וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין סוערת אחרי שמאות אלפים קיבלו חיסונים מזויפים נגד כלבת

26.7.2018 / 11:34

הרשויות עצרו בכירים בענקית תרופות אחרי שנחשף כי החיסונים שמכרה היו לא יעילים. על אף שלא ידוע על נפגעים, רבים זעמו על כך ברשתות החברתיות ואילצו את המשטר לקרוא לענישה מהירה. "השיח באינטרנט עלול להוביל לכאוס"

סין סוערת בימים האחרונים אחרי שנחשף כי יצרנית תרופות מקומית זייפה מידע הנוגע לחיסונים נגד כלבת. אתמול (שלישי) נעצרה יושבת הראש של החברה "צ'נגשנג ביו-טכנולוגיה", ונפתחה חקירה על ידי הגוף המרכזי למאבק בשחיתות. בתקשורת הממלכתית דווח כי עוד כמה בכירים ועובדים נוספים בחברה, יצרנית חיסוני הכלבת השנייה בגודלה במדינה, נעצרו.

הרשויות במדינה, המנסות להכיל את הזעם הציבורי ולשמור על האמון בתעשיית התרופות המקומית, הגיבו במהירות בגינויים תקיפים ובקריאות לענישה תקיפה. הנשיא שי ג'ינגפינג גינה את הפרשה וכינה אותה "מרושעת ומזעזעת".

הרגולטור על התרופות בסין האשים את החברה בכך שהיא רימתה ברישומי הייצור והפיקוח על חיסונים נגד כלבת הניתנים בדרך כלל לפעוטות. החברה אף מכרה 252,600 מנות לא יעילות של חיסונים לילדים נגד דיפתריה, שעלת וטטנוס. לפי ארגון הבריאות העולמי, מספר מקרי הכלבת בסין מדי שנה הוא השני בגובהו בעולם, והחיסון נגד המחלה הוא בגדר חובה.

רופאה מחפשת אחרי חיסונים לילדים במרפאה פרטית בהונג קונג, 24 ביולי 2018. רויטרס
רופאה בוחנת חיסונים לילדים במרפאה פרטית בהונג קונג/רויטרס

קנת' קדי, שותף בכיר בחברת היעוץ Control Risks המבוססת בשנגחאי, אמר כי "כל דבר הנוגע לבטיחות התרופות או המזון המערב גם ילדים הוא סדין אדום עצום בסין". לדבריו, האזרחים שואלים עתה בגלוי מדוע הרשויות לא עשו יותר כדי למנוע את הפרשה. הוא הוסיף כי הממשלה צריכה להראות כי היא נוקטת עמדה תקיפה כדי להבטיח שהסקנדל לא יהפוך לבעיה המאיימת על יציבות החברה. "זה כנראה מצב החירום בדרגתו הגבוהה ביותר שעמו מתמודדת הממשלה", אמר.

בהודעה שמסרה לבורסה, הודתה החברה כי היא צופה שלמקרה תהיה השפעה כלכלית שלילית גדולה על הביצועים הפינססיים שלה במחצית השנייה של השנה. מכירותיה מעבר לים בשנה שעברה היו 2.34% מכלל הכנסותיה, לפי דוח של החברה. השווקים הללו כוללים את הודו, קמבודיה, ניגריה ומצרים.

על אף שלא מוכרים מקרים על פגיעה מהחיסונים, הרשויות הורו לחברה לעצור את ייצור החיסונים נגד כלבת ולהחזירם מהמדפים. החברה התנצלה בפני הציבור, בזמן שמניותיה המשיכו לנצוח. הן איבדו יותר מ-1.8 מיליארד מערכן מאז אמצע החודש. המסחר במניותיה יתחדש רק מחר.

שערי חברת התרופות "צ'נגשנג ביו-טכנולוגיה" בעיר צ'נגצ'ון, סין, 26 ביולי 2018. רויטרס
המניות צנחו. שערי החברה בעיר צ'נגצ'ונג, היום/רויטרס

בסימן נוסף לכך שלפרשה עלולות להיות השפעות נרחבות יותר, מרפאות פרטיות בהונג קונג אמרו כי בקשות של תושבים בסין המחפשים חיסונים לילדיהם גדלו מאז התפוצצות הפרשה. משרד הבריאות של הונג קונג אמר לרויטרס כי האספקה המקומית של החיסונים נותרה יציבה וכי הוא עוקב מקרוב אחרי המצב. לשכת הבריאות במקאו מסרה כי האספקה הנוכחית מתאימה וכי אין סיבה לדאגה.

"צונאמי" ברשתות החברתיות

תושבים רבים הביעו את זעמם ברשתות החברתיות, כשאחד הדיונים ב"וויבו", המקבילה המקומית לטוויטר, צבר יותר מ-600 מיליון צפיות. בתחילה צנזרו הרשויות כמה מהפוסטים שעסקו בפרשה, שתחילתה עוד בנובמבר, אך היא עלתה לכותרות רק ב-15 ביולי. "פרשת החיסונים של צ'נגשנג יצרה צונאמי באינטרנט", נכתב בעיתון הממשלתית גלובל טיימס ביום שני. עוד נכתב כי יהיה זה בלתי-ריאלי לנסות לשלוט על כך לחלוטין, אולם לא ניתן להשאיר זאת ללא פיקוח.

"אם לא ייעשה משהו כדי לנהל את הדיון הציבורי באינטרנט, זה עלול להיות הפתח שיוביל את המדינה אל כאוס ויצור חוסר יציבות חמור".

הרופאה הראשית בבית החולים לילדים באוניברסיטת פודאן, זנג מיי, אמרה כי יש סיכוי קלוש לפגיעה בילדים, אולם היא ציינה כי השיח ברשתות החברתיות העצים את השלכות הפרשה. "ההורים מבולבלים ורבים חרדים", אמרה".

בשנים האחרונות אירעו כמה שערוריות שפגעו בתעשיית התרופות של סין.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully