וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אצבע בעין התושבים": מכללות צה"ל יועברו בסמוך לשכונת עין כרם בי-ם

הוועדה המחוזית לתכנון בבירה אישרה לקדם את התוכנית השנויה במחלוקת, אשר לטענת המתנגדים פוגעת באיכות הסביבה ובתושבי השכונה. החברה להגנת הטבע: "לתכנית תהיה השפעה סביבתית קשה". עיריית ירושלים: "צר לנו שגורמים קיצונים מטעים את התושבים; לא תהיה פגיעה בשכונה"

הדמיה של התוכנית להקמת קמפוס למכללות צה"ל בסמוך לעין כרם. אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
מבנה המכללות בשכונת עין כרם/מערכת וואלה! NEWS, אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון

הוועדה המחוזית לתכנון בירושלים החליטה היום (שני) לקדם את התוכנית להקמת קמפוס למכללות צה"ל בסמוך לשכונת עין כרם. התוכנית, שמעוררת מחאה רבה בקרב תושבי האזור ופעילים ירוקים, הופקדה היום להתנגדויות. זאת, בתום דיון ממושך אליו הגיעו עשרות תושבים כדי להביע התנגדותם.

נציגי מנהל התכנון, משרדי הממשלה וצה"ל הצביעו בעד התוכנית, ונציגי מועצת העיר ירושלים והחברה להגנת הטבע התנגדו. לדברי תושבים ופעילים ירוקים, שהגיעו לדיון כדי להביע את התנגדותם, המבנה יפגע בזרימת המים למעיין עין מרים הסמוך. עוד ציינו התושבים כי מדובר בשטח המיועד למבני ציבור עבור צורכי השכונות הסמוכות המוסיפות להתרחב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיון בוועדה המחוזית בירושלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גבעת הטרסות היא גבעה ייחודית גם כי היא מהווה שטח ציבורי, שמיועד לבית ספר לטובת ההתפתחות העירונית המסיבית של השכונות מסביב שעתידות להכפיל את מספר התושבים ב-20 השנים הקרובות", אומר רועי שר, תושב עין כרם וממובילי המאבק, על האזור המיועד. "אנחנו הפגנו בטקס הנחת אבן הפינה בספטמבר האחרון, אחרי שמשרד הביטחון יצא בתחרות אדריכלית". לדבריו, הנושא הוצג לראשונה לתושבים רק לפני שבועיים, ב-20 ביולי.

"הגיעו כ-400 תושבים שמחו בצורה מאוד לוחמנית נגד המתכננים". הוסיף שר, שלדבריו העירייה היא שדוחפת את ההחלטה להקים את הקמפוס דווקא במקום זה.

התוכנית, שהוגשה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, מתפרשת על כ-40 דונם והיקף המבנים המתוכנן הוא כ-50 אלף מ"ר. המבנים, שלפי התוכנית יהיו בני שלוש עד חמש קומות מגובה הקרקע, צפויים לכלול בין היתר מתקני אימונים, מרפאות, מבנים ומתקנים לספורט, מבני הדרכה ומגורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

העברת מכללות צה"ל לבירה - בשל החלטת ממשלה מ-1976

מנהל התכנון ברשות לפיתוח ירושלים: "יש הרבה יתרונות למיקום המכללות בעין כרם"

ההחלטה להעביר את מכללות צה"ל לירושלים התקבלה על ידי הממשלה עוד בשנת 1976 על מנת לתרום "לחיזוק ירושלים כבירת מדינת ישראל". בשנת 2012 אושרה תכנית סמוך להר הזיתים, אך היא בוטלה ככל הנראה בשל לחץ בינלאומי. לאחר מכן עלו חלופות של הקמת המכללות בהר הצופים או בגבעת רם, סמוך לאוניברסיטה העברית.

באוניברסיטה אף הביעו תמיכה ברעיון והסבירו כי הם רואים בכך חשיבות. עם זאת, לפי גורמים המעורים בנושא, משרד הביטחון והאוניברסיטה לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי השטחים. חלופה נוספת שעלתה היא הקמת הקמפוס במרכז ציפורי, אך גם היא הוסרה. לכן, הוחלט להקים את המכללות על גבעה ליד הכפר השוודי.

מנהל התכנון ברשות לפיתוח ירושלים דודו עוזיאל הסביר במהלך הדיון כי נבחנו כמה חלופות בשנים האחרונות, אשר נפסלו בין היתר בשל בעיות בגודל השטח, בתשתיות או בבעיות כספיות, וכן גם בשל שיקולים של צה"ל ומשרד הביטחון. בנוגע למיקום המבנים בעין כרם, אמר עוזיאל כי "יש הרבה יתרונות למיקום הזה", שכן קיימת תכנית בניין עיר (תב"ע) מאושרת בשכונה, השטח שייך למדינה, והוא נגיש באמצעות תחבורה ציבוריי. עוזיאל ציין גם כי השכונה מתאימה לצורכי הצבא וייתכן כי תתרום לשכונות.

גורם בחברה להגנת הטבע: "לא הוסבר מדוע החלופות אינן מתאימות"

נציג החברה להגנת הטבע בירושלים אברהם שקד, המתנגד לתוכנית, אמר כי לא הוסבר מדוע החלופות האחרות אינן מתאימות. "כשביקשתי להבין מה היו החלופות ולמה נדחו, הם החליטו לא להציג. כל הסיפור מקומם", אמר. "מדובר בתוכנית שיש לה השפעה סביבתית קשה בשולי אגן עין כרם, גם מבחינה הידרולוגית, כי הם צריכים לחפור עמוק ועלולים להשפיע על המעיינות, במיוחד מעיין מרים".

עוד הוסיף שקד כי "הסיפור הגדול והמקומם ביותר זה האדישות לשכונות שמעבר לכביש. לוקחים שטח שיועד למטרות ציבוריות, בזמנו בית ספר, ומעבירים לידי הצבא כדי לבנות שם מכללה רחבת ידיים, עם שטחים ירוקים ומגרשי ספורט". לדבריו, הדבר נעשה בזמן שהשכונות הסמוכות "מפוצצות ביחידות דיור" ויוצרות "ציפוף שלא ייאמן והעמסה על תשתיות שלא יוכלו לשאת אותן".

"זה כמו לתקוע אצבע בעין של תושבי השכונות רק בגלל הצבא. תהיה פה מלחמה ציבורית קשה"

"זה כמו לתקוע אצבע בעין של תושבי השכונות רק בגלל שהצבא פריווילגי", הוסיף שקד. "תהיה פה מלחמה ציבורית קשה". במכתב לוועדה המחוזית לתכנון ביקשו התושבים המתנגדים להוריד אותה מסדר היום. לטענתם, לא נערכו כל ההליכים הנדרשים, ולא צורפו חוות הדעת המתאימות.

עם זאת, תומכי התוכנית סבורים כי המעיין לא יפגע. במהלך הדיון, הסבירו מתכנני התוכנית כי לא צפויה השפעה משמעותית על המעיינות בסביבה ולא על האקוויפר אם הפרויקט יוקם על פי ההנחיות שהוצגו.

מתכננת מחוז ירושלים במנהל התכנון שירה תלמי-באבאי ציינה כי התוכנית עושה איזון בין פיתוח ובין שמירה על ערכי הסביבה והטבע שבאזור. לדבריה, "המכללות ישתלבו בתהליך ההתחדשות העירונית המקודמת באזור ויתרמו ליצירת תשתית עבור אוכלוסייה צעירה ואיכותית בירושלים, המעורבת בחיי העיר ועשויה להשתקע בה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוחים מפגינים מחוץ לוועדה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון בכנסת שנערך בחודש ינואר במסגרת וועדת הרפורמות של ח"כ רחל עזריה (כולנו), אמרה תלמי-באבאי כי היא "תומכת במיקום שנבחר וכי השטח בעין כרם אינו שטח פתוח כי ממילא כבר קיימת לגביו תכנית של מבנה ציבור, ואני לא מזלזלת בבית ספר, אבל יחסית הוא בזבוז לשטח כזה, כי ממילא זה לא מרחק שילד יכול ללכת אליו ברגל מהבית".

היא הוסיפה כי "פונקציה מהסוג הזה היא בדיוק הפונקציה שנדרשת, היא בדיוק הפונקציה שתכניס את המקום הזה לתוך המסלול הפלורליסטי החד משמעי לתוך המסלול היצרני. זו אוכלוסייה איכותית".

לדבריה, הוצגו למנהל התכנון חלופות. "הוצג בפנינו שהר הצופים הוא לא מקום מתאים", אמרה. עו"ד אלון יפרח, ראש יחידת מתוו"ה במשרד הביטחון (העוסקת בניהול מקרקעין, מ.ה.) אמר באותו הדיון כי "בתהליך נבחנו מספר חלופות, אשר כולן הוצעו לנו על ידי עיריית ירושלים ומנהל התכנון. לפני מספר חודשים הוחלט על האופציה בעין כרם, שהייתה השנייה בהעדפותינו, אחרי שההעדפה הראשונה, בקמפוס גבעת רם, נדחתה על ידי האוניברסיטה".

ראש העירייה ניר ברקת הגיע לדיון בוועדה והביע תמיכה בתוכנית. לדבריו, יש חשיבות לכך שהמכללות יהיו בירושלים, והמיקום בעין כרם מתאים. "אני מצפה גם מהוועדה המחוזית לא לפחד מאחריות. החשיבות של הפרויקט לירושלים משמעותית וקריטית, וצריך לשים את הנושא מאחורינו. ואין לי בעיה להגיד למי שמתנגד למיקום - שהוא טועה. מדובר במיעוט קטן מאוד בעיר ירושלים ואני מכבד אותו, אבל אל תתרגשו מזה יותר מדי", אמר ברקת בפנייתו לחברי הוועדה. המועמדים לראשות העיר רחל עזריה, יוסי חביליו ועופר ברקוביץ' הגיעו גם הם לדיון על מנת להביע את התנגדותם לתוכנית.

עו"ד יוסי חביליו המלווה את מאבק תושבי עין כרם ומתמודד לראשות עיריית ירושלים והמועצה מסר בתגובה: "החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית היא טעות קשה, המקום אינו מתאים להקמת המכללות לא מבחינה תחבורתית, לא מבחינה תכנונית ולא מבחינת הנזק הגדול שיגרם לנכסים היסטוריים ותרבותיים ברמה בינלאומית כמו שכונת עין כרם. אני גם סבור שמשפטית התוכנית לא תשרוד את הליכי ההתנגדויות וההליכים המשפטיים וחבל על בזבוז כספי הציבור ועיכוב בהעברת המכללות למקום המתאים בירושלים".

עיריית ירושלים: "השטח המיועד למכללות אינו חלק משכונת עין כרם"

מעיריית ירושלים נמסר כי היא "גאה בקידום ומימוש החלטות הממשלה להעברת מכללות צה"ל לירושלים. צר לנו שמתנגדי התכנית בוחרים לצטט משפט חלקי מהדוח ההידרו-גיאולוגי ולהציג הדברים מחוץ להקשר הכללי ובאופן מגמתי בכדי ליצור דיסאינפורמציה. פרויקט מכללות צה"ל מכיר בחשיבות הנושאים הסביבתיים וכן בערכם הרב של המעיינות הקיימים במערב ירושלים על כן צורפו לשורות צוות התכנון יועצים בתחומי הסביבה, ההידרולוגיה והגיאולוגיה לצורך גיבוש התכנית באופן שישמור ככל הניתן על הסביבה והמעיינות".

לדברי העירייה, ליבת עין כרם היא אזור לשימור וכך תישאר בשל חשיבותה ההיסטורית והתיירותית. "השטח המיועד להקמת המכללות כלל אינו חלק משכונת עין כרם ואינו מיועד לשימור אלא מזה שנים רבות מיועד לפיתוח ולבינוי כפי שהוגדר בתכנית המתאר לירושלים, על כן אין כל פגיעה בשכונת עין כרם. התכנית המוצעת למכללות אינה קרובה כלל לכפר עין כרם ואינה פוגעת במרקם השימור ההיסטורי".

עוד הוסיפו בעירייה, "צר לנו שגורמים קיצוניים מטעים את התושבים ומפיצים מידע שגוי ולא מבוסס מתוך אינטרסים זרים ורצון למנוע כל פיתוח עתידי, וכך פוגעים בעתידה של ירושלים. נמשיך לפתח ולחזק את ירושלים תוך שמירה על עין כרם והמקומות ההיסטוריים בירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully