וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לרשויות: יותר מ-50% לא יצביעו לראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום

13.8.2018 / 14:00

סקר "פאנלס פוליטיקס" שנערך עבור פרויקט "לא מצביעים שחיתות" של וואלה! NEWS והתנועה לאיכות השלטון מצא כי 54% מהמשיבים מייחסים מקום מרכזי לנושא השחיתות בשיקולי ההצבעה שלהם. ב-25 השנים האחרונות הסתבכו בפלילים 36 ראשי ערים

עריכת וידאו:ניר חן

בעוד פחות משלושה חודשים יערכו הבחירות לרשויות המקומיות ועדיין ישנם ראשי ערים שמרחפת מעל ראשם עננת החקירות. למרות החשדות, חלקם אף הודיעו כי יתמודדו בבחירות הקרובות. בבחירות באוקטובר הקרוב יערכו ב-255 רשויות מקומיות ועוד שתי מועצות תעשייתיות - בהן 54 מועצות אזוריות, 75 ערים ו-136 מועצות מקומיות.

שני ראשי ערים מורשעים מתמודדים והפרקליטות בוחנת הגשת כתבי אישום נגד שבעה אחרים. שבעה ראשי ערים נמצאים תחת חקירת משטרה - בהם ראש מועצה נוסף מאזור הצפון שעל שמו הוטל צו איסור פרסום. לאורך השנים 36 ראשי ערים הורשעו בפלילים ועל פי בדיקת וואלה! NEWS ב-25 השנים האחרונות יותר מ-56 ראשי ערים הסתבכו בפלילים, נחקרו על ידי המשטרה, הואשמו על ידי הפרקליטות והורשעו על ידי בית המשפט.

בדיון מיוחד באולפן וואלה! NEWS במסגרת פרויקט "לא מצביעים שחיתות" של וואלה! NEWS בשיתוף התנועה לאיכות השלטון, סיפר יו"ר התנועה אליעד שרגא כי: "מנסים לשכנע אנשים לא להצביע בעד שחיתות, להצביע בעד טוהר מידות. אנחנו עוברים עכשיו עיר עיר, מחתימים את ראשי הערים ואת כל הסיעות על אמנה משותפת שדורדשת שיכניסו כחלק מהקמפיין שלהם את המלחמה בשחיתות".

"אנחנו מאד מקווים שבצורה של קמפיין חיובי שגם הסיעות יהיו מעורבות בו, גם המתמודדים ומצד שני גם הקהל נצליח להטמיע את אותה נורמה שכולנו חפצים בה שמי ינהל אותנו זה אנשים ראויים והגונים ולצידי יושב אדם ראוי והגון שהוא גם אביר איכות השלטון אז זה אומר שאפשר להיות גם ראוי, גם הגון וגם לנהל את העיר ביד רמה", הוסיף שרגא.

סקר רשויות מקומיות. מערכת וואלה! NEWS
סקר רשויות מקומיות/מערכת וואלה! NEWS

במסגרת פרויקט "לא מצביעים שחיתות" של וואלה! NEWS בשיתוף התנועה לאיכות השלטון נערך סקר של מכון "פאנלס פוליטיקס" בראשות מנחם לזר, שבחן את מידת השפעת מעורבותם של ראשי הרשויות בשחיתות על בוחריהם. בסקר השתתפו 509 משיבים וטעות הדגימה בו עמדה על 4.4%.

54% מהנשאלים השיבו כי נושא השחיתות ישפיע מאוד על החלטתם למי להצביע בבחירות. 30% השיבו כי הדבר "די ישפיע", 8% ענו כי הוא "לא כל כך משפיע", 3% השיבו כי הוא "בכלל לא משפיע" ו-2% ענו כי אין להם כל דעה בנושא.

עוד עולה מהסקר כי 54% מהמשיבים בטוחים שימנעו מהצבעה למועמד שנגדו הוגש כתב אישום, גם אם מדובר באדם שהם תומכים בו למשרת ראש העיר. 31% השיבו כי הגשת כתב אישום כנראה תמנע מהם להצביע למועמד, 7% השיבו כי הדבר כנראה שלא ימנע את הצבעתם, 2% השיבו כי בטוח לא ימנעו מהצבעה במקרה כזה ו-6% אחוזים ענו כי אינם יודעים להשיב על השאלה.

סקר רשויות מקומיות. מערכת וואלה! NEWS
סקר רשויות מקומיות/מערכת וואלה! NEWS

המשתתפים בסקר נשאלו גם האם הם בודקים את ניקיון הכפיים של המתמודדים בבחירות. 42% השיבו כי הם בוחנים את כלל המתמודדים בהיבט זה, 20% השיבו כי הם בודקים רק חלק מהמתמודדים, 23% השיבו כי הם כלל לא בודקים ו-14% ענו כי אין להם דעה בנושא זה.

עוד עלה בסקר כי הנושאים הכי חשוב מבחינת קהל הבוחרים בבחירות המוניציפליות הנוכחיות הם התשתיות העירוניות וניקיון הכפיים של המתמודדים. כל אחד מהפרמטרים האלה קיבל 24% בדירוג המשתתפים בסקר. 17% מהנשאלים השיבו כי מערכת החינוך ביישוב היא הנושא שחשוב להם ביותר, 12% בחרו בהיצע ומחירי הדיור כנושא המרכזי, 8% השיבו כי מצב התחבורה הוא החשוב להם ביותר, 10% בחרו ב"נושא אחר" ו-5% ענו כי הם לא יודעים להשיב על השאלה.

לדברי שר הפנים לשעבר אופיר פינס, יו"ר המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, "למרבה הצער, הסקר מוכיח כי ישנו פער גדול בין תשובות הנשאלים להצבעה בפועל, אם הייתה הלימה בין החלטות הנשאלים לבין ההצבעה בקלפי היינו עדים להרבה פחות מקרים של ראשי רשויות וחברי מועצות החשודים בשחיתות".

סקר רשויות מקומיות. מערכת וואלה! NEWS
סקר רשויות מקומיות/מערכת וואלה! NEWS
סקר רשויות מקומיות. מערכת וואלה! NEWS
סקר רשויות מקומיות/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully