וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצופפים שורות: "מנהיגי האופוזיציה באיראן ישוחררו ממעצר בית"

29.7.2018 / 10:56

בנו של מהדי כרובי, שיחד עם מיר חוסיין מוסאווי נמצא במעצר בית בשל הובלת המחאות ב-2009, אמר כי המועצה הביטחונית העליונה הסכימה לשחררם. זאת ברקע מאמצי המשטר לאחד בין השמרנים לרפורמיסטים מול הסנקציות האמריקניות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המועצה הביטחונית העליונה באיראן אישרה את שחרורם של בכירי האופוזיציה מיר חוסיין מוסאווי ומהדי כרובי, המוחזקים במעצר בית בשבע השנים האחרונות בשל הנהגת המחאה ב-2009 - כך סיפר לאתר מקומי חוסיין כרובי, שאמר כי ההחלטה הזו עוברת עתה למנהיג העליון עלי חמינאי. אם לא יטיל וטו על המהלך בתוך עשרה ימים, ההחלטה תיכנס לתוקף.

אם אכן ישוחררו שני המנהיגים הרפורמיסטים הוותיקים - מוסאווי בן 76 וכרובי בן 80 - זה עשוי להיות כחלק מהניסיון של המשטר לאחד את השורות ברקע הלחץ הגובר מצד ארצות הברית וחידוש הסנקציות, המחריפות את המשבר הכלכלי. אתמול דווח כי שער הריאל צנח למאה אלף עבור דולר אחד.

המועמד לבחירות באירן מהדי כרובי. Hasan Sarbakhshian AP, AP
מהדי כרובי/AP, Hasan Sarbakhshian AP
המועמד לנשיאות חוסיין מוסוואי ואשתו זהרה מהרברד. AP
מוסאווי ואשתו מצביעים בבחירות/AP

השניים התמודדו בבחירות לנשיאות 2009, שבסופן הוכרז הנשיא המכהן מחמוד אחמדינג'אד כמנצח. עם זאת, הם טענו לזיופים ומאות אלפים יצאו לרחובות, כולל בטהראן הבירה, והשלטונות הפעילו יד קשה לדיכוי המחאה הגדולה ביותר נגד המשטר מאז הוקם לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979.

מאז פברואר 2011 מוחזקים השניים במעצר בית, ללא משפט, כמו גם רעייתו של מוסווי, זהרה רהנוורד, דמות בעלת השפעה רבה בעצמה.

כרובי הבן אמר כי המועצה הביטחונית, המורכבת מפוליטיקאים ואנשי צבאי, הסכימה גם להסיר את ההגבלות על מוחמד חאתמי הרפורמיסט, שהיה נשיא איראן בין 1997 ל-2005 והושם תחת מגבלות קשות בשנים האחרונות.

הנשיא הנוכחי חסן רוחאני הבטיח עוד ב-2013 כי יפעל לשחרור המנהיגים הרפורמיסטיים הכלואים, אך עד עתה לא הייתה התקדמות בנושא. בתקופה האחרונה גם הוא אימץ קו תקיף יותר של המשטר, לנוכח האיומים של ארצות הברית, וזכה לתמיכה מצד הגורמים השמרניים, בהם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה גנרל קאסם סולימאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully