וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאי יהודי-אמריקני עוכב בנתב"ג; נתניהו ביקש הבהרה משב"כ

13.8.2018 / 19:39

העיתונאי פיטר ביינרט פרסם מאמר ובו תיאר כיצד עוכב עם משפחתו עם הגעתו לטיול בת מצווה בישראל, ופירט כי נשאל על עמדותיו ופעילותו בארגוני שמאל. ביינרט נחשב לאחד הקולות הבולטים נגד ממשלת נתניהו ביהדות ארה"ב. שב"כ: "טעות בשיקול הדעת בשטח"

העיתונאי היהודי אמריקני פיטר ביינרט, 2012. AP
נשאל על פעילותו בארגוני שמאל והשתתפותו בהפגנה בחברון. ביינרט/AP

העיתונאי היהודי-אמריקני פיטר ביינרט עוכב עם משפחתו בכניסה לנמל התעופה בן גוריון ותוחקר על דעותיו הפוליטיות. במאמר שפרסם היום (שני) במגזין היהודי-אמריקני "פורוורד" תיאר ביינרט כי בשבוע שעבר הגיע עם משפחתו לטיול בת מצווה בישראל, ובכניסה לנתב"ג עוכב ותושאל לגבי עמדותיו הפוליטיות, פעילותו בארגוני שמאל והשתתפותו בהפגנה בחברון. ביינרט נחשב לאחד הקולות הבולטים ביהדות ארצות הברית וידוע בביקורת החריפה שלו כלפי ממשלת נתניהו.

בעקבות תחקורו של ביינרט שוחח היום נתניהו עם גורמי הביטחון וביקש להבין איך קרה האירוע. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי נמסר לנתניהו כי "מדובר בטעות מנהלית".
ביינרט עצמו צייץ הערב בטוויטר וטען כי ראש הממשלה "חצי התנצל" על עיכובו בנתב"ג. הוא הוסיף: "אקבל את ההתנצלות כשהוא יתנצל בפני כל הפלסטינים והפלסטינים-אמריקנים שכל יום סובלים מצבים גרועים יותר".

לדברי ביינרט, איש הביטחון בנתב"ג שאל אותו בעיקר על השתייכותו הארגונית. "הוא שאל על קבוצות שמסיתות או מעוררות אלימות. בשאלה אחרת הוא שאל על קבוצות המאיימות על הדמוקרטיה הישראלית. בשאלה אחרת הוא שאל על קבוצות המקדמות אנרכיה", סיפר ביינרט. "ואז הוא פשוט שאל אם אני מחובר לכל ארגון - או מעורב בכל פעילות - שהוא צריך לדאוג ממנה".

הציוץ שפרסם ביינרט:

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי סיבת העיכוב והתשאול של ביינרט הייתה ביטחונית. כמו כן, משב"כ נמסר כי "שירות הביטחון הכללי פועל אך ורק בהתאם לייעודו על פי חוק ולמען ביטחון המדינה. עיכובו בנתב"ג של מר ביינרט בוצע בשל טעות בשיקול הדעת של הגורם המקצועי בשטח. אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה למר ביינרט. ראש שירות הביטחון הכללי הנחה לתחקר את המקרה".

בחודשים האחרונים ישנו ריבוי דיווחים על עיכובים ותשאולים ביציאה ובכניסה מהארץ על רקע פעילות או עמדות שמאל. בחודש האחרון היו עוד שני מקרי עיכוב של יהודים אמריקנים בולטים. עורך הדין מאייר קופלו תושאל לאחר שבחיפוש במזוודתו נמצאה חוברת תעמולה פלסטינית באנגלית, וסימון צימרמן ואביגיל קירשנבאום תושאלו בכניסה במעבר טאבה על עמדותיהן ופעילותן הפוליטית. ביולי דווח גם על תשאולו של מוריאל רוטמן?זכר, אזרח ישראלי, על מעורבותו בפעילות ב"שוברים שתיקה", ובחודשים שלפני כן טניה רובינשטיין עוכבה בשל עבודתה בקואליציית נשים למען שלום. גם יהודית אילני עוכבה בשל ביקורה בהכנות למשט בעזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 15 ביולי 2018. AP
שוחח עם גורמי הביטחון בעקבות תחקור ביינרט. נתניהו/AP

בנוסף למקרים אלו, פעילת שמאל אמריקנית בשם אריאל גולד קיבלה מכתב סירוב כניסה לארץ בשל פעילותה בארגון Code Pink הפועל לקדם חרמות על ישראל, מתוקף המדיניות החדשה במסגרת חוק החרם המאפשרת לסרב כניסה לפעילי חרם. בעקבות המקרים ולאחר הפרסום על עיכובו של ביינרט, הודיעה האגודה לזכויות האזרח כי לאחרונה פנתה למחלקת הבג"צים בפרקליטות והביעה חשש מריבוי עיכובי האזרחים בנתב"ג על ידי שב"כ.

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג פנה מוקדם יותר הערב ללשכת ראש השב"כ נדב ארגמן וביקש לבחון את התקרית עם ביינרט. הרצוג התריע כי התקרית עלולה לעורר זעם גדול בקרב יהדות ארצות הברית.

גם יו"ר האופוזיציה ציפי לבני הגיבה לתחקורו של ביינרט וציינה כי "ריבוי הארועים הוא בלתי נסבל. מדינת העם היהודי של נתניהו עוצרת לתשאול בנתב"ג יהודי בטיול בר מצווה. אין גבול. דרשתי היום לזמן דיון דחוף בועדת המשנה למודיעין בעניין, בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים".

נתבג - נוסעים יציאה וכניסה  13.8.18. ראובן קסטרו
"מדינת העם היהודי רודפת יהודים". נתב"ג, היום/ראובן קסטרו

גם יעל פתיר, מנהלת J street ישראל הגיבה לאירוע ומסרה כי "המדרון החלקלק הופך לתהום חשוכה ומסוכנת, כאשר כל אזרח זר שמעז לבקר את ממשלת נתניהו, עלול למצוא את עצמו נחקר על דעותיו. פקידי רשות האוכלוסין וחוקרי השב"כ הופכים בעל כורחם לעושי דברו של שלטון שמשתמש בהם ככלי לרדיפות פוליטיות. אם ממשלת ישראל רוצה בקשר כלשהו עם רובה המכריע של יהדות ארצות הברית, כמו גם בשימורה של הדמוקרטיה הישראלית, החקירות הפוליטיות צריכות להיפסק לאלתר".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הגיבה גם היא לחקירתו של ביינרט וציינה כי מדובר ב"שפל חדש". "ממשלת הימין בשפל חדש שבו מדינתו של העם היהודי רודפת יהודים וכל אדם אישה שמתנגדים למדיניות הממשלה. רוח חוקי הלאום, החרם, וההשתקה במערכת החינוך הביאה איתה עוד התדרדרות אל עבר מדינה לאומנית ופאשיסטית. כזו בה כל האמצעים כשרים למען האדרת הממשלה והמנהיג, על חשבון זכויות האזרח, השוויון והדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully