וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ במסר לארדואן: טורקיה עושה טעות חמורה, לא יהיו ויתורים

21.8.2018 / 1:22

בריאיון לרויטרס אמר נשיא ארה"ב כי זה "עצוב מאוד" שאנקרה לא שחררה את הכומר האמריקני, על אף שהוא סייע בשחרור אזרחית טורקייה מישראל. "ציפיתי שישחרר את האיש הנהדר הזה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלל אמש (שני) כי הוא יעשה ויתורים לטורקיה כדי להשיג את שחרורו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון. לדבריו, הוא לא מודאג מכך שמכסי המגן שהטיל על אנקרה יובילו לפגיעה בכלכלה האירופית.

בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות רויטרס מהחדר הסגלגל, הוסיף טראמפ כי הוא היה סבור שהגיע להסכם עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, כשעזר לשכנע את ישראל לשחרר את אברו אוזקן, אזרחית טורקייה שהואשמה בסיוע לחמאס. הוא אמר כי הוא חשב שארדואן ישחרר בתמורה את ברונסון.

"אני חושב שזה עצוב מאוד מה שטורקיה עושה, אני חושב שהם עושים טעות איומה. לא יהיו ויתורים", הדגיש טראמפ. וושינגטון הטילה סנקציות על שני שרים טורקים והגדילה את מכסי המגן על יבוא אלומיניום ופלדה מאנקרה, בשל סירובה לאפשר לברונסון, המואשם בעבירות טרור, להשתחרר ממעצר בית. ממשלתו של ארדואן טוענת כי היא לא תסכים להתערבות במערכת המשפט שלה.

כשנשאל על האפשרות שהמהלכים נגד טורקיה יפגעו גם בכלכלות אחרות, אמר טראמפ: "אני לא מודאג בכלל. אני לא מודאג. זה הדבר הנכון לעשות". טראמפ אמר כי ארדואן רצה שאותה אזרחית טורקייה תשוחרר מישראל.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי 2018. AP
טורקיה לא קיימה את חלקה בעסקה. ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו בחודש שעבר/AP

מוקדם יותר אמר גורם בבית הלבן לרויטרס כי טראמפ וארדואן דנו בנושא במהלך פסגת נאט"ו בבריסל בחודש שעבר. לדבריו, טורקיה ביקשה את עזרת ארצות הברית בשחרורה, ובתמורה הייתה אמורה לשחרר את ברונסון ואזרחים אמריקנים נוספים העצורים על ידה.

טראמפ אמר כי הוא קיים את חלקו בעסקה. "הוצאתי אותה בשבילו. אני מצפה ממנו לשחרר את האדם הנפלא והחף מפשע הזה, האב הנהדר והנוצרי הנהדר לצאת מטורקיה", הוסיף הנשיא.

ישראל, שאישרה כי טראמפ ביקש זאת ממנה, גירשה את אוזקן ב-15 ביולי, אך טורקיה מכחישה כי היא התחייבה לשחרר את ברונסון בתמורה.

"אני אוהב את טורקיה, אני אוהב את האנשים של טורקיה מאוד", אמר טראמפ. "עד עכשיו היו לי יחסים טובים מאוד עם הנשיא, כמו שאתם יודעים. הסתדרתי עמו נהדר. היו לנו יחסים טובים מאוד, אבל זה לא יכול להיות חד-צדדי. זה כבר לא רחוב חד-כיווני מבחינת ארצות הברית".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הכומר האמריקני אנדרו ברונסון משוחרר מבית הכלא במערב טורקיה, יולי 2018. רויטרס
עדיין במעצר בית. ברונסון אחרי שחרורו מהכלא, בחודש שעבר/רויטרס

טראמפ התייחס לסנקציות האמריקניות כלפי רוסיה, ואמר כי ארצות הברית תשקול להסיר חלק מהן, במידה ורוסיה תנקוט בצעדים מסויימים בסוריה ובאוקראינה. "אני אשקול זאת אם הם יעשו משהו שיהיה טוב עבורנו", אמר הנשיא.

הנשיא טען לפני כמה שבועות כי יסכים לפגוש את נשיא איראן חסן רוחאני, אך הלילה הבהיר בראיון כי לא נעשו כל נסיונות מצד ארצות הברית בבקשה לקיים שיחות שכאלו, וכי זה לא משנה עבורו האם פגישה שכזו תתקיים או לא. "אם הם רוצים להיפגש, זה בסדר, אבל אם הם לא יירצו להיפגש, ממש לא אכפת לי", הוא הוסיף.

(עדכון ראשון: 00:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully