וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמות המופרכות ליישוב יהודים בעולם

3.8.2018 / 11:49

בתכניתו וואלה! גלובל מזכיר אורן נהרי שני אירועים, מכוננים יותר או פחות, מהעבר: היום שבו הפך ג'ורג' סורוס למילארדר - ויוזמת יישוב יהודים במושבה בארה"ב בשם "אררט". מה קרה לסורוס מאז? ומה היוזמות הכי מוזרות ליישוב יהודים? וגם: שיחה עם הסופר הבריטי מישה גלני

עריכת וידאו: נועה לוי, רן צימט בימוי: עומר טל

בתכניתו השבועית "וואלה! גלובל" עוסק אורן נהרי, עורך חדשות החוץ של וואלה! NEWS בנושאים עולמיים עדכניים מזווית אחרת ובקצב מהיר. והפעם:

בפתח התכנית מזכיר נהרי כי השבוע לפני 25 שנה הפך היהודי-ההונגרי ג'ורג' סורוס למיליארדר, לאחר שמסחר בלירה סטרלינג והערכות וציפיות נכונות שלו לגבי מנגנון החילופים של המטבעות האירופים הניבו לו רווחים אדירים. מה קרה לסורוס מאז? מדוע הפך לסמל הרוע בהונגריה? איך מתייחס העולם לאילי הון, בנקאים, אנשי כלכלה ושוק הון יהודים? כיצד מתייחסים אליהם בישראל? ומה מותר ואסור לעשות כשעוסקים בהם?

במרכז התכנית משוחח נהרי עם העיתונאי והסופר הבריטי מישה גלני שחוקר רבות את הפשע הבינלאומי ושספרו האחרון שיצא השנה, "כנופיות ריו" בהוצאת ספרי עליית הגג וידיעות ספרים, עוסק בעולם הסחר בסמים בפאבלות העניות של ריו דה ז'נרו והחדירה של הפשיעה הזו לפוליטיקה המקומית והארצית. גלני מספר על ההבדל העצום במספר הקורבנות כתוצאה מסחר בסמים בברזיל לעומת מספר הקרובנות, למשל, במלחמת האזרחים בסוריה בתקופה המקבילה, מסביר מדוע אנחנו בעצם קצת אוהבים את הגיבור סוחר הסמים של ספרו - וגם מפתיע בידיעותיו על עולם הפלילים הישראלי ועד כמה הפשע המאורגן במדינה מטריד כאן את ראשי אכיפת החוק.
"מהתחקירים שלי בכל העולם מצאתי שלפשע מאורגן יש קשר סימביוטי עם שחיתות שלטונית", אומר גלני. "כשחקרתי את הנושא בישראל גיליתי שהפשע המאורגן בישראל הוא סיפור גדול, נושא של סמים וסחר בבני אדם, אבל לא מתייחסים לזה כל כך בגלל המצב הבטחוני והשטחים".

בסיום התכנית נהרי מזכיר אירוע נוסף שהתרחש בעבר, הפעם לפני 200 שנה: אז העלה מרדכי עמנואל נוח יוזמה כושלת להקים בארצות הברית הצעירה מושבה יהודית בשם אררט. מה קרה מאז ליוזמות ליישב יהודים באוטונומיות משלהם ברחבי העולם? כמה יוזמות כאלה היו - ואילו היו המופרכות מכולן? צפו בתכנית.

(עדכון ראשון 2.8, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully