וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודו: בית משפט קבע - קבצנות היא איננה עבירה פלילית

9.8.2018 / 16:31

בהחלטה חשובה של בית המשפט בניו דלהי נקבע כי חלקים מהחוק הקובע עונשי מאסר לקבצנים נוגד את החוקה מאחר שהוא פוגע באנשים הפגיעים ביותר. כ-20 מדינות שונות בהודו מחזיקות בחוק דומה

ילד מוכר פרחים בכביש בניו דלהי, הודו, 2016. AP
46,724 מחוסרי בית חיים בניו דלהי. ילד מוכר פרחים, 2016/AP

בית משפט בניו דלהי, בירת הודו, קבע כי קיבוץ נדבות אינו פשע ואמר כי כמה חלקים מהחקיקה בנושא מנוגדים לחוקה. זהו ניצחון גדול לארגונים שטוענים זה זמן רב כי החוק שימש כדי לרדוף ולהפחיד מחוסרי בית ועניים.

"אנשים מקבצים נדבות ברחוב לא כי הם רוצים לעשות זאת, אלא מאחר שהם צריכים לעשות זאת. זה המוצא האחרון שלהם לבקש עזרה", קבעו השופטים, בפסיקה שניתנה אתמול. "הפיכת קיבוץ נדבות לפשע היא גישה שגויה להתמודד עם הסיבות לבעיה והיא מפרה את הזכויות הבסיסיות ביותר של האנשים הפגיעים ביותר".

אין חוק פדרלי בהודו האוסר על קבצנות. כ-20 מדינות אימצו חוק שהתקבל במומביי ב-1959, שנושא עונש מאסר של שלוש עד עשר שנים על מקבצי הנדבות. לפי ארגוני זכויות אדם, ההגדרה של החוק רחבה מדי והוא מאפשר למשטרה לעצור כל אדם עני או חסר בית, כולל קהילות של רועים נודדים, אמני רחוב ופועלי עבודה.

"זהו האחד החוקים הדכאניים ביותר נגד עניים במדינה שבה אין רשת הגנה סוציאלית", אמר היום הרש מנדר, פעיל זכויות ואחד ממובילי העצומה שהוגשה לבית המשפט, לרויטרס. "אנחנו מרוצים מההחלטה ומקווים שמדינות נוספות יצטרפו אליה".

ילד מקבץ נדבות בעיר היידרבד, הודו, נובמבר 2017. AP
בחלק מהמדינות בהודו, העונש על קבצנות הוא בין שלוש לעשר שנות מאסר/AP

לפי מפקד אוכלוסין מ-2011, בניו דלהי חיים 46,724 מחוסרי בית, אחד השיעורים הגבוהים ביותר בהודו. ארגוני זכויות אדם אומרים כי המספר האמתי גבוה פי שלושה. בשל המחסור במקלטים, אלפים נאלצים לישון ברחובות כשהם נותרים חשופים לרדיפת המשטרה.

בפסיקה ציין בית המשפט כי עצם נוכחותם של קבצנים מעידה על כך שהמדינה אינה מספקת שירותים בסיסיים לאזרחיה. "המדינה פשוט לא יכולה שלא לעשות את חובתה לספק חיים הגונים לאזרחיה ולהוסיף על כך עלבון על ידי מעצר וכליאת אנשים המתחננים המקבצים נדבות בחיפושם אחרי הצרכים הבסיסיים כדי לשרוד", קבעו השופטים.

על מנת לפקח אחרי שאלו המאולצים לקבץ נדבות, בית המשפט הותיר חלקים בחוק המענישים את אלו המעסיקים אנשים בנדבות. פעילי זכויות אומרים כי עשרות אלפי ילדים ברחבי הודו מסוממים, מוכים ומוכרחים לקבץ נדבות על ידי סוחרים בבני אדם שלוקחים מהם את הכסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully