וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במתכונת שבת: 12 אלף עובדי בתי החולים מאיימים לשבות ביום ראשון

ועדי עובדי משרד הבריאות ועובדי בתי החולים הממשלתיים מוחים על כך שתנאיהם לא שווים לאלו בבתי החולים השייכים לקופות החולים. מה תכלול השביתה? באילו בתי חולים? והאם קיים סיכוי למנוע אותה? המדריך המלא

הצוות הרפואי ביחידה ליפול נמרץ ילדים, בית החולים קפלן. מאי 2014. בית חולים קפלן,
שביתה החל מיום ראשון/בית חולים קפלן

ועד עובדי משרד הבריאות וועד עובדי בתי החולים הממשלתיים הודיעו ביום ראשון על שביתה בהם ינקטו עובדי המנהל והמשק בבתי החולים וכל שירותי משרד הבריאות. ההודעה מגיעה על רקע אי הסכמה בין ועדי העובדים וההסתדרות לבין משרד האוצר על אי יישום החלטת הממשלה להשוואת תנאי ההעסקה בבתי החולים הממשלתיים לאלו שבבתי החולים השייכים לקופות החולים.

הערב פוצץ המשא ומתן בין המדינה להסתדרות על מניעת השביתה. בהודעת המדינה נמסר כי תפעל להוצאת צווי מניעה לשביתה, "הפוגעת בחולים באופן חסר תקדים ולא מוצדק".

כ-12 אלף עובדים של מנהל ומשק בבתי החולים הממשלתיים, לא יספקו שירותי אדמינסטרציה, אחזקה, ניקיון, מטבח וכוח עזר. בתי החולים הממשלתיים יתנהלו במתכונת שבת.

חדר מיון, תל השומר. פברואר 2015. ראובן קסטרו
חדר מיון בבית החולים שיבא שבתל השומר/ראובן קסטרו

באילו בתי חולים תתקיים השביתה?

השביתה תתקיים בבתי החולים שיבא שבתל השומר, וולפסון שבחולון, רמב"ם שבחיפה, בתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים, בית החולים בני ציון שבחיה, זיו שבצפת, המרכז הרפואי לגליל שבנהריה, פוריה שבטבריה, הלל יפה שבחדרה, ובמרכז הרפואי ברזילי שבאשקלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מה כוללת ההשבתה של עובדי משרד הבריאות?

גם עובדי משרד הבריאות ולשכות הבריאות יצטרפו לשביתה ביום ראשון, בתוך כך לא יינתנו השירותים הבאים: הכנסה והוצאת סחורה בנמלי הים והאוויר, לא יתקיימו בדיקות וביקורות של משרד הבריאות במסעדות ובתי קפה, לא יתקיימו וועדות רפואיות, לא יינתנו חיסונים, המכון לבטיחות בדרכי ומחלקת הקנאביס הרפואי לא יספקו שירותים. יינתנו אך ורק אישורים לתרופות מצילות חיים.

פינוי פצועי הפיגוע בקריית גת לבית החולים ברזילי. נובמבר 2015. בני בן סימון,
בית החולים ברזילי באשקלון/בני בן סימון

על מה שובתים?

על פי ניסים לוי, יו"ר וועד העובדים הארצי במשרד הבריאות, עובדי בתי החולים דורשים השוואת תנאי שכר לעובדי המנהל בבתי החולים של קופות החולים. "הממשלה הקימה את ועדת שדה והיא קבעה שיש להשוות את התנאים שלנו לתנאים של עובדי קופות החולים, עד היום לא נעשה שום דבר, מוסיפים לנו עבודה אבל לא מוסיפים לנו תקנים", אמר לוי.

"זה מעמיס על העובדים, שעובדים כמה משמרות, עושים כמה עבודות מבלי להיות מתוגמלים, הם פשוט קורסים". לדבריו, מדובר בעובדים הכי פשוטים שעושים את העבודה השחורה בבתי החולים, "מדובר באנשים שלא מתוגמלים, אנחנו מבקשים רק את מה שהממשלה קבעה".

האם השביתה תצא לפועל?

באוצר מתכוונים לפנות לבית המשפט ולהוציא צווי מניעה כדי לעצור את השביתה שהיקפה חריג וחסר תקדים בעשורים האחרונים. "אין לנו בעיה להגיע לבית המשפט", אמר לוי, "אולי שם ישמעו אותנו ואז יהיה מישהו שפוי שיחייב אותם ליישם את ההתחייבויות של הממשלה".

על הטענות כי השכר שמרוויחים עובדי מנהל ומשק בבתי החולים גבוהה בעשרים אחוזים מהשכר הממוצע במשק ועומד על 11,817 שקלים, יותר מ-60% מעל השכר החציוני וב-27.4% יותר מהשכר לעובדים בתפקידים מקבילים במגזר הפרטי, ענב לוי כי "בכמה משמרות הפועל מקבל את השכר הזה? בשמונה שעות או בשש עשרה שעות. עובד הניקיון רק מסיים ומעבירים אותו למחלקה אחרת, נהג מסיים וממשיך הלאה במשמרת, עובדי מכסה ממשיכים במשמרת, זה לא משכורת של שמונה שעות, מדובר בעובדים המסכנים, העובדים החלשים". באוצר הסבירו כי איום השביתה והיקפו הינם חריגים וללא תקדים בעשורים האחרונים. לו תצא השביתה אל הפועל, תיווצר פגיעה קשה לחולים ולמערכת הבריאות בישראל.

בית החולים זיו בצפת לשם פונו פצועי התאונה הקטלנית באיילת השחר. מאי 2013. אדריאן הרבשטיין
בית החולים זיו בצפת/אדריאן הרבשטיין

שביתה בגלל פקק בחניון בכל משרדי הממשלה

לצד ההודעה של ועד העובדים בבתי החולים ומשרד הבריאות על השבתה ביום ראשון, מחר תכנס לתוקפה שביתה של כ-2,000 עובדי קריית הממשלה בתל אביב. מאבקם של עובדי קריית הממשלה בתל אביב נמשך כבר יותר משנה אל מול נציבות שירות המדינה בסוגיה של זיהום האוויר הכבד והמסוכן בחניון התת קרקעי של מבנה הקרייה. בשעות היציאה מהעבודה ישנם עומסי תנועה קשים שמביאים את העובדים להמתין למעלה עד לשעתיים כדי לצאת מהחניון.

בתוך כך, במסגרת העיצומים לא תתקיים קבל קהל בכל המשרדים ויחידות הממשלה במקום, בהם: משרד הפנים על כל שירותיו לרבות רשות האוכלוסין וההגירה, יחידות מס הכנסה ומס רכוש, רשות מקרקעי ישראל, משרד השיכון ועוד.
בחודש האחרון התקיימו דיונים בין הצדדים במטרה למצוא מענה לבעיה, אולם על פי ועד העובדים לא הוצעו מצד המדינה פתרונות שיביאו לסיום הסכנה הבריאותית החריפה בה נתונים העובדים.

ואדים אבנשטיין, יו"ר ועד עובדים ארצי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין אמר "המילה מאבק היא מילה נכונה, אין משא ומתן, הצד השני שהוא נציבות שירות המדינה שהוא הגורם המרכזי שבמהלך החודש הזה לא מצא אפילו דקה אחת להיפגש איתנו ועם נציגי העובדים על מנת לפתור את הבעיה. המאבק הזה נמשך כבר יותר משנה ולא רואים את האור בקצה המנהרה וגם את האור במנהרה של החניון בקרית הממשלה בתל אביב. אנחנו קוראים לנציבות שירות המדינה לשבת איתנו ולמצוא את הפתרונות בראש ובראשונה לבעיית זיהום האוויר".

קריית הממשלה, מאי 2015. ראובן קסטרו
קריית הממשלה בתל אביב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully