וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היא נמלטה לגרמניה מאימת דאעש. ואז היא נתקלה בחוטף שלה ברחוב

18.8.2018 / 15:05

אשוואק, נערה יזידית ששועבדה על ידי הארגון הרואה במיעוט הכורדי כופרים שיש לחסלם, התמקמה בגרמניה כחלק מתכנית מיוחדת. כשראתה את האדם שעינה אותה ברחוב, היא הוכתה אימה ושבה עם משפחתה לעיראק אחרי שחקירת הרשויות נתקעה. "לא אחזור לשם גם אם העולם ייהרס"

עריכה: שניר דבוש

צעירה יזידית נמלטה מגרמניה עם משפחתה אחרי שנתקלה ברחוב בלוחם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ששעבד אותה במוסול. אשוואק חאג'י חמיד, בת 19, עברה למדינת המחוז באדן-וורטמברג ב-2015. היא נקלטה שם דרך תכנית שנועדה להגן על נשים מהמיעוט היזידי, שנרדף על ידי דאעש הרואה בהם כופרים ועשה בהם רצח עם במהלך מסע כיבושיו בעיראק ב-2014. אלפי נשים יזידיות נאנסו, נחטפו, שועבדו כשפחות מין ונמכרו בשוק בני האדם ששגשג בתקופת החליפות של דאעש.

בריאיון לאתר InfoMigrants, שעוסק בהגירה ומופעל על ידי שורת כלי תקשורת אירופיים, היא סיפרה על הרגע הנורא שבו פגשה שוב בפניו של האדם שהחזיק בה כשפחה למשך עשרה חודשים. "ברחתי מעיראק כדי שלא אצטרך לראות את פרצופו המכוער ולשכוח מכל דבר שיכול להזכיר לי את זה, אבל נדהמתי לראות אותו בגרמניה", סיפרה חמיד, שהתגוררה בעיר שווביש גמונד, הסמוכה לשטוטגרט, על אותו איש דאעש, המכונה אבו הומאם.

נערה יזידית שהייתה בשבי דאעש, ברחה לגרמניה ונתקלה בחוטף שלה, בריאיון ממחנה עקורים בחבל הכורדי בעיראק, אוגוסט 2018. אתר רשמי
רצתה להשלים את לימודיה. אשוואק/אתר רשמי

לדבריה, היא נתקלה בו בפעם הראשונה כבר ב-2016. "הוא רדף אחרי. בפעם השנייה, הוא התקרב אליי ואמר לי שהוא יודע הכול עליי", סיפרה על התקרית שהתרחשה ב-21 בפברואר האחרון.

היא התלוננה למשטרה על כך, אבל הרשויות התקשו לזהות את השובה שלה והחקירה עברה מהמשטרה המקומית לתביעה הפדרלית. ללא העדה המרכזית, החקירה תקועה ואינה יכולה להמשיך, הבהירה המשטרה.

"אילו לא ראיתי אותו, הייתי נשארת בגרמניה. רציתי להשלים את הלימודים שלי ולקבל תואר שיאפשר לי חיים הוגנים", אמרה חמיד, ששבה לעיראק והתאחדה עם ארבע אחיותיה ששוחררו גם הן משבי דאעש.

הפגנת יזידים בברלין, לציון שנתיים לטבח בסינג'ר, 3 באוגוסט 2016. רויטרס
אלפי יזידיות נחטפו על ידי דאעש. הפגנה לציון הטבח בברלין, 2016/רויטרס

ואולם, החשש של המשפחה מהארגון לא נעלם, במיוחד אחרי שהיא נחשפה - משפחתו של אותו אבו הומאם מתגוררת בבגדאד - ואביה מחפש מדינה חדשה שאליהם יוכלו לעבור. אוסטרליה, שגם בה יש תכנית להגנה על נשים יזידיות, היא המטרה.

"אני לא רוצה כלום מממשלת גרמניה, פרט להענשת האיש הזה. יש הרבה נשים אחרות בגרמניה שיש להן סיפורים כמו שלי ועל הממשלה להבין זאת ולהגן עליהן", אמרה לרשת BBC ממחנה עקורים של יזידים בחבל הכורדי בעיראק. "לא אחזור לגרמניה גם אם העולם ייחרב. אם לא עברת את זה, אי אפשר לדעת איך זה מרגיש, זה פוגע ישר בלב שלך. כשנערה נאנסת על ידי דאעש, אי אפשר לדמיין איך זה מרגיש לפגוש את אותו אדם שוב".

למרות זאת, היא אמרה כי היא אסירת תודה למדינה שקלטה אותה. "אני מודה לכל הגרמנים, הייתי בבית ספר במשך שלוש שנים ולמדתי המון. תודה לכולכם", אמרה.

קבר אחים של יזידיות נחשף בסינג'אר שבצפון עיראק, נובמבר 2015. רויטרס
קבר אחים בסינג'אר/רויטרס

פעילי זכויות אדם בגרמניה מחזקים את דברים ואומרים כי המקרה שלה ככל הנראה אינו ייחודי. דוזן טקך, פעילה בארגון שפועל למען זכויות היזידים, סיפרה ל-BBC כי היא שמה כמה מקרים שבהן פליטיות יזידיות זיהו לוחמי דאעש בגרמניה.

"הוא התעלל בי במשך יותר מעשרה חודשים"

ביום שישי שעבר צוין יום השנה הרביעי לרצח העם היזידי, שהחל כשלוחמי דאעש הסתערו על סינג'אר, ערש הקהילה בצפון עיראק, ורצח אלפי יזידים. לפי ההערכות, כ-7,000 נשים ונערות יזידיות שועבדו והפכו לשפחות מין, והוכרחו להתאסלם על ידי שוביהן. אשוואק ועוד כמה מבני משפחתה הועברו לצפון סוריה, שם הוחזקו על ידי אנשי הארגון הקיצוני.

היא נמכרה לאבו הומאם תמורת כמאה דולר, והועברה לעיר מוסול. היא הסכימה לקיים את מצוות האסלאם אחרי שהובטח לה כי כך לא יאונה לה רע, אך לשווא. "הוא התעלל בי במשך יותר מעשרה חודשים, בכל יום", סיפרה.

לדבריה, היא הצליחה לברוח באמצע לילה אחד אחרי ששמה כדורי שינה במזון של שוביה, וצעדה במשך 14 שעות בחזרה לסינג'אר יחד עם כמה חטופות נוספות שחברו אליה לביצוע התכנית.

(עדכון ראשון: 22:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully