וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעוטות חולים, מזון מקולקל וזוהמה: ליקויים ברשת המעונות הגדולה בארץ

בלעדי: יותר מ-20 דוחות שערך משרד הבריאות במעונות נעמ"ת בערים שונות ברחבי הארץ, חושפים ליקויים חמורים ויוצרים תמונת מצב עגומה. בחלק מהמקרים נמצאו בקבוקי חלב עם ריח רע וצואת עכברים במעונות. נעמ"ת: חלק מהליקויים כבר תוקנו

מעון ארלוזרוב של נעמת, פתח תקווה, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
מעון ארלוזרוב בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מזון מקולקל, צואת מזיקים, ציוד לא תקין ופסולת מפוזרת - אלו הם רק חלק מהליקויים הקשים שתועדו בדוחות התברואה של משרד הבריאות ברשת מעונות היום הוותיקה "נעמ"ת" והגיעו לידי וואלה! NEWS והתנועה לחופש המידע. יותר מ-20 דוחות שהוגשו במחוזות שונים בארץ יוצרים תמונה קשה של הזנחה וסכנה בריאותית ממשית למאות תינוקות ופעוטות מגיל חמישה חודשים ועד גיל שלוש, השוהים באותם מעונות, רוב שעות היום. בחלק מהמעונות נערכה הבדיקה עקב דיווחים על תחלואת ילדים למשרד הבריאות, בחלק אחר מדובר בביקורות חוזרות לאחר הגשת הליקויים, שגם הן ברובן עם ליקויים רבים שלא תוקנו.

רשת מעונות יום "נעמ"ת" נוסדה עוד בשנות ה 30 של המאה הקודמת, והיום מונה 209 מעונות יום הפועלים ברחבי הארץ ומהווה רשת מעונות היום המפוקחים על ידי ממשלת ישראל הגדולה ביותר עם כ-16 אלף תינוקות ופעוטות. מדובר היא אף נחשבת לפופולרית בשל נקודות הזיכוי בתשלום מופחת שהיא מעניקה לנשים עובדות, ובשל תכנית לימודים פדגוגית מוקפדת.

הדוחות, שפורסמו לבקשת התנועה לחופש המידע, חושפים ליקויי תברואה חמורים וכן תנאי הזנה ירודים של ילדי הגנים הללו, תנאים אלמנטריים להתפתחותם התקינה ולבריאותם של הילדים. כך למשל מביקורת שנערכה ב-6 במאי השנה למעון יום "דוכיפת" בכרמיאל דווח על מזון לא טרי שמוגש לילדים וליקויים במטבח. "מתבצע בישול, טיגון וקירור מוצרי מזון לקראת יום העבודה הבא ללא כל תנאים הדרושים לכך - דבר שאסור לחלוטין", נכתב.

מעון עינב של נעמת, שהם, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הדוחות חושפים ליקויים חמורים. מעון נעמ"ת בשוהם/ראובן קסטרו

"במקום פועלים מקררים ללא מדי חום, חלק מהסחורה וחומרי הגלם מוחזקים על גבי הרצפה ולא במשטחים, חלק מהמוצרים ללא סימון כנדרש, חלק מהציוד וכלי העבודה אינם תקינים ואינם נקיים, כמות גדולה של חומרי ניקוי וחיטוי מוחזקים בתוך המטבח, חלק מפחי האשפה ללא מכסים ודלת הכניסה למטבח פתוחה בכל העת, דבר שאסור לחלוטין". כמו כן, נוהל חובה בכל מעונות היום המפוקחים מורה על שמירת דגימות מזון בקופסאות חד פעמיות למשך יומיים כדי שיוכלו לבדוק במקרה של חשד להרעלת מזון. אלא שבמעון המדובר הצוות לא משאיר אף דגימת מזון.

גם בשטח החופשי של הילדים למשחק עלו ליקויים "בצמוד לגידור החיצוני ישנה עשביה ופסולת רבה, בחלק מהחצר הפנימית (בה משחקים הילדים) ישנה פסולת מפוזרת", נכתב. המצב דומה גם במעון נעמ"ת אחר בכרמיאל - "חופית" - שם נערכה ביקורת תברואתית בעקבות זיהום ממנו סבלו ילדי המעון. "ביצים מוחזקות בתבניות קרטון מקוריות וביחד עם חומרי הגלם", נכתב בדוח, זאת למרות שידוע כי חיידקים עמידים וקשים כמו הסלמונלה עשויים להופיע בקרטוני הביצים ועל כן י יש להפרידן בטרם הכנסתן למקרר. "חלק מפחי האשפה ללא מכסים, הסחורה מוחזקת על גבי הרצפה ולא על גבי מדפים, לא נלקחות דגימות מזון ובאזור משחק של הילדים - חצר המשחקים הפנימית מצאו פסולת מפוזרת ועשביה רבה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"צינור ביוב סמוך לאזור שטיפת הכלים"

דוח אחר הנוגע למעון הרשת ברחוב ארלוזורוב 51 שבפתח תקווה התקיימה לפני מספר חודשים הרעלת היסטמין, הנגרמת כתוצאה מאכילת דגים מקולקלים. ריכוז גבוה של החומר עלול לגרום לסכנת חיים.

הדבר דווח למשרד הבריאות שהגיע לביקורת תברואתית במקום וכתב על כך בדוח מיוחד. "בשעה 8:14 אכלו כ-50 ילדים (מתוך 94 ילדים במעון) סלט טונה שהוכן במטבח המעון מנתחי דג טונה בהירה בשמן סויה", צוין. "דווח על שמונה ילדים עם פריחה חריפה בגופם: שלושה בקבוצת התינוקייה (גילאי שנה - 1.5 שנים) שהופנו לטיפול רפואי עם פריחה חריפה, וחמישה פעוטות (גילאי 1.5-2 שנים), אולם בזמן הביקורת לא נמצאו דוגמיות מזון של סלט הטונה וכולו הושלך לפח בניגוד להנחיות".

בנוסף נכתב כי תוצאות המעבדה שהתקבלו התבררו כתקינות ולכן המסקנה הברורה היא שדרך הכנת הסלט ושמירתו במטבח היו לקויים ושגרמו לתחלואה של שמונה ילדים. "מצב התברואה במטבח המעון אינו תקין", הוסיף צוות הבדיקה. "סמוך לאזור שטיפת הכלים והכיריים עובר צינור ביוב מהקומה העליונה, הפשרת הדגים מתבצעת במקרר גבינות ללא מקרר יעודי להפשרות; קיים חשש לזיהום משנה. נמצאו ירקות לא שטופים במקרר מזון מוכן, ארונות עץ בלויים, אספקת המזון למעון נעשת אחת לשבוע - קיימת צפיפות רבה במזווה ובמקררים". עוד הצוות ציין כי גם בסוף 2015 נערכה במעון ביקורת בעקבות דיווח על תחלואה וכי המצב במטבח המעון נשאר כשהייה ולא טופלו הליקויים.

מעון מכבים, שהם, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
"ארגז החול משמש קרקע פוריה לתחלואה". מעון מכבים/ראובן קסטרו

בדיקות נוספות התקיימו בשני מעונות של הרשת ביישוב שוהם. במעון "עינב" ברחוב תירוש בו שוהים מדי יום 40 ילדים בני חמישה חודשים ועד שלוש שנים, נמצאו ליקויים כמעט בכל המדדים. "במתחם השירותים של כיתת תינוקות נמצאו ביחד אחסון מוצצים ובגדים מלוכלכים, קיימת הצטלבות בין כביסה מלוכלכת לבין כביסה נקיה. נמצאו בקבוקים עם שאריות מים וריח רע, בפינה רטובה חסר מתקן לייבוש בקבוקים. אין מספיק שטח עבודה להכנת תחליף חלב, ובקבוקים מאוחסנים במדפים עם צעצועים" נכתב.

"בפינה רטובה מתחת לכיור נמצאה צואה של עכברים. באזור השירותים, אחרי טיפול בילד לא מחליפים נייר חד פעמי, ארון מזרונים של הילדים נמצא מלוכלך, ידית בניאגרה של האסלה נשברה", צוין. כמו במעונות הקודמים, גם כאן נמצאו ליקויים במטבח. "קיימת הצטלבות בין מזון גולמי למזון מוכן, בשער של המזווה קיימת אפשרות חדירת מזיקים, אין מקרר לאחסון ביצים, במקפיא לא קיימת הפרדה מוחלטת בין אחסון מזון גולמי למזון מוכן לאכילה - בשר טחון מאוחסן עם בקבוק של חלב".

"קרקע פוריה לצואת בעלי חיים"

גם במעון יום "מכבים" שבשוהם, שם שוהים 101 ילדים בארבע כיתות לימוד מגילאי חמישה חודשים ועד גיל שלוש התגלו כשלים חמורים. כך, ארגז החול אינו מכוסה בסוף יום, זאת למרות שידוע כי הוא משמש קרקע פוריה לבעלי חיים לעשות את צרכיהם ולגרום לתחלואה בקרב הילדים שבאים עם הצואה במגע. "בכיתת הפעוטות, המונה 24 ילדים (כשהמקסימום 22 ילדים) בני שנה וחודשיים ועד שנתיים, נמצא מתקן לטיפול בילד מיושן הזקוק להחלפה, ריפוד לא שלם, טיח מתקלף במחסן", נרשם בדוח. "בכיתת הבוגרים מאחסנים כלי ניקוי עם כלי אוכל ילדים, בחדר הג'ימבורי הריפוד קרוע במתקנים, במטבח קרטונים של ביצים וירקות שלא פירקו, אין מקרר לאחסון ביצים, סוגי המזון מעורבבים למרות שדרושה הפרדה מוחלטת".

במעון נעמ"ת לוי אשכול בקרית שמונה בוצעה בשנה שעברה חקירה אפידמיולוגית וביקורת תברואתית דחופה של משרד הבריאות, זאת לאחר התפרצות תחלואה בקרב 14 פעוטות מתוך 25 . גם הפעם הדבר אירע לאחר שהילדים אכלו דג טונה מקולקל במעון. "קבוצת הפעוטות עם תופעות של פריחה, אדמימות בפנים ובגוף בזמן ומיד לאחר אכילת טונה. בדגימות המזון נמצאה חריגת היסטמין משמעותית בקופסת הטונה הפתוחה, תומכות בהשערה שהתחלואה הופיעה בעקבות חשיפה להיסטמין במזון שעלולה לנבוע מטיפול לא נכון במזון, קרי שמירת הטונה לאחר פתיחה ללא תנאיי קירור או לחילופין ערבוב עם טונה ישנה".

בבדיקת תנאי המטבח עלה כי "חומרי הניקוי והחיטוי מפוזרים במקום ואינם מאוחסנים בארון נעול, במקפיא מאוחסנות סוללות שיש להוציא לאלתר. נמצאו דגים קפואים ללא תווית סימון" בכיתת המעונות עלו כשלים נוספים המעידים על בעיית היגיינה כמו מחסור בחומרי חיטוי משטח ההחתלה, חומרים לניקוי ידיים בעמדות והיעדר פחי אשפה.

כיום, הן מעון מכבים שבשוהם והן מעון היום שבקריית שמונה אינם מצויים בבעלות נעמ"ת. עם זאת, הממצאים שעלו בבדיקה מתייחסים לתקופה שבה המעונות היו בניהולו של הארגון.

"לשאוף להרחבת מערך הפיקוח"

ב-27 במרץ השנה נערכו ביקורת במעון היום בשדרות בן צבי 57 בקדימה דווח בין היתר על מחסור במזון לילדים. "אין אספקה תקינה של חומרי גלם של המזון הסופי שמוגש לילדים", נכתב. שירותי הצוות נמצאים במתחם הילדים בתוך הממ"ד ובהם "פתח איוורור קטן שאינו עונה על הדרישות". בדוח הודגש כי מצב זה עלול לסכן את בריאות הילדים.

בביקורת אחרת שהתקיימה במאי אשתקד במעון "רותם" נעמ"ת בדימונה, תועדה תחלואת מעיים שהתגלתה בקרב הילדים ואף דווחה למשרד הבריאות. המשרד שלח צוותים לבדוק את הסיבה לתחלואה, שאישרו כי תנאים תברואתיים ירודים ובעיית הגיינה קשה של הצוות גרמו לכך. "במטבח בוצע טיפול בדגים בטחינה, בביצים ובמזון לתינוקות על גבי משטח אחד ביחד. הדבר חמור ביותר", נכתב בדוח. צוות משרד הבריאות ציין כי העביר את המטפלות במקום הדרכה על הגיינה והוסיף כשלים מחדרי הילדים: "מזרון החתלה אינו שלם. לא מבצעים חיטוי בסבון אחרי כל החתלה, חיתולים מלוכלכים לא מופרדים לשקיות זבל. מוצצים וחלק מהבקבוקים ללא כיסוי ושם בעל הציוד".

מעון ארלוזרוב של נעמת, פתח תקווה, 14 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
תחלואה בעקבות דגים מקולקלים. מעון נעמ"ת בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שבועיים לאחר מכן, נערכה ביקורת במעון יום "רסל" ברחוב תירוש 41 שבנצרת עילית. הבדיקה העלתה כי "מתבצעת הכנת מזון תינוקות מראש והקפאתו. יש לחדול מאופן פעילות זה לאלתר". כמו כן דווח על צפיפות במטבח, הפשרת בשר במקרר הירקות, וכן ליקויים באזור המשחקים. "המתחם מכוסה כולו בשכבת חול, מה שמאפשר מצע להטמנת צואה המהווה מקור לזיהום ומפגעים אחרים".

עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע אמרה "מידע ודוחות מהסוג הזה מלמדים על חשיבות הפיקוח הממשלתי על הפעלת מעונות היום להם אנו מפקידים את היקר לנו מכל, את ילדינו. המדינה צריכה לשאוף להרחבת מערך הפיקוח של מעונות היום גם על גופים פרטיים, ועוד יותר מכך, שמידע מסוג זה יהיה חשוף ונגיש לכל אחד ובכל מקום בלחיצת כפתור, תוך האפשרות לעריכת השוואות בין המעונות השונים והליקויים שנמצאו בהם".

נעמ"ת: מרבית הליקויים תוקנו

מנעמ"ת נמסר בתגובה לדברים כי הרשת "מתייחסת לדוחות ביקורת כאל כלי עבודה והטיפול בכל ליקוי שנמצא וניתן לתיקון הינו רציני ומיידי. במקביל לטיפול הנקודתי, נעמ"ת מפיקה לקחים מכל דוח גם ברמה המערכתית".

"חשוב לזכור כי נעמ"ת מפעילה כ-200 מעונות ברחבי הארץ כ-300 ימים בשנה", הוסיפו בנעמ"ת. "בכל שנה נערכים במעונות שלנו מאות ביקורי פיקוח של משרד הבריאות ובקרות על התנהלות תברואתית ובטיחות במזון. אם במהלך שנה עולה כי בשישה מעונות נתגלו ליקויים ובכל האחרים קיבלנו דוחות טובים, הרי שאין מקום לתאר מצב חמור ואקוטי ואנו כאמור למדים מכל דוח, מטפלים ומשפרים היכן שצריך. לצורך הדיוק בעובדות חשוב לציין כי שניים מבין המעונות המוזכרים, בקרית שמונה ומכבים שבשוהם, כלל אינם שייכים לנעמ"ת. ביתר המעונות הנזכרים בכתבה טופלו ותוקנו כל הליקויים למעט עניין מיקום שירותי הצוות בממ"ד - שכן מדובר במבנה ישן שכך נבנה ולא ניתן למקם את השירותים במקום אחר".

מן החברה העירונית "חמש" אשר מפעילה את מעון "מכבים" בעיר שוהם נמסר בתגובה: " אנו רואים חשיבות רבה בשמירה על הניקיון, ההיגיינה ובטיחות ילדי המעון. ארגז החול מכוסה באופן קבוע בסוף יום הפעילות ובמעון מבוצעת בכל סוף שנה צביעה, לרבות המחסנים ובאף כיתה לא מוחזקים כלי ניקוי ביחד עם כלים חד פעמיים. כל הליקויים שהוזכרו בביקורת תוקנו: כל מתקני הג'ימבורי הוחלפו בשנה שעברה, ספסל ההחתלה הוחלף, נקנה מקרר לאחסון ביצים והמזון במעון מופרד ומאוחסן כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully