וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט המדיני-ביטחוני דן בהסדרה בעזה: "צה"ל מוכן לכל תרחיש"

5.8.2018 / 19:44

שרי הקבינט דנו במאמצי ההסדרה ברצועה שאותם מובילים מצרים ושליח האו"ם למזה"ת. לפי גורם מדיני, ישראל דורשת הפסקת אש מוחלטת ובתמורה תפתח את מעבר כרם שלום. בשלב זה אין דיון על הסדרה ארוכת טווח ללא החזרת השבויים. במקביל בעזה דנים גם הפלגים הפלסטיניים במתווה

צילום: פייסבוק, עריכה: ניב מעוז

הקבינט המדיני-ביטחוני דן היום (ראשון) במשך שעתיים במאמצי ההסדרה והפסקת האש ברצועת עזה, אותם מובילים בשבועות האחרונים מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב. במהלך הדיון השרים קיבלו עדכון מהרמטכ"ל בתמונת המצב בנוגע לרצועת עזה. בין השאר שרים עודכנו על המגעים, שמתנהלים בעיקר מול הפלגים הפלסטיניים, בניסיון להגיע להסכמות בין חמאס והרשות הפלסטינית. "צה"ל ערוך לכל תרחיש", נמסר בתום הישיבה.

במקביל, מנהלים גם הפלסטינים מגעים על ההסדרה, בישיבה במעמד גורמים מחמאס ומפתח. את הישיבה יזמה חמאס, ותכליתה לעדכן ולדון עם כל הפלגים הלאומים הפלסטיניים. תנועת פת"ח החליטה לקחת בה חלק, והודיע כי תעשה זאת למען שיתוף פעולה פלסטיני, ועמידה בפני מזימות שפוגעות בעם הפלסטיני, כפי שתיאר זאת חבר התנועה עימאד אל אעא.

לדברי גורם מדיני, ישראל דורשת בשלב זה הפסקת אש מוחלטת, כולל טרור העפיפונים, ובתמורה תסכים לפתוח מחדש את מעבר כרם שלום ולתת הקלות על מרחב הדיג. עם זאת, לדברי הגורם, בשלב זה אין דיון על הסדרה ארוכת טווח או על תוכניות נוספות שנמצאות במתווה המצרי להקלה על המשבר ההומניטרי בעזה, וישראל ממשיכה לדרוש פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים כתנאי להקלות נוספות.

שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר כרם שלום, 22 ביולי 2018. רויטרס
הצהיר שלא יינתנו הקלות הומניטריות ללא החזרת השבויים. ליברמן/רויטרס

"אין על הפרק כל הסדרה רחבה ללא פתרון סוגיית החזרת אזרחינו וגופות חללינו המוחזקים ברצועה", אמר הגורם.

לפי דיווחים בכלי התקשורת הערביים, המתווה המשותף שמצרים והאו"ם הציגו לפלסטינים להסדרה ארוכת טווח הוא מתווה רב שלבי, שכולל בשלב ראשון הפסקה של שיגור עפיפוני התבערה וההפגנות בגבול הרצועה בתמורה להקלות בפתיחת המעברים והכנסת הסחורות לעזה. בשלב שני, תוגדל הכנסות הסחורות ואספקת החשמל דרך ישראל, ופקידי הרשות הפלסטינית.

בשלב מאוחר יותר, מתוכננות יוזמות ארוכות טווח כמו נמל ימי, נמל תעופה והקמת תחנת כוח בסיני.

מהדיווחים והפרטים על המתווה המצרי עולה כי סוגיית השבויים והנעדרים טרם הוסכמה, אך בישראל צפויים לדרוש הסכמות בנושא השבויים והנעדרים כתנאי להסדרה כולה, והנושא עשוי לעורר דיון טעון בקרב שרי הקבינט. שר הביטחון אביגדור ליברמן הצהיר בחודשים האחרונים כי לא יינתנו הקלות הומניטריות לרצועת עזה ללא החזרת גופות החיילים והאזרחים המוחזקים בידי חמאס בעזה, ושרים נוספים בקבינט הביעו עמדה דומה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ישראל כץ בועידת ישראל לתעופה, גלבוע 4, איירפורט סיטי, 2 במאי 2018. ראובן קסטרו
"מתקרבים להכרעה". כץ/ראובן קסטרו

בירושלים עוקבים בדריכות אחר הדיווחים מקהיר, מהם עולה כי טרם הושגה הסכמה פנים פלסטינית למתווה, ומעריכים כי במידה ושיחות ההרגעה וההסדרה לא יבשילו, המצב ברצועה עלול להסלים בקלות. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר היום לקראת ישיבת הקבינט כי "המצב בעזה מתקרב להכרעה - או הסדרה או מלחמה".

לדבריו, יתמוך בכל תוכנית שתכלול העמדת תשתיות מצריות בים וביבשה לטובת עזה, תחת פיקוח בינלאומי, אך הוא הדגיש כי "יש להתנות כל סיוע לעזה במתווה ברור להחזרת החללים והשבויים".

(עדכון ראשון 16:50)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully