וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לי חופש ביטוי": כשמתנגד משטר סיני נחטף בשידור חי

שיחה שקיים איש האקדמיה ופעיל זכויות האדם הבולט סאן וונגואנג בן ה-84 עם רשת אמריקנית הובילה לפריצה דרמטית לדירתו ולהיעלמותו מהשטח. "הקשיבו למה שיש לי לומר, האם זה שגוי?", הטיח באנשי הביטחון בטרם נקטע השידור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מבקר בולט של ממשלת סין נעלם מאז שאנשי ביטחון הסתערו אל דירתו במהלך שיחה שקיים עם רשת טלוויזיה במימון אמריקני, ועצרו אותו. "יש לי חופש ביטוי", היו מילותיו האחרונות של סאן וונגואנג, ששוחח עם "קול אמריקה" (VOA) בשפה המנדרינית ביום רביעי האחרון, כשלפתע הגיחו שוטרים חמושים.

"המשטרה כאן כדי להפריע שוב", אמר סאן בן ה-84 מביתו שבג'ינאן, שבמחוז שנדונג שבמזרח המדינה. הוא מנה שמונה אנשים שהתפרצו לביתו ונשמע אומר להם בקול נרגש: "זה בניגוד לחוק שאתם באים אליי הביתה. יש לי חופש ביטוי". לאחר מכן, השיחה, שעסקה בביקורתו על מדיניות ההשקעות של הממשלה מעבר לים, נקטעה.

השיחה שנקטעה בשידור ישיר

המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג הגביר לאחרונה את דיכוי מבקריו של הנשיא שי ג'ינפינג, שביטל את ההגבלה על מספר הכהונות ומטפח פולחן אישיות סביבו. סאן שלח לו מכתב בחודש שעבר, שבו העלה את ביקורתו נגד מדיניות ההשקעות שלו באפריקה ונגד ביצור שלטונו.

"הקשיבו למה שיש לי לומר, האם זה שגוי?", נשמע פעיל הזכויות הוותיק אומר לאנשי הביטחון שהגיעו לעצור אותו. "אנשים עניים, אנחנו לא צריכים לזרוק את הכסף שלנו באפריקה. לזרוק ככה כסף זה לא טוב עבור המדינה והחברה שלנו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא סין שי ג'ינפינג מוחא כפיים לאחר שהפרלמנט אישר שורת שינויים בחוקה, 11 במרץ 2018. רויטרס
מבסס פולחן אישיות. נשיא סין שי/רויטרס

סאן נתון למעקב קבוע של שירותי הביטחון. הוא היה אחד החותמים על המניפסט הדמוקרטי "אמנה 08", שצונזר במהרה על ידי הרשויות. אחד המחברים של המסמך היה ליו שיאובו, שזכה על כך בפרס נובל לשלום ושילם על כך במאסר. הוא מת בשנה שעברה בעודו בכלא.

ב-2009 הוכה סאן קשות אחרי שהוא הצליח לחמוק משיירה שהוצבה על ביתו, כדי לחלוק כבוד לזכרו של המנהיג לשעבר ג'או דזייאנג, שהתנגד לדיכוי ההפגנות בכיכר טינאנמן ב-1989.

רשת VOA מסרה כי היא "עוקבת אחרי המצב מקרוב ותספק עדכון לצופים כשהיא תקבל מידע נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully