וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בתלת ממד: הקרב על האקדחים המודפסים בארה"ב עולה מדרגה

1.8.2018 / 10:17

חרף הסכמות מוקדמות בין היזם והממשל, בית משפט עצר את הפרסום של תרשימים להדפסת כלי הנשק, בטענה שההפצה עלולה לגרום ל"נזק בלתי הפיך". בצל העליה במספר אירועי הירי הקטלניים, הדמוקרטים דוחקים בטראמפ לעצור זאת: "הדם יהיה על ידיו"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

האם תושבי ארצות הברית יוכלו להוריד באופן חוקי תרשימים להכנת אקדחים מפלסטיק במדפסת תלת מימד ולייצר לעצמם כלי נשק בבית ללא פיקוח או מעקב? לפי החלטה של בית המשפט מהלילה (רביעי), התשובה היא שלילית, לפחות באופן זמני.

הלילה בחצות' שעון ארצות הברית, הייתה אמורה להיכנס לתוקפה פשרה שאליה הגיעו ממשל טראמפ ויזם פרטי בשם קודי ווילסון, ולפיה יוכל האחרון לפרסם באינטרנט תרשימים להורדה שיאפשרו לייצר כלי נשק במדפסות תלת מימד. ווילסון החל לקדם את היוזמה שלו באמצעות חברה ללא מטרות רווח שהקים בשנת 2013, ואמר כי מטרתו היא להפיץ את הידע לייצור נשק ביתי ללא פיקוח ממשלתי.

"זה חשוב כהצהרה פוליטית סמלית. אנשים צריכים להיות מסוגלים לייצר נשק לעצמם. לאף אחד לא צריכה להיות שליטה על הגישה למידע הזה. כל עוד מותר לך לשאת נשק, למה שלא תוכל לייצר אותו?"', הסביר.

אקדח תלת ממד שנתפס בשדה תעופה ברינו, נבאדה, ארה"ב. AP
אקדח מודפס שנתפס בנמל תעופה ברינו, 2016/AP

עם זאת, מחלקת המדינה אסרה על ווילסון להמשיך ולהציג באתר שלו את התרשימים בנימוק שהדבר מפר את הוראות הרגולציה בדבר ייצוא נשק. הוא נאלץ להוריד אותם מהאתר, אך מיהר לעתור לבית המשפט בדרישה לשנות את ההחלטה - זאת בטענה שהאיסור שהוטל עליו לפרסם תרשימים באתר האינטרנט מהווה פגיעה בחופש הביטוי. בית המשפט דחה את העתירה, אך בחודש שעבר הודיע הממשל כי הוא מסיר את ההתנגדות, וכי החוקים הנוגעים לייצור נשק לצורכי מלחמה לא תקפים לתרשימים של ווילסון.

הצדדים החליטו כי החל מהלילה בחצות, יוכל ווילסון לפרסם באינטרנט תרשימים שיאפשרו לכל אדם שחפץ בכך להוריד אותם ולנסות לייצר אקדח במדפסת תלת ממד. נראה כי הנשיא טראמפ לא עודכן על ההחלטה מבעוד מועד, כיוון שאתמול הוא פרסם בטוויטר ציוץ ממנו משתמע שהוא מתנגד לרעיון. "אני בוחן את מכירת אקדחי הפלסטיק בתלת ממד לציבור הרחב. כבר דיברתי על כך עם ה-NRA (איגוד הרובאים הלאומי, ע"נ). זה לא נראה הגיוני במיוחד", כתב הנשיא.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"האחריות על טראמפ"

אמש, סביב השעה 18:00 שעון וושינגטון, קיבל שופט פדרלי בסיאטל החלטה למנוע באופן זמני את הפצת התרשימים, לאחר שהתובעים הכלליים בשמונה מדינות הגישו יחד עתירה נגד המהלך. השופט, רוברט לזניק, פסק בתום הדיון כי העותרים הצליחו לבסס את הטענה שלהם כי הפצת התרשימים תוכל לגרום לנזק בלתי הפיך.

הוא הוסיף כי "ישנן סוגיות מהותיות הנוגעות לחופש הביטוי" שיצטרכו להתברר מאוחר יותר בבית המשפט, אך אסר על פרסום תרשימי הנשק בשלב זה. "אנחנו מאוכזבים", אמר ווילסון. "החוק ברור. אי אפשר לפתוח מחדש עניין סגור, ואני רואה את העניין כסגור".

מתנגדי התכנית מונים שורה ארוכה של בעיות עם היוזמה השנויה במחלוקת: ראשית, כיוון שהאקדח עשוי ברובו מפלסטיק, יהיה קשה יותר לאתר אותו בגלאי מתכות, דבר שעלול להוות סכנה לשלום הציבור. שנית, האתר של ווילסון נותן את הידע לכל דורש - כולל לפעילי טרור, דבר שעלול להפוך לסכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית. בנוסף לכך, לאקדח מייצור ביתי אין מספר סידורי או רישום והוא יכול לעבור מיד ליד ללא מעקב של הרשויות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בעת עזיבתו מניו ג'רזי, ארה"ב 30 ביולי 2018. רויטרס
"הדם יהיה על הידיים שלו". טראמפ/רויטרס

לעומתם, טוענים המגנים על המהלך כי יהיה צורך לשלב באקדחים גם חלקי מתכת, כך שניתן יהיה לאתר אותו בגלאי מתכות. בנוסף, טוענים פעילים למען הזכות לשאת נשק, כי מדובר בכלי נשק לא מפותחים ולא עמידים, שלעתים מתפרקים אחרי ירייה בודדת, וכי עלות הייצור שלהם אסטרונומית, כך שלא סביר כי אנשים רבים יתחילו לייצר לעצמם נשק בבית.

כמה סנאטורים דמוקרטים כינסו אתמול מסיבת עיתונאים בגבעת הקפיטול וטענו כי ההשלכות של כל אירועי הירי שייגרמו כתוצאה מהתרת פרסום התרשימים יוטל על כתפי טראמפ: "זו המעשה שלו, זו האחריות שלו והדם יהיה על הידיים שלו", אמר סנאטור ריצ'ארד בלומנטל מקונטיקט. "הוא יכול לצייץ מעכשיו ועד סוף הכהונה אבל המציאות הקשה היא שהוא יכול לעצור מקרי מוות מיותרים".

עצרת לזכר קורבנות הטבח בתיכון מרג'ורי סטונמן דגלאס בפלורידה, 15 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
450 איש נדרשו להשיב את כלי נשקם. עצרת לזכר קורבנות הטבח בפלורידה, פברואר/רויטרס, רויטרס

הוויכוח בנוגע לבקרה על הנשק מפלג את ארצות הברית זה שנים רבות, ובשנה האחרונה אף ביתר שאת: שלושה משמונת אירועי הירי ההמוניים הקטלניים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית אירעו בשנה החולפת: הטבח במלון המנדליי ביי בלאס וגאס, שאירע בחודש אוקטובר 2017 גבה את חייהם של 59 איש. בטבח בכנסיה בסאת'רלנד ספרינגס, טקסס, ב-5 בנובמבר נרצחו 25 בני אדם, ובבית הספר בפארקלנד, פלורידה נורו למוות בחודש פברואר 17 בני אדם.

בעקבות הטבח בבית הספר, הוטלו הגבלות שונות במדינת פלורידה על אחזקת נשק, ורק אתמול פורסם דוח ולפיו מאז עבר החוק, נדרשו 450 איש להשיב את כלי הנשק שברשותם.

לפי נתוני אתר GUNPOLICY, יש בארצות הברית בין 270 ל-310 מיליון כלי נשק בידי אזרחים. כשמצרפים לכך את מספר כלי הנשק הלא חוקיים, מעריכים בארגון, קיימים בארצות הברית 101 כלי נשק על כל מאה אזרחים. זהו השיעור הגבוה ביותר בעולם, בפער ניכר של עשרות אחוזים על פני תימן, שהגיעה למקום השני.

מחצית מכלי הנשק בעולם - בארה"ב

לפי הערכות של ה"גרדיאן", כ-50 אחוז מכלל כלי הנשק המוחזקים בידי אזרחים בעולם נמצאים בארצות הברית. העיתון גם ציטט מחקר של אוניברסיטת ניו יורק אשר הצביע על מתאם חיובי בין מספר כלי הנשק במדינה ובין מספר אירועי הירי, כשארצות הברית מובילה בראש.

אירועי ירי המוניים הם אלו שמקבלים את מירב הכותרות בעיתונות הארצית והבינלאומית, אולם הבעיה היא יומיומית ואינה מתחילה ונגמרת באירועי ירי המוניים.

בעיתון הצביעו על כך שבין השנים 2000 ל-2013 מתו בארצות הברית 406 אלף בני אדם, נתון בלתי נתפס, כתוצאה מירי של נשק חם. למעלה ממחציתם, 237 אלף, התאבדו. כ-153 אלף נרצחו, ו-8,000 איש נורו בשוגג. 4,700 איש נורו על ידי המשטרה, ולגבי היתר לא סווגה סיבת המוות. לפי נתונים אלה, אירועי ירי המוניים מהווים בסך הכל כשלושה אחוז מסך מקרי הרצח בארצות הברית.

437 איש מתו בשנת 2017 כתוצאה מירי המוני, מספר כמעט זהה לשנת 2016, אז נהרגו 432. וכשבוחנים את המצב לאורך זמן, ניתן לראות מגמה של החמרה הן מבחינת תדירות אירועי הירי ההמוניים והן מבחינת התוצאות שלהן. לפי נתוני אתר MOTHER JONES, בין השנים 2000 ל-2010 אירע ירי המוני חריג (כזה שיש בו לפחות ארבעה הרוגים, להבדיל מארבעה נפגעים) אחת ל-162 יום בממוצע. אולם בין 2010 ל-2017, כבר אירע אירוע ירי המוני חריג כל 88 יום בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully