וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוגגים עם ממתקים ללא בקרה": ההורים יוצאים למאבק נגד גני הילדים

6.8.2018 / 12:35

שלוקים, שוקולדים ועוגות: פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים הנחיות משרד החינוך הקובעות הגבלות להכנסת ממתקים ומשקאות עתירי סוכר לגנים - לא מיושמות. בפורום ועדי ההורים היישובים קיבלו תלונות על אי עמידה בכללים מצד הגננות: "המזון פוגע בבריאות הילדים"

המזון הלא בריא בגנים. באדיבות המשפחה
ממתקים שקיבלו ילדים בגן כחלק ממשלוח מנות/באדיבות המשפחה

שנתיים עברו מאז פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל בנושא החינוך לתזונה בריאה בגנים. חודש לפני פתיחת שנת הלימודים למרות תלונות חוזרות מצד ההורים זה יותר משנה על הכנסת מזונות ממותקים לגנים ללא הגבלה עדיין אין יישום של הוראות אלו. בעקבות תלונות רבות שהגיעו אל חברי הפורום וועדי ההורים היישובים, נשלח בסוף החודש שעבר מכתב למשרד החינוך, שקורא לפקח על המזון שמוכנס לגנים.

"ישנה התעוררות חיובית ברחבי הארץ, הורים רבים משמיעים את קולם בנושא התזונה הלקויה בגני הילדים ומבקשים לכל הפחות ליישם את הוראות החוזר המחייבות", נכתב בפנייה למשרד. "אלא שהלכה למעשה הוראות חשובות אלה לא מיושמות בשטח. ובפועל הוראות החוזר מופרות בגני הילדים על בסיס יומי, ללא כל פיקוח ואכיפה".

המזון הלא בריא בגנים. באדיבות המשפחה
הודעה שקיבלו ילדים המפרטת מה ניתן להביא במשלוח מנות/באדיבות המשפחה

עוד הוסיפו בפורום ועדי ההורים: "חמור מכך, ממידע שהצטבר בידינו עולה כי הורים הפונים בבקשה לאכוף את הוראות החוזר נענים כי מדובר בהמלצה בלבד וכי כל גננת רשאית לפעול על פי שיקול דעתה". לטענת מחברי המכתב, פירוש הדבר הוא שבמקום שיתוף פעולה עם ההורים המבקשים לקדם תזונה בריאה בגנים של ילדיהם, "נוצרה חזית של הורים וגננות אשר ממשיכים לחלק לילדים דברי מתיקה, חטיפים ומזון מעובד ובכך פוגעים בבריאותם ובחינוכם של הילדים הרכים".

בין הדוגמאות שצוינו במכתב הפורום של מקרים החוזרים בגנים ברחבי הארץ: חלוקת דברי מתיקה, חטיפים או שתייה ממותקת כחלק מפעילויות שגרתיות בגן - חוג בישול, קבלת שבת, מפגשי הורים, חגים וימי הולדת או כפרס על התנהגות טובה; חלוקת דברי מתיקה או חטיפים בפעילויות חוץ שנערכות בשיתוף גורמים חיצוניים; וכן חלוקת "שלוקים", ארטיקים, טרופיות או שתייה ממותקת בחודשי הקיץ החמים על מנת לעודד שתייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
המזון הלא בריא בגנים. באדיבות המשפחה
ממתקים בגן הילדים/באדיבות המשפחה

על פי חוזר המנכ"ל שהתפרסם באפריל 2016 ומתעדכן בכל שנה, אין להגיש שתייה ממותקת בגנים ועל התפריט המוגש לילדים להיות מגוון, ולא לכלול מזון מעובד, המכיל פוספטים וניטרטים. כמו כן לא יכלול התפריט מזון מטוגן, חטיפים, ממתקים ושתייה ממותקת. תלונות בעניין הוגשו למשרד החינוך כבר בשנת 2017, אז אמרו במשרד "כי הקניית הרגלי תזונה בריאים הם תהליך ערכי מתמשך", וקראו להורים לקחת חלק בתהליך של הטמעת הערכים.

פורום ההורים: על משרדי החינוך והבריאות לערוך ביקורות פתע בגנים

לטענת חברי הפורום, המפקחות על הגנים מאשרות תכניות לימוד הכוללות הכנסה או אספקה של מזון מזיק בניגוד להוראות חוזר המנכ"ל. פניות של הורים לגורמי הפיקוח נדחו בטענה כי לגננות קיים שיקול דעת וכי הפעילויות המתוארות לעיל מותרות. לדברי אורית חזון מנדל, חברה בצוות ההזנה של פורום וועדי ההורים היישוביים, "חוזר המנכ"ל אומר שצריך לחגוג לשני ילדים יום הולדת עם עוגה אחת, אך בפועל חוגגים לכל ילד עם שתי עוגות ומלאי בלתי מוגבל של ממתקים וסוכרים, אין גבולות ובקרה בעניין הזה".

עוד הוסיפה חזון מנדל כי חברי הפורום מאמינים שעל משרד החינוך ומשרד הבריאות לערוך ביקורות פתע בגנים, כדי לפקח על הנעשה בהם. "בפורים למשל הגננת בעצמה שולחת דרישה של מה צריך להיות במשלוח מנות - אם זה חטיף מתוק, חטיף מלוח, סוכריה על מקל ואלו הדברים הפסולים", הוסיפה. "החינוך למזון בריא ולא מזיק צריך לבוא מהגננת עצמה". לדבריה, יש חשיבות לשימת דגש על הפיקוח ליישום חוזר המנכ"ל ועל אלו מסרים הגננות מעבירות למורים, מכיוון שהדבר משליך על הבריאות והביטחון של הילדים - וההורים הם אלו שמתמודדים אחר כך עם תוצאות האוכל המזיק, בין אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז, סכרת או השמנה.

אורית מנדל. באדיבות המשפחה
"חוגגים לכל ילד עם שתי עוגות". אורית חזון מנדל/באדיבות המשפחה
"ישבו מומחים בכירים במשרדי הבריאות והחינוך, ערכו מחקר בנושא, ונתנו הנחיות ואת ההנחיות האלה צריך לכבד כלשונן"

גל קנר, אמא לילד בן ארבע, תושבת המועצה האזורית עמק חפר, סיפרה כי עם כניסתו של בנה למערכת החינוך הממלכתית בשנה האחרונה גילתה לצערה כי אין מודעות לחוזר המנכ"ל בנושא המזונות הממותקים. "הכרתי את החוזר עוד לפני וכשהצגתי אותו לגננת והצוות התגובות היו מאוד קשות, כועסות", הוסיפה. "הייתה תחושה של את באה והורסת להם משהו נורא כיף - 'איך נמנע מהילדים האלה דברי מתיקה, שוקולדים, עוגות', 'למה עושים דברים כאלה לילדים?' ממש נאלצתי להתעקש מול הגננת, הצוות, ההורים והוועד, פניתי למפקחת הגן כדי שהיא תאכוף את חוזר המנכ"ל והיא גם בהתחלה טענה שיש לגננת שיקול דעת וזה בסדר להכניס את העוגות".

לדברי קנר היא מצאה את עצמה יושבת עם המפקחת ומקריאה לא את חוזר המנכ"ל. "בסופו של דבר היא אמרה שהיא תומכת בגננת ושהיא תפעל לפי שיקול דעתה", הוסיפה. "כמו שיש חוזרי מנכ"ל בנושא בטיחות ואין לגננת שיקול דעת בהם, ויש חוזרי מנכ"ל בנושא תברואה ואין לגננת שיקול דעת בהם, גם בחוזר המנכ"ל הזה לא צריך להיות לגננת שיקול דעת. בסופו של דבר ישבו גורמים מומחים בכירים במשרדי הבריאות והחינוך, ערכו מחקר בנושא, ונתנו הנחיות ואת ההנחיות האלה צריך לכבד כלשונן".

"הגננות מפרשות את חוזר המנכ"ל כרצונן"

רותם שער, תושבת מושב אחיהוד שבגליל המערבי ואמא לילד בן ארבע ולתינוקת בת שמונה חודשים, בחרה לדבריה את מסגרות החינוך לילדיה על פי שיקולי תזונה. "חיכיתי לרגע שנגיע לגיל שלוש וחוזר המנכ"ל יחול על התזונה של הבן שלי, עם הוראות מאוד ברורות של מה מותר ומה אסור", הוסיפה. "לפני שרשמתי את הילד לגן דיברתי עם הגננת ושאלתי, קיבלתי את הרושם שיש תזונה בריאה ולא נותנים לילד להביא כריך עם שוקולד לגן ולא באים עם עוגות בבוקר וביום הולדת מביאים רק עוגה ולא נותנים המון ממתקים בכל אירוע וחגיגה של יום הולדת".

המזון הלא בריא בגנים. באדיבות המשפחה
הנחיות להורים מה להביא לגן בפורים/באדיבות המשפחה

אולם, לדבריה, במהלך השנה גילתה כי "בכל זאת יש המון פתחים", הנתונים לשיקול דעתה של הגננת, כפי שנאמר לה גם על ידי אגף הפיקוח של משרד החינוך. "בעצם לוקחים את הוראות החוזר, למשל מאכלי חגים, והגננות מפרשות את זה כרצונן", תיארה קנר. "אם מאכל החג זה תפוח בדבש, אז אפשר להכניס עוגת דבש או לחמניות בצורת רימונים. בט"ו בשבט הביאו שיפודים עם סוכריות גומי לילדים בני שלוש וחצי שזה סופר מסוכן".

עוד סיפרה קנר כי לאחר שגילתה כי בגן מכניסים לתפריט ממתקים נוספים פנתה לאגף הפיקוח ברשות המקומית, שם נאמר לה גם כן כי הדבר נתון לשיקול דעתה של הגננת. "זה לא מצא חן בעיני והתחלתי ליצור קשר עם עוד הורים", הוסיפה. "התחלנו לבדוק איפה יש הפרות של חוזר מנכ"ל ומצאנו שזה פשוט בכל הארץ ברמה של לפחות פעם פעמיים בשבוע ומתן מזון מזיק לילדים".

משרד החינוך: 3,000 גנים פועלים במתכונת של "מקדמי בריאות"

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מייחס חשיבות רבה להנהגת אורח חיים בריא בגני הילדים ובבתי הספר. לאור זאת, המשרד מקדם שורה רחבה של פעולות, בהן: קיום ארוחות משותפות ובריאות בגנים, פיתוח מקצועי לגננות בנושא תזונה בריאה, קיום פעולות הסברה בנושא ועידוד גנים לפעול כ'מקדמי בריאות'. בעניין זה יצויין כי כיום פועלים כ-3,000 גנים במתכונת זו".

עוד נמסר כי "לאורך השנים האחרונות חל שינוי חיובי וחשוב בנושא הנהגת תזונה בריאה. יחד עם זאת, באופן טבעי השינויים הם הדרגתיים ודורשים שיתוף פעולה מצד גורמים נוספים בתוך הקהילה כדי להבטיח קידום של תהליך רחב בכלל הגנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully