסרית שכרכה משפחת כהן סביב העריקה ממחנה טראמפ, היו לכך סיבות מעשיות הגיוניות וריאליות הרבה יותר.

עוד בספטמבר האחרון סיפר כהן כי בעצת עורך דינו, הוא הפסיק בהתקשרויות עם טראמפ, ותיאר זאת כחלק הקשה ביותר בכל הפרשה. אז הוא היה עוד עד אחד מתוך שורה ארוכה של גורמים רשמיים ושל מקורבים, שהתכונן לשימועים בוועדות המודיעין של בית הנבחרים ושל הסנאט. זה היה הסימן הראשון להתרחקות בין "הבן השישי" של טראמפ, כפי שכונה כהן, לבין אבי המשפחה.

"מתקפה על ארצנו"

ב-9 באפריל פשטו סוכני FBI על משרדיו של כהן בניו יורק. הם החרימו מסמכים רבים שעסקו בתקשורת שבין עורך הדין לבין טראמפ, והיו קשורים גם להסכם השתיקה עם כוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. החקירה נולדה במשרדיו של התובע המיוחד רוברט מולר, שמופקד מאז מאי אשתקד, לדאבונו של הנשיא, על חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016.

לאור שיטות העבודה של ראש ה-FBI לשעבר, ייתכן שהוא הפנה את המידע שהיה בידיו על העבירות הפיננסיות של כהן לתובעים הפדרליים בניו יורק במטרה ללחוץ על עורך הדין הנאמן להעביר לידיו מידע חיוני על הדג הגדול יותר. בשקט בשקט, הוא אוסף עוד חלקים לפזל ומגייס עוד מכרים וחברים של טראמפ, שהסתבכו בפלילים או עלולים להסתבך אם יגנו עליו.

אחרי הפשיטה הזדעק טראמפ כי "זאת מתקפה של ממש על ארצנו" וחזר שוב על המונח "ציד המכשפות" שהדביק לחקירת מולר. כמי שהעסיק את כהן במשך שנים כה רבות, החשש מפני דליפת המידע הרב שאצר הוא מובן. כיום, ארבעה חודשים אחרי, ברור שהפשיטה עלולה להיות דרמטית ובעלת השלכות מרחיקות לכת מבחינת הנשיא.

הנסיעה לפראג

עם קשר או בלי, ארבעה ימים לאחר הפשיטה, דווח באתר Mcclatchy כי מולר הצליח לאמת כי כהן אכן היה בפראג בסוף קיץ 2016, וסדק עוד יותר את חומת ההכחשות של הנשיא ואנשיו. לא ברור אם אכן נועד שם עם גורמים רוסיים, אבל לראשונה, לכאורה, קיבל דוח סטיל ביסוס כלשהו.

משרדיו של מייקל כהן, עורך דינו של טראמפ, בעיר ניו יורק, 2018. רויטרס
כהן התקשה לעמוד בהוצאות המשפטיות. משרדיו של כהן בניו יורק/רויטרס

הימים חלפו, וההוצאות המשפטיות של כהן גדלו. הוא ציפה לתמיכה כלכלית מצד משפחת טראמפ, אך ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי עורך הדין נאלץ לממן את עצמו והגיע עד לסף פשיטת רגל. זה היה הרגע שבו התנער מהנשיא סופית.

נטל הנאמנות כמעט שעלה לכהן בעשרות שנות מאסר ובהתרוששות כספית, תמורת אכזבה מצד אביו. הוא יכול היה לצפות לחנינה, כלי שטראמפ אוהב לנצל באופן חריג בהשוואה לכל נשיא על מנת להיטיב עם אסירים החביבים עליו - הוא אף השתעשע בעבר ברעיון שהוא יכול לחון את עצמו - אך הפך ל"עכברוש" (מלשן בלשון המאפיה), בפי טראמפ ועורך דינו הנוכחי רודי ג'וליאני. בכל מקרה, עורך דינו של כהן הבהיר כי הוא לא מעוניין לקבל שום חנינה שכזו.

נטל הנאמנות כמעט שעלה לכהן בעשרות שנות מאסר

"ההלשנה" של כהן הדהדה בבית המשפט הפדרלי במנהטן ביום שלישי האחרון, אז נקשר שמו של טראמפ לראשונה לעבירה פלילית. הוא לא הוזכר מפורשות בכתב האישום החמור נגד עורך הדין לשעבר, שכלל שמונה סעיפים, אך כל מי שהציץ בכתוב הבין למי הכוונה ב"אינדיבידואל מס 1". הוא, לטענת כהן והתביעה הפדרלית, זה שהורה על העברת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס ולקרן מקדוגל - שחקנית הפורנו ודוגמנית הפלייבוי שהיו ביחסים עם טראמפ לאחר נישואיו למלניה - במטרה להשפיע על הבחירות.

כהן, שסגר את העסקאות המלוכלכות מתחת לשולחן עבור טראמפ במשך שנים רבות, אמור לרצות עונש מאסר לא מבוטל למרות שיתוף הפעולה שלו - עד כחמש שנים. עם זאת, ייתכן שהוא מתכנן על השלב הבא, חקירת מולר, ורואה בעיניו עונש מופחת עוד יותר.

ראש האף-בי-איי רוברט מולר. יוני 2013. GettyImages
כהן עשוי לספק לו מידע דרמטי. מולר/GettyImages

בין הדברים הראשונים שמיהר עורך דינו של כהן להגיד אחרי ההודאה בבית המשפט היה שלמרשו יש מידע שיעניין את מולר. מטבע הדברים הוא לא פירט מעבר לכך, אך סיכוי לא מבוטל שיש לכך קשר לפגישה במגדלי טראמפ. לפי דיווח של CNN מהחודש שעבר, כהן טוען כי טראמפ אכן ידע על קיומה מבעוד מועד, ולא כפי שהוא מצהיר.

בהתחשב בהתגלגלות תיאורי הרומנים עם דניאלס ומקדוגל, מהכחשה גורפת ועד ניסיון לבטל לחלוטין את חשיבותם, עוד ייתכן שנשמע עוד את טראמפ מתפתל בהסברו מדוע אין כלל בעיה בכך שלמעשה ידע על אותו מפגש בקיץ 2016.

קו ההגנה של הנשיא הוא לצייר את כהן כשקרן מדופלם, תיאור שהולם את התנהגותו של עורך הדין בזמן שהיה בצד השני. כדי להציל את עורו וכבודו, יהיה על כהן, שנחשב בעבר לפיטבול המגן על בעליו מכל משמר, להפסיק לשקר, גם במחיר של נידוי מ"המשפחה" והאפשרות שיפיל את הנשיא.

(עדכון ראשון, 24.8, 22:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully