וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישנתם יותר מדי בטיסה? ייתכן שסוכנים אמריקנים עוקבים אחריכם

"שמיים שקטים", תכנית שנחשפה על ידי "בוסטון גלוב", מציבה שורת קריטריונים ביזריים למרשלים שאמורים לזהות התנהגות חשודה - החל ממבט קר וחודר ועד שימוש בסמרטפון. בסוכנות הביטחון התחבורתי מבהירים: זה לא פרופיילינג על רקע גזעני

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

מנהל הבטיחות התחבורתית בארצות הברית עוקב בחשאי אחרי אזרחים אמריקנים במהלך הטיסות - כך דווח ב"בוסטון גלוב". התכנית, ששמה "שמיים שקטים", ספגה ביקורת, אך במנהל מכחישים כי מדובר בפרופיילינג על רקע גזעני והדגישה כי זו שיטה "פרקטית". לפי הדיווח, הסוכנים שהתבקשו לבצע את המעקבים יצאו גם הם נגד התכנית.

אותם נוסעים הם לא חלק מרשימת החשודים בטרור ואינם חשודים בדבר. הם אינם מודעים על כך שצורפו לאותה רשימה, שלפי הדיווח מכילה פחות מ-50 איש. התכנית פועלת מאז 2010, אך נחשפה רק עתה. היא משתמשת באלגוריתם שמזהה תבניות נסיעה וכל קשר אפשרי לארגונים מסוימים.

בהמשך, המידע מעובד על ידי גורמים רשמיים שקובעים אם סוכני האוויר צריכים לעקוב אחרי אותם נוסעים. בין היתר, דווח ב"גלוב", הסוכנים עוקבים אחרי שורה של התנהגויות, כולל תנועות עצבניות, הזעת יתר, מבט קר וחודר, בהייה, זמן שינה ושימוש בסמרטפון.

שדה התעופה הבינלאומי בסן פרנסיסקו, ארה"ב 27 בפברואר 2015. רויטרס
שדה התעופה הבינלאומי בסן פרנסיסקו, ארה"ב 27 בפברואר 2015/רויטרס

דובר מטעם הסוכנות, שפועלת תחת המשרד להגנת המולדת והוקמה אחרי מתקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001, אמר כי אם הטיסה מסתיימת ללא הפרעות, אותם נוסעים שסומנו לא ייעצרו או יתושאלו. ב-TSA הדגישו כי הם לא מתמקדים בגזע או בדת מסוימים.

עם זאת, הקריטריונים לבחירת הנוסעים אינם ברורים במסמכים הפנימיים שהגיעו לידי ה"גלוב". בעיתון צוטטו גורמים שלפיהם הסוכנים עקבו אחרי אשת עסקים ואפילו אחרי עמית מהרשויות לאכיפת החוק.

הסוכנות, האחראית על הגנת מערכות התחבורה בארצות הברית, לא סיפקה מידע על מידת ההצלחה של התכנית במניעת מעשים פליליים.

לדברי ג'ון קזרטי, נשיא איגוד סוכני האוויר, תכנית "שמיים שקטים" אינה עומדת בקריטריון של "משימה מתקבלת על הדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully