וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בשבדיה: יותר מחצי מהמורשעים באונס נולדו מחוץ למדינה

הטלוויזיה הממלכתית אספה את הנתונים מחמש השנים האחרונות, אך הדגישה כי יש עוד אלפי מקרים מדווחים שהפילוח האתני שלהם לא ידוע. זאת כמה שבועות לפני הבחירות, שבהן מפלגת הימין הקיצוני צפויה להתחזק

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

כ-58% מהגברים שהורשעו בשבדיה באונס ובניסיון אונס בחמש השנים האחרונות נולדו מחוץ למדינה - כך עולה מנתוני הטלוויזיה הממלכתית SVT, שאמרה כי מנתה את כל ההרשעות בבתי המשפט על מנת לתת תמונה שלמה על המתרחש במדינה. עם זאת, דווח על עוד אלפי מקרי אונס בשבדיה, שלהם אין פילוח על רקע אתני.

בחודש הבא יתקיימו בחירות כלליות במדינה, וסוגיות ההגירה והפשיעה הן מהמרכזיות ביותר בקמפיינים השונים. מפלגת "הדמוקרטים השבדים", המתנגדת להגירה, מקווה להתחזק משמעותית, אם כי לפי סקר אחרון היא ירדה אל המקום השלישי.

בתכנית "חקירת המשימות" נאמר כי המספר הכולל של עברייני המין בחמש השנים האחרונות היה 843. 197 מהם היו מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה, ו-45 מאפגניסטן. עם זאת, ב-2015, כששבדיה קלטה את מספר שיא של מבקשי מקלט, חלה ירידה של 12% במספר מקרי האונס המדווחים.

שוטרים מול חנות איקאה במרכז שבדיה לאחר פיגוע דקירה בחנות. אוגוסט 2015. רויטרס
פשע והגירה במרכז קמפיין הבחירות. שוטר מחוץ לסניף איקאה, 2015/רויטרס

בשיא משבר ההגירה הגיעו למדינה הסקנדינבית כ-160 אלף איש - אחוז גבוה יותר ביחס לאוכלוסייה בהשוואה לכל מדינה אחרת באיחוד האירופי. הזינוק בהיקף ההגירה העלה גם שאלות לגבי יכולתה של שבדיה לשלב את המהגרים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השלטת הטילה במהרה מגבלות על ההגירה. אלו הובילו לירידה דרמטית במספרים.

אחרי ירידה עקבית בתמיכה בקרב דעת הקהל, מפלגת השלטון הצליחה להתאושש ובסקר אחרון שפורסם היא עדיין שמרה על כוחה כמפלגה הגדולה ביותר. מפלגת הימין הקיצוני זוכה, לפי הסקר, רק ב-19%, אך היא צפויה בכל מקרה לרשום את התוצאה הטובה ביותר שלה אי-פעם.

בתכנית נחשף כי במקרים שבהם הקורבן לא הכיר את התוקף, חלקם של אלו שנולדו מחוץ לשבדיה היה יותר מ-80%. קצין משטרה לשעבר, שמוצאו מאפגניסטן, סיפר כי חלק מהצעירים המגיעים ממולדתו בשנים האחרונות החזיקו בדעות שונות בתכלית ביחס לרעיון השוויון בין המינים שקיים בשבדיה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מהגרים הולכים בכביש ראשי בדנמרק בדרכם לשבדיה. 9 בספטמבר 2015.. AP
160 אלף איש הגיעו לשבדיה ב-2015/AP

בעקבות התחקיר, בכירים במפלגת הימין הקיצוני וכן במפלגת המתונים מהמרכז-ימין אמרו כי יש לגרש מהמדינה אזרחים זרים שהורשעו באונס, אך בתכנית הבהירו כי לא ניתן להשליך את המסקנות על כלל המהגרים.

"בתכנית אנחנו אומרים בבירור שאחוז קטן מסך הזרים הורשע באונס", אמר העורך הראשי, אולף יוהנסון, לרשת BBC. הוא ציין כי מספר מקרי האונס המדווחים גבוה בהרבה, ולכן לא ניתן להסיק מסקנות לגבי חלקם של מהגרים בעבירות מין.

כשנשאל מדוע החליט לייצר תכנית בעלת תכנים רגישים לקראת הבחירות, הדגיש יוהנסון שכל מפלגה עוסקת בנושאים הקשורים להגירה, וחשוב לאפשר לצופים לקבל הבנה טובה יותר על המתרחש בחברה. "אני לא חושב שזה ישפיע על הבחירות", אמר. "כבר היה ויכוח על זה וזה רק עוד עובדות בדיון קיים".

בחודש מאי שינתה שבדיה את החוק וקבעה כי יחסי מין ללא הסכמה הם אונס. עד אז היה על התובעים להוכיח כי נעשה שימוש באלימות או שהקורבן נוצל כשהוא במצב פגיע.

  • עוד באותו נושא:
  • שבדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully