וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדרה": מתנחלים לא יוכלו לבחור את חברי מועצת הרבנות הראשית

6.8.2018 / 14:35

במהלך ישיבה במשרד לשירותי דת, הודיע נציג הלשכה המשפטית במשרד כי תושבי יהודה ושומרון הוסרו מהגוף הבוחר "שכן אנו מתייחסים רק ל'ישראל הקטנה'". הנוכחים התרעמו: "אזרחים לא מוצאים את עצמם בהליך שאמור לייצג גם אותם". המשרד לשירותי דת: "זו עמדת משרד המשפטים"

האם המשרד לשירותי דת לא מכיר בהתנחלויות ביהודה ושומרון? המשרד הסיר לאחרונה את תושבי יהודה ושומרון מהגוף הבוחר את מועצת הרבנות הראשית לישראל. בגוף קיימים 150 חברים שעתידים לבחור בקרוב 16 רבנים על פי החלוקה הבאה: שני הרבנים הראשיים לישראל, רב עיר אחד מכל אחת מן הערים ירושלים, תל אביב, באר שבע וחיפה ועשרה רבנים נוספים הנבחרים לכהונה של חמש שנים. כל אחד מהרבנים יכהן כחבר במועצת הרבנות הראשית, תפקיד יוקרתי שבמסגרתו מכריעים בנושאים הלכתיים בעלי השלכות משמעותיות על אזרחי המדינה, בהם, כשרות, גיור, תעודות כושר לרבנים, שבת ועוד.

מפרוטוקול שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי בחודש שעבר התקיימה במשרד לשירותי דת ישיבת הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית לישראל, שבה הצהיר נציג הלשכה המשפטית כי תושבי יהודה ושומרון הוסרו מהגוף, "שכן", כך כלשונו, "אנו מתייחסים רק ל'ישראל הקטנה'".

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
טקס הצהרת האמונים של מועצת הרבנות הראשית הנוכחית, 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בוועדה התעוררה התנגדות לכך: אחד החברים, עו"ד מנחם מושקוביץ, טען כי בלתי סביר ש"אזרחים של מדינת ישראל פתאום לא מוצאים את עצמם בהליך שאמור גם לייצג אותם". לדבריו הצטרף גם יו"ר הועדה, הרב דוד לבנון. האחרון טען כי "הרבנות הראשית קובעת את הוראותיה בכשרות ובנושאים אחרים הקשורים לענייני הדת גם בשטחי יהודה ושומרון. אין כל סיבה למנוע מהם את האפשרות להיות שותפים בבחירות אלה".

חברה נוספת בוועדה, עו"ד רחל דותן, טענה כי "כל מי שזכאי לבחור לכנסת ישראל צריך להיות זכאי לבחור גם כאן". הביקורת שנשמעה בוועדה לא נפלו בחלל ריק. בהחלטתה - כך נודע לוואלה! NEWS - דרשה הוועדה לקבל חוות דעת משפטית נוספת אשר תקבע מה דין הישובים הנמצאים באזור יהודה ושומרון.

בנוסח ההחלטה נכתב: "אנו חברי הוועדה חושבים שיש לכלול אותם ברשימות, וזאת משום שהם כפופים להנחיות הרבנות הראשית. בנוסף הם גם בוחרים לכנסת ואין כל הגיון לומר שנמנע מהם את האפשרות לבחור למועצת הרבנות הראשית, ויש לבדוק אם יש מניעה משפטית או חוקית לכלול אותם באסיפה הבוחרת".

המשרד לשירותי דת: פועלים לפי עמדת משרד המשפטים

מהמשרד לשירותי דת נמסר: "הוועדה לבחירת מועצת הרבנות הראשית עשתה כל שביכולתה לכלול את תושבי יהודה ושומרון באסיפה הבוחרת את מועצת הרבנות הראשית. עמדת משרד המשפטים שהוצגה בישיבת הוועדה היא כי על פי החוק במדינת ישראל אין אפשרות משפטית לכלול באסיפה הבוחרת נציגים תושבי אזור יהודה ושומרון. למרות העמדה, הוועדה שבה ופנתה למשרד המשפטים על מנת שישקול את עמדתו בשנית, עד כה אין שינוי בעמדתם".

עוד באותו נושא

הרב הראשי לשעבר יונה מצגר התחייב: לא אשרת בתפקיד רב ציבורי בישראל

לכתבה המלאה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי מדובר במצב אבסורדי. "לא יקום ולא יהיה", הוסיף. "חוצפה שנושא כזה עולה בכלל אחרי 50 שנות התיישבות מפוארת. אזרחי ישראל תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ד' ולא ניתן להפלות אותם על רקע מקום מגוריהם". סמוטריץ' אמר כי יפנה בימים הקרובים לראש הממשלה ולשרים הממונים - שר הדתות, שר הביטחון ושרת המשפטים, "בדרישה לבצע לאלתר את התיקונים הנדרשים בחוק כדי שתושבי יהודה ושומרון לא יודרו מהליך הבחירה, ולדחות עד אז את הבחירות למועצת הרבנות הראשית. זהו אבסורד שלא ניתן לקבל ואין לי ספק שיתוקן".

ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן כינה את ההחלטה "שערורייתית" ואמר כי היא "מדירה את תושבי יהודה ושומרון מהזירה הציבורית, מהווה תקדים מסוכן ויש לבטלה לאלתר". לדבריו, "יהודה ושומרון בכלל וגוש עציון בפרט הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, ושום פקיד בדרגה כלשהי לא יוכל לשנות עובדה זו. אנחנו לא אזרחים סוג ב' וניאבק על כך שהחלטה זו לא תיושם. אני מצפה מהגוף הבוחר של הרבנות הראשית לסרב לכנס את הדיונים מרגע זה ועד להסדרת העניין. אין כאן כל היגיון ואין כאן כל רעיון. אם לממשלת ישראל אין דרך חוקית להעניק זכויות שוות לתושבי יהודה ושומרון, והרי העובדה הזאת מעידה כאלף עדים שהגיע העת להחיל את החוק הישראלי ביו"ש ויפה שעה אחת קודם".

(עדכון ראשון: 13:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully