וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר משנה אחרי שהוקם: אושר מאהל אבטחה שנבנה ליד המעון בבלפור

המאהל שנועד לצורכי ביטחון הוקם באמצעות פטור למבנה זמני. התושבים טוענים כי מדובר בהשתלטות על המרחב הציבורי המתווספת למגבלות רבות על תנועתם באזור. בדיון בוועדה למתקנים ביטחוניים דחה נציג משרד רה"מ טענות על ירידת ערך הנכסים

מאהל שנבנה ליד מעון ראש הממשלה, ירושלים 15 באוגוסט 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
אזור המאהל שנבנה ליד מעון ראש הממשלה/מערכת וואלה! NEWS, -

יותר משנה אחרי שהוקם ללא היתר, אושר היום (ראשון) המתקן שבנה משרד ראש הממשלה ליד המעון בבלפור ועורר את זעם התושבים ברחובות הסמוכים. מדובר במעין מאהל בגודל 312 מ"ר ובגובה שבעה מטרים וחצי שהוקם משיקולי ביטחון באמצעות אישור שניתן על ידי עיריית ירושלים שלא כדין. הוועדה למתקנים ביטחוניים דחתה את התנגדויות התושבים שטוענים לפגיעה בנגישות ובמרחב הציבור ולהחמרה בהגבלות שחלות באזור.

"הועדה השתכנעה כי השיקולים הביטחוניים בקיום מבנה ההסתרה, מיקומו וגודלו הינם הכרחיים וחיוניים בכדי לקיים את דרישות הביטחון באתר רגיש זה בסמיכות לבית רה"מ, וזאת לאור האיומים הביטחוניים שלא ניתן לפרטם משום טעמים ביטחוניים מסווגים", נכתב בהחלטה שפורסמה היום. "עוד יצוין כי הובהר לוועדה כי נוכח מיידעים מודיעיניים מעת לעת, עולה צורך בשינויי סדרי האבטחה ברמות שונות ובכלל זה תוספות מבניות לשמירה על ביטחונו של רוה"מ". כמו כן, ציינה הוועדה כי לא שוכנעה שחל שינוי בהתייחס לנגישות מאז הוקם המאהל, וגם אם יש פגיעה של עיכוב נוסף היא עומדת " ביחס סביר ומידתי לתועלת הביטחונית הרבה המופקת מהקמת מבנה ההסתרה".

עם זאת, קבעה הוועדה כי העמודים שנבנו על המדרכה בצד של בית ראש הממשלה יוסרו, כדי להגדיל את המקום למעבר הולכי רגל. לצד זה, דחתה הוועדה טענות על פגיעה במבנים לשימור וכן קבעה כי אין אפשרות לחלופה אחרת.
בין היתר נכתב בהחלטה כי "הוצג בפני הוועדה כי גורמי הביטחון שוכרים מספר דירות משמעותי בהמשך הרחוב לשימושים ביטחוניים". תוקף ההחלטה הוא שנתיים, שבסיומן תתאפשר הגשת בקשת ארכה.

מעון ראש הממשלה. מרכז מיפוי ישראל, עיבוד תמונה
אזור בית ראש הממשלה ומיקום המאהל/עיבוד תמונה, מרכז מיפוי ישראל

המתקן, שכולל פלדה ויריעות ומיועד להסתרה, הוקם במאי אשתקד ברחוב סמולנסקין ומשתרע לרוחב הרחוב. הוא הוקם באמצעות אישור לפטור מהיתר מהעירייה, כפי שפורסם ב-TheMarker, על אף שחורג מהגודל ואינו זמני כפי שנקבע בתקנות. לאחר שהתושבים גילו זאת, הגיש משרד ראש הממשלה בקשה להיתר לוועדה למתקנים ביטחוניים והיא פורסמה להתנגדויות. בין היתר, הוגשו התנגדויות של דיירים, המנהל הקהילתי, בעלי וילה שוקן הסמוכה, המועצה לשימור אתרים והקסטודיה שמחזיקה את מבנה הטרה סנטה הסמוך.

בדיון שנערך בוועדה לפני כשנה, ציינו התושבים כי מלבד הפגיעה בנגישות ובמרחב הציבורי גם ישנה פגיעה בערך הדירות. בתשובה השיב נציג משרד ראש הממשלה, לפי פרוטוקול הדיון, כי אין ירידת ערך והסביר כי המשרד שוכר דירות שמתפנות באזור. "לחיות ליד בית של ראש הממשלה שהוא אישית המאובטח מספר 1 בארץ - יש לזה מגבלות של ביטחון שחלות גם על תושבים", אמר שגיא אילות מאגף הביטחון במשרד ראש הממשלה. "לגבי אובדן הנכסים שיש פה, אני סוחר בדירות. אז אמרתם שמשרד ראש הממשלה צריך לקנות את כל הרחוב או לשכור את כל הרחוב. זו המגמה. זאת אומרת שדירה שמתפנה אנחנו שוכרים אותה משיקולי ביטחון. אני יכול להגיד בתור לקוח שערך דירת שני חדרים ברחוב בלפור, בתור אחד שמשלם את זה, הוא כ-6,000 עד עשרת אלפים שקל בחודש".

בדיון נוסף שנערך ביוני האחרון הורתה הוועדה למשרד להעביר מידע לגבי מספר יחידות הדיור שמוחזקות על ידו ומספר המחסומים באזור. כמה מהשכנים אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי חלק מהדירות מושכרות עבור מאבטחים. לשאלות וואלה!NEWS כמה דירות מושכרות על ידי המשרד באזור ואם ישנן דירות ריקות, השיבו בשב"כ: "שב"כ אינו נוהג להתייחס לסידורי האבטחה של מאובטחיו".

דיירים באזור מתארים החמרה בהגבלות בשנים האחרונות, ופגיעה בנגישות ובמרחב הציבורי על ידי הוספת מחסומים והזזתם. לדבריהם, הנהלים השתנו והחמירו, לא פעם, במהלך השנתיים האחרונות. "מונעים מאנשים לעבור, כולל חברים של ילדים ואורחים, וצריך לאשר כל דבר מראש", מספרת אחת התושבות שגרה כ-15 שנים ברחוב. "גם פיזית מוסיפים שערים ומחסומים. בהתחלה היה מחסום קטן ואחר כך אמרו מסיבות ביטחוניות, שיש איומים ומוסיפים עוד שערים ווילונות ומחסומים. כל פעם צריך להסביר מי אתה אפילו שאתה גר שם". לדבריה, חלק מהדיירים כבר התייאשו ועזבו. "אנשים לא רוצים מגבלות כאלה, אז משכירים דירות למאבטחים עצמם. מערכת הביטחון שוכרת דירות. אנשים רגילים עוזבים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאהל שנבנה ליד מעון ראש הממשלה, ירושלים 15 באוגוסט 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
מאהל האבחה ברחוב סמולנסקין/מערכת וואלה! NEWS, -

אריאל, שגר בסמיכות למעון עד לפני כשנה, מתאר שכשעבר למקום לפני כשלוש שנים האזור המתוחם לא היה חסום להולכי רגל. "מבחינת מכוניות סגרו והכניסו רק עם אישור, אבל אנשים יכלו לעבור ברגל, אבל אז סגרו את זה להולכי רגל ונוצר מצב אבסורדי", סיפר. "גם אנשים שגרים ברחובות הסמוכים היו צריכים לעשות עיקוף, בין אם הם מבוגרים או יש גשם זלעפות, וגם עבור כל המבקרים שלי הייתי צריך להתקשר ולעדכן את האבטחה - מתי ואיזה חבר מגיע לבקר אותי. ואפילו חברה שלי הייתה צריכה אישור כל פעם. כבר היו מקרים לא נעימים שעיכבו אותה שם בלילה בחורף לאיזה 20 דקות". לדבריו, הייתה תחושה כאילו רוצים לגרום לך לא לצאת מהבית ולא להביא מבקרים. "מתייחסים לכל אחד שעובר שם כאחרון הפושעים. גם קרה הרבה פעמים שאני עומד ברחוב מדבר בטלפון, ואז ניגש אליי פתאום מאבטח וצועק אליי 'מי אתה, מה אתה עושה פה' נהיה מאוד לא נעים", הוא הוסיף.

תושב נוסף, שעזב לאחרונה בלי קשר להגבלות, מתאר בעיות דומות. לדבריו, "כשנכנסנו לדירה כל אחד יכול היה לעבור וללכת ברחוב בלפור. ואז התחילו לשנות את זה וחלק מהמאבטחים אפשרו מעבר וחלק לא. אחד רוצה לראות תעודת זהות, אחר מעביר אנשים. כל ההסתובבות במתחם השתנתה לאורך השנים. המאבטחים כנראה עושים את העבודה אבל לא ברור אם ברורה להם העבודה". הוא מספר כי באחד הימים שאביו הגיע ברכב, פעולה המצריכה אישור למי שגר ברחוב סמולנסקין, הוא כבר עבר את הבידוק. "ואז פתאום החליטו להתחיל לתחקר אותו. הבן אדם נכנס עם אישור כניסה והחליטו לעשות לו בידוק נוסף. כל הזמן תחושה של אגרסיביות. שאלות של לאן אתה הולך, איפה אתה גר, כאילו אנחנו פולשים". גם הוא מזכיר את המעבר ברחוב בלפור, ואיך גילה שלפתע המעבר נחסם מרחוב עזה. "פתאום חברים שלנו שהגיעו לבקר ניסו לעבור ולא נתנו להם. אף אחד לא עדכן אותנו על השינויים". מקרה נוסף אירע כשהזמין גז לביתו: "פשוט לא נתנו לנהג המשאית להיכנס כמה פעמים וסובבו אותו וחודש היינו בלי גז בישול. עד שבסוף אישרו לנו להכניס אותו בזמן מאוד מסוים שבו ראש הממשלה לא נמצא".

מאגף הביטחון במשרד ראש הממשלה והשב"כ נמסר: "מדובר בטענות ישנות. הטענה לגבי חסימת תושבי הרחוב אינה נכונה ובניגוד לנטען, הצבת אוהל הביטחון נעשתה בהתאם לאישורים ולהיתרים הנדרשים. כמו כן, אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה מקיים שיח שוטף ופתוח עם הדיירים בסביבה ועושה כל מאמץ כדי לא לפגוע בשגרת החיים באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully