וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מחפש חברים חדשים - אבל אף אחד לא ממהר להזיל עבורו דמעה

12.8.2018 / 11:55

המשבר הכלכלי שמחריף מיום ליום בסיוע הסנקציות של ארה"ב מביא את הסולטן הלאומן לחפש בעלות ברית חדשות שאינן מערביות, בדמות רוסיה, סין ואפילו איראן. כעת יהיה זה טראמפ שיצטרך להחליט אם כדאי לחסל את היחסים עם הצבא השני בגודלו בברית נאט"ו

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

מעטים מחוץ לטורקיה מזילים דמעה על צרותיו של רג'פ טייפ ארדואן. הנשיא מהיר החימה והאסלאמיסט הצליח בהישג לא מבוטל, לאחד נגדו את כל שכנותיו - מרבית המזרח התיכון, את אירופה ואת ארצות הברית. גם בנות בריתו, באופן רשמי זועמות על המנהיג הבלתי צפוי.

היחידים שממש תומכים בטורקיה הם הבנקאים העולמיים - בעיקר אירופאים - המושקעים בטורקיה, וצלילת איגרות החוב שלה, והלירה הטורקית לא מבשרות טובות להשקעותיהם הנמחקות; בנקים אירופים הילוו לטורקיה בין 200-150 מיליארד דולר, בנקים אמריקנים ויפנים עוד עשרות מיליארדי דולרים. עוד תומכות מדינות הרואות בה, במיקומה האסטרטגי וביחסיה המעורערים עם המערב הזדמנות לשיפור מצבן הגיאו-אסטרטגי במאבק הגלובלי - רוסיה וסין, למשל.

צרותיה של טורקיה החלו לפני המתח הנוכחי עם ארצות הברית. ודאי מערכת היחסים העכורה עם השכנות, וגם הכלכלה: משוש נפשו של ארדואן, הצמיחה הטורקית המטאורית שהזניקה אותו אל ארמון הנשיאות פעם אחר פעם, העלייה ברמת החיים שנמשכה שנה אחר שנה. אבל למדיניות
מיחה בכל מחיר היה, בסופו של דבר מחיר, ועת הפירעון הגיעה.

אלא שארדואן לא מוכן להכיר בכך. הנשיא יצא למלחמה נגד הבנק המרכזי שביקש להאט את הצמיחה, להעלות את הריבית לאור האינפלציה הגואה, גירעון השוטף הגואה, החוב החיצוני העצום שבתורו מביא לעלייה בריבית שמשלמת טורקיה עבור ההלוואות שהיא לוקחת כדי לתחזק את הכלכלה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס של חברי מפלגתו ברייז ב-11 באוגוסט 2018. רויטרס
הצליח לאחד נגדו מדינות רבות. ארדואן בעצרת תמיכה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully