וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורב לאסד ולאיראן: מי חיסל את בכיר מערך הנשק הכימי בסוריה?

5.8.2018 / 11:23

בדמשק טרם התייחסו למותו של המדען עזיז אסבר, שלפי דיווחים היה מנהל המרכז האחראי לפיתוח נשק כימי וטילים איראניים. למרות טענות המורדים כי הם חיסלו אותו, מקורבי המשטר מפנים אצבע למעורבות זרה - ולעבר ישראל

צילום: חיים שפיר, עריכה: שניר דבוש

עזיז אסבר, המדען הבכיר שנהרג הלילה בפיצוץ מסתורי במכוניתו במחוז חמאת, היה מקורב לאיראן ולשליט סוריה בשאר אסד - כך דיווח היום (ראשון) הארגון הסורי לזכויות אדם. הארגון לא פירט מי אחראי לחיסול של אסבר, שהיה מנהל המרכז למחקרים מדעיים בעיר מסיאף, שבו מפותח הנשק הכימי של המשטר.

ארגון המורדים פלוגות אבו עמארה קיבל אחריות על החיסול, עם זאת, גורמים המקורבים למשטר סבורים כי גורמים זרים אחראים לכך. הארגון, הקשור לתחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, מסר כי אנשיו "הטמינו מטעני נפץ" שהופעלו והרגו את אסר. הוא הבטיח בהצהרה שפרסם ברשתות החברתיות להמשיך ולפגוע בבכירי המשטר.

לקריאה נוספת בנושא
דיווחים בסוריה: מדען בכיר במרכז לפיתוח נשק כימי חוסל בפיצוץ מכוניתו

עזיז אסבר, מדען סורי שחוסל במחוז חמאת, 5 באוגוסט 2018. מערכת וואלה! NEWS
חיסול מסתורי. עזיז אסבר/מערכת וואלה! NEWS

מנגד, העיתונאי איאד אל-חוסיין, המקורב למשטר ומדווח מהעיר חמאת, אמר כי נראה שחיסולו היה עבודה של סוכנויות ביון זרות. לדבריו, אסבר, שנהרג יחד עם נהגו דקות לאחר שיצא מביתו, היה "דמות מדעית לאומית".

בעיתון אל-ווטן, המקורב למשטר, נכתב כי ייתכן שישראל הייתה מעורבת בפעולה. "הוא מת לאחר פיצוץ במכוניתו בפרברי חמאת", נכתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באזור מסיאף נמצא מתחם של המרכז, המשמש לפי גורמי מודיעין זרים לפיתוח נשק כימי עבור משטרו של בשאר אסד. אסבר, לפי דיווחים שונים בסוריה, היה אחראי על "אגף 4" במרכז, שמופקד גם על ייצור טילים במפעלים בפיקוח איראני.

בשנה האחרונה דווח על שתי תקיפות של ישראל באזור, האחרונה שבהן בחודש שעבר. לפי הדיווחים, הותקף מפעל לייצור טילי קרקע-קרקע לטווח קצר.

באפריל, תקפו ארצות הברית, בריטניה וצרפת בסיס של הסר"ס בפאתי דמשק, בתגובה למתקפה הכימית של המשטר בדומא.

150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
ילדים שנפגעו במתקפה כימית בדומא, אפריל/רויטרס

סוריה מכחישה כי היא מחזיקה בנשק כימי, שאת כולו היא הייתה אמורה להשמיד במסגרת הסכם בין רוסיה לארצות הברית ב-2013, בעקבות מתקפה כימית קטלנית בפרברי דמשק. עם זאת, מאז אירעו שורה של מתקפות נוספות שבהן נעשה שימוש בנשק בלתי-קונבנציונלי, ולפי דיווחים במערב, המשטר ממשיך לפתח את הארסנל הכימי שלו. לפי דוחות של האו"ם, גם קוריאה הצפונית מסייעת לסוריה בנושא.

  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully