וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים דחה פתיחת עסקים בשבת בחמש רשויות: "פוליטיקה זולה"

מנכ"ל המשרד שלח מכתב לראשי הרשויות בגבעתיים, מודיעין, חולון, הרצליה וראשל"צ, ובו דחייה של חוק העזר העירוני שהגישו למשרד הפנים. לטענת השר דרעי, לא נמצא כי פתיחת העסקים נדרשת כדי לספק צרכים חיוניים. ראש עיריית מודיעין: "ניסיון לסחור בשבת בשביל רווח פוליטי"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הפגנה נגד סגירת עסקים בשבת באשדוד, מרץ)

מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן שלח היום (ראשון) מכתב לראשי הרשויות בגבעתיים, מודיעין, חולון, הרצליה וראשון לציון ובו דחה את חוק העזר העירוני שהגישו למשרד הפנים, המתיר פתיחת עסקים ומרכולים בשבת. הדחייה נעשתה בטענה כי שר הפנים אריה דרעי לא מצא בחוק כי הפתיחה המוצעת של העסקים בימי מנוחה אכן נדרשת כדי לספק צרכים חיוניים. עם זאת, למשרד הפנים ממילא אין סמכות ויכולת בפועל לאכוף פתיחה של עסקים בשבת.

חמישה ראשי הערים הגישו תיקון חוק עזר עירוני למשרד הפנים לפיו יוכלו לפתוח בתי עסקים בשבת, כמה ימים לפני העברת חוק המרכולים בידי שר הפנים דרעי. ראשי הרשויות מיהרו לבצע את התיקון, כדי שהחוק שעלה לאישור בכנסת לא יחול עליהם. העילה של ראשי הרשויות הייתה כי בבג"ץ יוכלו לטעון שהגישו את התיקון לחוק לפני אישור חוק המרכולים בכנסת, וכך בג"ץ יוכל להתיר להם להשאיר את פתיחת המרכולים והפיצוציות בשבת כפי שהייתה, כמו שהוחלט לגבי תל אביב.

שר הפנים אריה דרעי בוועידת המודיע בנושא כלכלה ועסקים, 20 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
דרעי/ניב אהרונסון

אלא שבמכתב ששלח מנכ"ל משרד הפנים נכתב כי המשרד לא ייתן את הסכמתו אלא אם פתיחת העסקים נדרשת כדי לספק צרכים שנחשבים, לדעת דרעי, חיוניים. לפי כהן, כשרשות מקומית באה לקבוע הסדרים המתירים פתיחת עסקים בשבת, עליה להראות למשרד הפנים כיצד תיקון חוק העזר עולה בקנה אחד עם התכליות העומדות ביסוד יום המנוחה, ובאיזה אופן פתיחת העסקים ביום המנוחה נדרשת למילוי צרכים חיוניים. לדבריו, ההסברים שצורפו לחוק העזר כלליים ולא ניתן להבין מהם מה בסיס המלאכה שקדמה להגשת חוק העזר, וכיצד ועל בסיס מה גובש ההסדר המוצע. "לאור כל האמור ובפרט לאחר שהרשות המקומית לא הצביעה בפני השר כי ההסדר המוצע נועד כדי לספק צרכים חיוניים, לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן לתת את הסכמתו כנדרש לפי הוראות החוק, לחוק העזר במתכונת כפי שהוצע", נכתב.

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק לא חיכה לתשובת משרד הפנים וכבר לפני חודש הגיש עתירה לבג"ץ נגד דרעי, שתחייב אותו לאשר את התיקון. "הסירוב של שר הפנים היה צפוי ולא מפתיע. ברגע שלא אישר לנו את החוק במועד כבר פעלנו במטרה לשמור על הסטטוס קוו הקיים בעיר והגשנו בג"ץ בכדי לחייב אותו לאשר את החוק שמבחינתנו ימנע כפייה דתית וסגירה של כל בתי קפה והפיצוציות", אמר. "החוק הוא חוק שנולד בטעות ועכשיו לדעתי השר מבין את זה ומנסה לצמצם נזקים, ולכן הוא אומר כי עצם החוק שהוא יצר מאפשר פתיחה של עסקים מסוימים בשבת ובעצם מחייב סגירה של עסקים אחרים שבפועל אף אחד לא אוכף את זה ולא יאכוף את זה. עדיף היה מלכתחילה להשאיר את המצב כמו שהוא, שיש עסקים שפתוחים בשבת למרות האיסור בחוק. היה פה ניסיון של השר דרעי ליצור פה כותרות לקהל הבוחרים שלו".

קניון עזריאלי מודיעין. יוסי כהן לסטודיו נגה צילומי אוויר,
"העירייה לא הוכיחה צורך חיוני בפתיחת עסקים". קניון במודיעין/יוסי כהן לסטודיו נגה צילומי אוויר

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "אנו מתכוונים להילחם על אישור התיקון לחוק העזר, ואף היינו הראשונים שהגישו עתירה לבג"ץ בעניין כבר לפני מספר חודשים. תמוה בעינינו שמנכ"ל משרד הפנים נזכר להתייחס למכתב שנשלח אליו כבר לפני מספר חודשים והוא לא הואיל להתייחס אליו לפני הגשת העתירה. כרגע, ההודעה של משרד הפנים חסרת משמעות כיוון שהעתירה עומדת לפתחו של בג"ץ".

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס מסר: "המכתב של משרד הפנים הוא בבחינת פוליטיקה זולה שלפני בחירות כדי לקושש קולות. אין בסמכות השר לפסול את תיקוני החקיקה ואת חוקי העזר, בטח ובטח שהועברו טרם תיקון החקיקה שנעשה בכנסת לפני שבעה חודשים. לפי החוק, לשר היו 60 יום מרגע אישור החוק במועצות הערים להוציא מכתב התנגדות והוא לא עשה כן. יתרה מכך, חלק מהרשויות המקומיות אף פנו לאחר ה-60 יום לשר על מנת לקבל את תגובתו ולא נענו כלל. לכן מדובר בניסיון שר הפנים לסחור בשבת כדי לייצר רווח פוליטי מגזרי. אנו נעתור לבג"ץ בנושא על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל".

מלשכת השר דרעי נמסר בתגובה כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף עיריית מודיעין לא הוכיחה צורך חיוני בפתיחת כל העסקים באופן גורף באזור התעשייה בעיר, כפי שקובע החוק. יצוין כי יש עסקים שפתוחים במודיעין בשבת, בהתאם לחוק העזר שחוקקה הרשות לפני כעשור".

יאיר לפיד בכנס של מפלגת 'יש עתיד': "החיילים החרדים גיבורים בעיניי". ראובן קסטרו
"נתניהו ממשיך להיכנע לחרדים". לפיד/ראובן קסטרו

יו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד הגיב על ההחלטה. "החלטת דרעי להפעיל את חוק המרכולים לא תעבור בשקט. לא יגידו לנו איך לחיות, איפה לקנות ומה לעשות בשבת", אמר לפיד. "כמו בלימודי הליבה, בגיוס, בפונדקאות ובהעברת תקציבי עתק לישיבות נתניהו ממשיך להכנע לחרדים בכל דבר. פוליטיקה צינית מפרקת את הישראליות מבפנים ואנחנו נלחם בה בכל מקום".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) בירך את המהלך, וכתב בטוויטר: "כל הכבוד לשר אריה דרעי מדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת היא מאבני היסוד שלה. עם ישראל הנחיל לעולם כולו את השבת כערך רוחני וכערך חברתי של מניעת עבדות ושיעבוד מוגזם לעבודה ולחומריות. יש שישה ימים לשופינג ופרנסה, ויש יום אחד למשפחה, למנוחה, לרוח ונפש".




(עדכון ראשון: 20:05)

דרעי: "ביבס בחר בהתנהלות חסרת אחריות"

מלשכת שר הפנים, אריה דרעי נמסר הערב בתגובה:
"לצערנו הרב ראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס, בחר כחלק מקמפיין הבחירות המקומיות שלו בהתנהלות חסרת אחריות, לא רצינית, פופוליסטית ורצופה בשקרים והכל מטעמים פוליטיים זולים".

עוד נמסר כי "הצעת חוק העזר כפי שהועברה על עיריית מודיעין מכבים רעות לאישור שר הפנים נעשתה באופן חובבני ולא מקצועי. הבקשה כלל לא התייחסה לנתונים לבחינת התנאי בדבר סיפוק צרכים חיוניים, כפי שקובע החוק. הצעת חוק העזר, מבקשת לאפשר את פתיחת חנויות, וכן מרכולים וקיוסקים באזורי המלאכה והתעסוקה בלא שנקבעה כל מכסה על פתיחתם. יתרה מכך: על פי הצעת חוק העזר שביקשה לאשר עיריית מודיעין מכבים רעות בראשות ביבס - פתיחת חנויות בשבת ללא כל מגבלה: מדובר בכל סוגי חנויות למסחר ולא רק מרכולים. מחנויות בגדים, נעליים ותכשיטים ועד בחנויות למוצרי חשמל, ריהוט ועוד.

"על פי הצעת החוק, יתאפשר לפתחן בימי המנוחה, בלי שנקבעה כל מגבלה על היקף בתי העסק או כל מדד אחר, חוץ ממיקומן של החנויות באזורי המלאכה והתעסוקה. נתונים אלו מצביעים על אי ביצוע העבודה הנדרשת והמתחייבת על פי החוק, שאמורה להסביר האם מדובר בפתיחת עסקים בשבת הנדרשים להפעלת צרכים חיוניים, אם בכלל.
תהליכים אלו מלמדים על חוסר מקצועיות ועל זלזול בהוראות החוק. הטענה כי מדובר בניסיון לקושש קולות היא הפוכה ומר ביבס הוא בבחינת הפוסל במומו פוסל".

בלשכתו של דרעי הוסיפו כי "אפילו עיריית תל אביב, בירת החילוניות של ישראל, ביקשה לפתוח מרכולים בלבד בשבת בעוד חיים ביבס, ראש עיר חדשה יחסית, רוצה לפתוח חנויות בשבת בכל ענפי המסחר, לרמוס לחלוטין את העובדים ולהפוך מאות אנשים לפועלים שעובדים שבעה ימים בשבוע, ללא שום יום מנוחה. מר ביבס פירסם הודעה פופוליסטית, לא רצינית, רצופת אי דיוקים, המתעלמת מהחוק והאמת. חבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully