וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחד האמיתי של נתניהו אינו דגלי פלסטין - אלא חיים משותפים

מוחמד דראושה

17.8.2018 / 16:50

למרות שראש הממשלה וחלק מתומכיו מנסים להסיט את הדיון בחוק הלאום, קשה להסתיר שבישראל מתבסס שלטון אנטי-דמוקרטי הממסד את עצמו חוקתית. למעשה, הוא מודאג מהרמת הראש של הציבור הערבי - ובעיקר מכריתת בריתות עם חלק נכבד מהחברה היהודית

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה נגד חוק הלאום ברחבת מוזיאון תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחלק מאנשי החצר שלו מנסים להסיט את הדיון האנושי והאזרחי לבטל את חוק הלאום הגזעני, ולהפוך אותו לדיון שולי שעוסק בהנפת דגל פלסטין או בקריאות משולהבות של כמה צעירים. אך הבעיה המרכזית היא שבישראל נולדה רפובליקה חדשה, גזענית ובעלת משטר היררכי, המסווגת אזרחים לפי סולם גזעי ולפי האינטרס של הרוב. זוהי תחילתו של משטר אנטי-דמוקרטי ממוסד חוקתית, כזה שיש לעצרו באופן מידי.

זכויות לאומיות ליהודים יכולות להיות מעוגנות בחוק, אך בתנאי שיינתנו זכויות לאומיות לאזרחים הערבים, בדיוק כפי שקרה באירופה שהכירה ב-23 מיעוטים לאומיים. באירופה למיעוטים הלאומיים לגיטימציה אזרחית ולאומית מלאה, והם מוגנים מאפליה ומדורסנות מצד הרוב. כמו כן, מובטחות למיעוטים זכויות שימור תרבות וזהות, וכן זכויות אישיות שוות וזכויות קולקטיביות שמכבדות ומעגנות את מעמדם, כולל שימוש בסמלים ובדגלים. לא מדובר בהמצאת הגלגל או במדע בדיוני - מדובר במדיניות שקיימת בדמוקרטיות נאורות. לא צריך יוזמה ולא גאונות. לצורך כך בישראל דרושה ממשלה חדשה, שתחזיר את השעון אחורה ותבטל את חוק הלאום. כזו שתנסח חוק שתקבע שהדמוקרטיה והשוויון הכלכלי, החברתי והפוליטי הם הערכים שעליהם מושתתת המדינה.

מחאת חוק הלאום, כיכר רבין, ת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
מחאת חוק הלאום בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

בהפגנה המדוברת, שבה הונפו דגלי פלסטין, הבנתי שיש בסיס אדיר בחברה הערבית להמשך תהליך השילוב בחברה הישראלית, ושרבים אינם מתביישים בשותפות יהודית-ערבית. החברה הערבית שמחה על כך שהלכה כתף אל כתף עם אזרחים יהודים בעלי עמדות שונות למען ערכים משותפים. הבנתי שיש מספיק יהודים שמוכנים לצאת מאזור הנוחות שלהם כדי להפגין סולידריות ללגיטימציה שצריכה להיות לאזרחים הערבים במדינה. אף אחד לא יוכל למחוק או להקטין מחשיבות קיומה של ההפגנה היהודית-ערבית הגדולה ביותר בהיסטוריה, ושהיא שברה את הקרח בין האזרחים הערבים ובין קבוצות משמעותיות בחברה היהודית.

השותפות הזו היא זו שבאמת מפחידה את בנימין נתניהו ואת נגני התזמורת הגזענית שלו. הוא מפחד שהמומנטום יגבר ושיותר ויותר אזרחים ערבים יבינו שלבד אין להם כוח פוליטי, וכי שותפות וכריתת בריתות עם קבוצות אחרות בחברה הישראלית יביאו למימושו של חלום השילוב השוויוני. הבגרות הפוליטית של החברה הערבית מאתגרת את נוסחאות ההפחדה ואת ניסיונות הפילוג שהוא עמל עליהם כל הזמן.

אנחנו זוכרים את קמפיין הבחירות של נתניהו בשנת 1996, כשהתמודד מול שמעון פרס, עם הסיסמה האבסורדית "ביבי או טיבי". בשנת 1999, מול אהוד ברק, התהדר בסיסמה "ביבי טוב ליהודים", ומהבחירות האחרונות ב-2015 זכורה היטב קריאת "הערבים נוהרים לקלפיות". הוא באמת מפחד. מפחד שיהיו הרבה ערבים ויהודים שינהרו לקלפיות בשנת 2019 וידיחו אותו מהשלטון. ניסיונותיו לשלול לגיטימציה מהמאבק נגד חוק הלאום נועדו לייאש את האזרחים הערבים ממעורבות פוליטית - זאת כדי לשמר את כוח הימין בישראל.

הפגנת חוק הלאום בכיכר רבין בת"א, 11 באוגוסט 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
מחאת חוק הלאום בכיכר רבין בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

אנחנו נמשיך להיאבק בחוק הלאום בכל הדרכים המשפטיות והציבוריות. ההפגנה הוכיחה שיש עוגן איתן להמשך המאבק ושאסור להיכנע לפשיזם שמנסה להשתלט על חיינו. יש בנו, האזרחים הערבים והיהודים יחד, את הכוחות לעמוד זקופים נגד הרוע שהחוק הזה טומן בחובו. בעתיד, ישאלו אותנו ילדינו ונכדינו היכן היינו כשהחוק הזוועתי הזה חוקק, ומה עשינו כדי להילחם בו. לאלו שהיו בהפגנה תהיה תשובה ברורה, ולאלו שנשארו בבית עוד יהיו הזדמנויות נוספות להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולהצטרף למאבק.

הכותב הוא ראש מחלקת תכנון, שוויון וחיים משותפים בגבעת חביבה, המרכז לחברה משותפת

  • עוד באותו נושא:
  • חוק הלאום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully