וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מציינת 65 להפיכה שהובילה ארה"ב: "לעולם לא שוב"

19.8.2018 / 18:47

בכירי המשטר בטהראן השוו בין הסנקציות המחודשות של ממשל טראמפ להפלת משטרו של מוסדק ב-1953. "הם חולמים לעשות זאת שוב", אמר זריף על הפרישה מהסכם הגרעין. יו"ר הפרלמנט: לקח היסטורי שאסור לסמוך על ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר היום (ראשון) כי צוות המשימה המיוחד שהקימה מחלקת המדינה האמריקנית נועד להפלת המשטר בטהראן, אך הוסיף כי היא "תיכשל בכך". הוא אמר את הדברים ברקע ציון יום השנה ה-65 להפיכה שהובילה ארצות הברית, שבה הודחה ממשלתו של ראש הממשלה הפופולרי מוחמד מוסדק.

"לפני 65 שנה, ארצות הברית הדיחה את הממשלה הדמוקרטית של ד"ר מוסדק, החזירה את הדיקטטורה ושעבדה את האיראנים במשך 25 שנה", כתב זריף בטוויטר. "עכשיו 'צוות המשימה' חולם לעשות זאת שוב דרך לחץ, דיסאינפורמציה ודמגוגיה. לעולם לא שוב".

ביום חמישי מינה שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו את היועץ הבכיר בריאן הוק לראש צוות המשימה, שמטרתו לתאם את קמפיין הלחץ של ממשל טראמפ על טהראן לאחר פרישתו מהסכם הגרעין.

וושינגטון השיבה החודש חלק מהסנקציות שהוסרו ב-2016, במטרה ללחוץ על איראן לשוב לשולחן המשא ומתן ולדון בהסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים שלה ואת מעורבותה בסכסוכים במזרח התיכון. בשלב זה, טהראן דוחה זאת על הסף.

זריף: "לעולם לא עוד"

ההפיכה ב-1953, שתוכננה על ידי ארצות הברית ובריטניה נגד ראש הממשלה שפעל להלאמת תעשיית הנפט, נותרה פצע פתוח ביחסיה של איראן עם המערב. במקומו של מוסדק הושב לשלטון השאה רזא פלווהאי, עד שהופל במהפכה האסלאמית ב-1979.

יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני אמר כי ההפיכה היא השיעור ההיסטורי הטוב ביותר לכך שלא ניתן לסמוך על ארצות הברית. "האמריקנים כופים סנקציות, אך הם טוענים שהם תומכים בחופש, בזכויות אדם ובביטחון עולמי ואזורי", צוטט לריג'אני על ידי התקשורת המקומית.

שרת החוץ לשעבר מדלן אולברייט הייתה הגורם האמריקני הבכיר ביותר להכיר במעורבות האמריקנית בהפיכה, כשאמרה בשנת 200 כי הייתה זו "מכה להתפתחות הפוליטית של איראן". מאז הפלת המשטר של השאה נותקו היחסים בין ארצות הברית לאיראן, וההפשרה המסוימת שחלה אחרי החתימה על הסכם הגרעין תחת ממשלו של ברק אובמה התפוגגה עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully