וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין עזה למונדיאל: הסיפור המוזר על נאוה בוקר והשגריר הקטארי

28.7.2018 / 17:35

סגנית יו"ר הכנסת נפגשה לפני כמה חודשים עם שליח קטאר לעזה בנושא המשבר ההומניטרי - אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי אף גורם במערכת המדינית והביטחונית לא ידע על כך. כעת בקטאר זועמים על בוקר, שקראה לפיפ"א לשלול מהם את אירוח המונדיאל בגלל תמיכתם בחמאס

ח"כ נאוה בוקר, הליכוד. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
דמות לא צופיה בסבך האינטרסים הגיאופוליטי. בוקר/נועם מושקוביץ

במזרח התיכון יש לעתים סיפורים מסתוריים ומוזרים, שקושרים דמויות לא צפויות בסבך האינטרסים הגיאופוליטי המורכב של האזור. סגנית יו"ר הכנסת ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) השתרבבה בימים אלה לסיפור שכזה, שמגיע עד למונדיאל הבא ומשתלב בתוך מערכה גדולה של איבה ומתיחות בין קטאר ומדינות המפרץ, ובעיקר - מעורר מבוכה בירושלים וחושף פרצות מוזרות בהתנהלות המדינית-ביטחונית של ישראל מול המדינות באזור.

ח"כ בוקר, מסתבר, קיימה קשר עם השליח הקטארי המיוחד לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, מבלי שאף אחד במערכת המדינית והביטחונית ידע על כך, והתנהלותה מולו אף עוררה מתיחות מול הנסיכות המפרצית.

קטאר אמנם נחשבת למדינה העוינת ביותר כלפי ישראל מבין מדינות המפרץ, וכמי שתומכת באיראן, בחמאס ובאחים המוסלמים ישראל אינה מקיימת עמה יחסים רשמיים, אך דוחא ממלאת בשנים האחרונות תפקיד משמעותי במאמצים לשיקום רצועת עזה. היא אף מתווכת בין ישראל וחמאס בסוגיית השבויים והנעדרים, ומשגרת לכאן את השליח אל-עמאדי בתכיפות כדי לעסוק בנושא. אל-עמאדי מקיים קשר עם בכירים במערכת הביטחונות והעסקית הנוגעים לתחום עיסוקו, אך סימני שאלה רבים עולים מהעובדה שקיים קשר עם ח"כ בוקר, חברת כנסת זוטרה יחסית, שעל פניו אין לה כל נגיעה לנושא.

שגריר קטאר לעזה מוחמד אל-עמאדי - 22 בפברואר 2018. רויטרס, רויטרס
סימני שאלה רבים על הקשר עם ח"כ בוקר. אל-עמאדי/רויטרס, רויטרס

הסיפור מתחיל, לכאורה, במכתב תמים ששלחה בשבוע שעבר ח"כ בוקר לנשיא התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א, שבו ביקשה להדיח את קטאר מאירוח המונדיאל הבא. "בשם זכויות האדם, בשם הרצון להשיג שלום עולמי כולל, בטל את זכייתה של קטאר באירוח מונדיאל 2022, ותן הזדמנות למדינות אחרות שידיהן לא טמונות בטרור ובסבל האנושי לארח את האירוע", כתבה בוקר במכתב, שבו נימקה את הקריאה בתמיכתה של קטאר בחמאס ובחיזבאללה, ובקשר ההדוק שהיא מקיימת עם איראן. "פיפ"א פועלת ללא לאות על מנת להביא שלום עולמי אמתי, באמצעות ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם - הכדורגל. איזו אמירה תצא מכך שפיפ"א תאפשר את קיום אירוע הכדורגל הגדול בתבל - המונדיאל - בתחומה של מדינה שיש בה כל כך הרבה רשע וטרור?", כתבה בוקר.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המכתב של בוקר לפיפ"א לא תואם עם אף גורם מדיני או ממשלתי רשמי האמון על הנושא: לא עם משרד התרבות והספורט, האמון על הקשר עם פיפ"א, לא עם לשכת ראש הממשלה או המשרד לביטחון לאומי, לא עם משרד החוץ ולא עם מחלקת קשרי החוץ של הכנסת. יתרה מכך, לוואלה! NEWS נודע כי בשנה שעברה ביקשה שרת התרבות והספורט מירי רגב לשלוח מכתב דומה, מתוקף תפקידה, לנשיא פיפ"א, אך המל"ל המליץ נגד שליחת המכתב. ישראל נמנעת מלהתערב או לקחת צד כלשהו בעימותים הפנימיים בעולם הערבי, ונמנעה גם מלבחור צד בעימות שפרץ בין קטאר למדינות המפרץ בשנה שעברה. בהמלצת המל"ל נסוגה אז השרה רגב מהרעיון.

עוד באותו נושא

המכדרר: התמונות שהוכיחו לנתניהו את תיאוריות הקונספירציה הגדולות ביותר

לכתבה המלאה
נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, הגרלת המונדיאל. GettyImages
בוקר ביקשה ממנו להדיח את קטאר. נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו/GettyImages

מכתבה של ח"כ בוקר לנשיא פיפ"א זכה לתהודה לא קטנה בתקשורת הישראלית, ומסתבר שגם בתקשורת הערבית, שם הוא פורש כגיבוי ישראלי רשמי לקמפיין שמנהלת סעודיה נגד אירוע גביע העולם בדוחא. התואר הרשמי של בוקר, סגנית יו"ר הכנסת, והעובדה שהיא מחוקקת במפלגת השלטון, גרם למכתב להיתפס כעמדה רשמית של ישראלים וכהתערבות לטובת סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות המנסות, לטענת קטאר, להסית נגדה ולפגוע במונדיאל. גורמים ישראלים המעורים בנושא אמרו לוואלה! NEWS כי המכתב עורר זעם גדול בקרב בכירים בקטאר על ההתערבות בסוגיה הרגישה.

בדוחא רתחו בעיקר על מה שהגורמים הישראלים הגדירו כ"צביעות" של בוקר, מכיוון שעד לא מזמן היא דווקא ביקשה לשתף פעולה עם הנסיכות. בסוף השבוע פורסם ב"אולפן שישי" כי במרץ האחרון קיימה בוקר פגישה פרטית עם השליח הקטארי במלון בירושלים, ואף שיגרה אליו בהמשך מכתב תודה שבו ביקשה להמשיך לדון בשיתופי פעולה. אל-עמאדי, שמכונה השגריר של קטאר ברצועת עזה, הוא הנציג הרשמי של הנסיכות ברמאללה ומבקר בישראל באופן קבוע כחלק ממעורבותה של קטאר בשיקום הרצועה. לדברי גורמים המעורים בנושא, ח"כ בוקר היא שיזמה את הפגישה, שבה נידונו "דרכים לשפר את המצב ההומניטרי ברצועת עזה".

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל (מימין) ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, פברואר 2012. AP
חאלד משעל עם אמיר קטא לשעבר, חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני/AP

כמו במקרה של המכתב לפיפ"א, גם בפגישה עם השגריר הקטארי פעלה ח"כ בוקר על דעת עצמה בלבד וללא כל תיאום עם גורמים מדיניים או ביטחוניים האמונים על הקשר עם קטאר, שמזוהה עם האחים המוסלמים, תומכת בחמאס, ונמצאת במתיחות אזורית מול מצרים, שעמה ישראל מתחזקת הסכם שלום ושכל מגע איתה רגיש במיוחד מבחינה אסטרטגית.

בלשכת ראש הממשלה, משרד החוץ ומחלקת קשרי החוץ של הכנסת אמרו השבוע כי לא הכירו את דבר הפגישה, שהיא לא תואמה עמם מראש וכי הם לא עודכנו לגביה. גם בלשכת שר הביטחון, האמונה על הקשר מול אל-עמאדי, מסרו: "הנושא אינו מוכר לנו".

בוקר סירבה לחשוף את פרטי הפגישה עם הנציג הקטארי או להשיב על שאלות בנושא, ומטעמה נמסר כי "חוק חסינות חברי הכנסת זכויותיהם וחובותיהם, התש"א - 1951, מתיר לחברי הכנסת להיפגש עם כל אדם ומאפשר להם לפנות במכתב לכל גורם, רם ככל שיהיה".

"ח"כ בוקר לא מעוניינת לחשוף את פרטי הפגישה ואת הדברים בהם דנה עם נציג קטאר באזור. יחד עם זאת יודגש כי אין כל קשר בין הפגישה שהתקיימה לפני מספר חודשים לבין עמדתה של ח"כ בוקר באשר לתמיכתה של קטאר באיראן, בחיזבאללה ובחמאס", נמסר בתגובה.

עוד הוסיפו מטעמה כי "ח"כ בוקר פועלת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לקדם מגוון נושאים, בכללם גם שחרורם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול וכן של האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד המוחזקים ברצועת עזה על ידי החמאס. הנסיון לחבל בעשייתה מצד גורמים עוינים, לא ירפה את ידיה".

מירי רגב. ראובן קסטרו
ביקשה לשלוח מכתב דומה בשנה שעברה - אך המל"ל המליץ שלא. רגב/ראובן קסטרו

קטאר השקיעה בשנים האחרונות קרוב לחצי מיליארד דולרים בפרויקטים שונים לשיקום הרצועה, ואל-עמאדי נמצא בקשר עם בכירים במערכת הביטחון ובעולם העסקי לגבי יוזמות כלכליות והומניטריות שונות באזור. במסגרת פעילותו הוא גם משחק תפקיד תיווך בין ישראל וחמאס בכל הנוגע להחזרת השבויים והנעדרים. כך, לדוגמא, נפגש השנה גם עם השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי. לוואלה! NEWS נודע כי הוא אף פנה לשרים ולחברי כנסת נוספים בבקשה להיפגש עמם. עם זאת, לא ברור מדוע בחר להיפגש דווקא עם ח"כית זוטרה מהליכוד, שעל פניו אין לה שום קשר לנושא פיתוח עזה. גורמים פוליטיים בכירים העריכו שהוא התרשם מתואר סגן יו"ר הכנסת שהיא נושאת, וגם ידע שהיא מקורבת לרעייתו של ראש הממשלה.

בחודשים האחרונים כיכבה קטאר בכותרות בארצות הברית, לאחר שנחשף כי היא השקיעה עשרות מיליוני דולרים בלובי לשיפור תדמיתה בוושינגטון כדי להפיג את הבידוד האזורי שאליו נקלעה בשנה שעברה כתוצאה מהעימות שלה עם סעודיה ומדינות המפרץ. דוחא שכרה חברת לוביסטים שתפתח בפניהם את הדלתות לבית הלבן, והפגישה בכירים קטארים עם אישים שנחשבים מקורבים לחדר הסגלגל. האסטרטגיה הייתה להתקרב לאנשים שנחשבים לבעלי השפעה על ממשל טרומפ וליצור עמם קשרי ידידות, והיא התמקדה בשכנוע מנהיגים יהודים אמריקנים, מהצד הימני של המפה, שקטאר היא בת ברית של ישראל במאבק נגד הטרור ושותפה חיונית ברצון לפתח את רצועת עזה ולמצוא פתרון לבעיית השבויים והנעדרים.

פלסטינים עניים ברצועת עזה, 2017. AP
לא ברור מדוע השגריר בחר להיפגש עם בוקר בנושא. המשבר בעזה/AP

במסגרת הפעילות הוטסו לדוחא חלק מהבכירים היהודים - בהם עורך הדין אלן דרשוביץ, המקורב לנתניהו ולטראמפ, ומורטון קליין, העומד בראש ארגון ZOA המקורב לנתניהו ולאדלסון - לפגישות עם אמיר קטאר למען המטרה. החודש פורסם בערוץ 10 כי הכסף הקטארי שימש גם לתרומה לארגון "Our Soldiers Speak" שארגן ומימן טיסות ומסעות הסברה של קצינים בכירים בתה"ל בקמפוסים בארצות הברית. החשיפות בנושא חוללו סערה ובשבועות האחרונים כל הגורמים הללו, כולל חברת הלובי שהקטארים שכרו, הודיעו על התנערות מקטאר ועל ניתוק היחסים עמם.

לדברי גורמים ישראלים, גם במערכת הביטחון ובשב"כ יש כאלה שמאוד לא אוהבים את השיטה הקטארית. "הם משחדים את כולם, ככה הסעודים לא מצליחים להביס אותם. הם קונים את דרכם במדינות שונות, וגם כאן אל-עמאדי מפזר כסף", אמר גורם ביטחוני לשעבר לוואלה! NEWS. גורם מדיני בכיר הוסיף כי "לקטארים יש שיטות פעולה מגוונות, והכל קשור לכסף. בשב"כ לא אוהבים את זה בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully