וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה לנו ברור שנפגע במטרה": כך יורט מטוס הקרב הסורי שחדר לישראל

28.7.2018 / 8:00

לוחמי ההגנה האווירית זיהו את המטוס לאחר שהמריא מבסיס T-4 ועקבו אחריו בעומק שטח סוריה. לאחר שווידאו כי מדובר בכלי טיס סורי, הוחלט להפילו. "קיבלנו פקודה שאפשר ליירט, לחצתי על הכפתור והטילים שוגרו", סיפר סג"מ יובל. "לא תהיה הפרת ריבונות"

עריכת וידאו:ניר חן

"היה לנו ברור שברגע שיתרחש אירוע כזה ניירט את המטרה, כך היה לפני שבועיים ביירוט הכטב"ם מעל הכנרת וכך היה גם הפעם" - כך אמר מפקד גדוד הפטריוט "יהלום" הצפוני סגן-אלוף ג' על מטוס הקרב הסורי שיורט על ידי שני טילי פטריוט ביום שלישי, לאחר שחדר לשטח ישראל. מטוס הקרב מסוג "סוחוי" הצליח לחדור לעומק שני קילומטרים לשמי ישראל, עד ששוגרו לעברו הטילים מאזור צפת. מדובר צה"ל נמסר כי המטוס היה במעקב מרגע כניסתו למרחב האווירי הישראלי.

בצה"ל ציינו כי לאחרונה נרשמה עלייה במאפייני הלחימה הפנימיים בסוריה. "המטוס המריא מבסיס T-4 ונע במהירות לעבר ישראל", מסר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, "לא ברור אם זה היה מטוס סוחוי 22 או סוחוי 24" (מסתמן שמדובר בסוחוי 24, א.ב). עוד הוסיף מנליס כי "במהלך שלישי הייתה פעילות ערה בסוריה, וכמו כן גם של חיל האוויר הסורי. העברנו מסרים בכמה צירים ובכמה שפות לפיהם לא נסבול הפרה של ההסכמים משנת 1974". מנליס אף ציין כי נעשה שימוש במנגנון התיאום.

ראש מטה חיל האוויר תא"ל תומר בר אמר בריאיון לאתר חיל האוויר כי "מטוס 'סוחוי' המריא משדה התעופה T-4 בשעות הצהריים לאזור הלחימה ברמת הגולן וחצה לשטחינו. הוא היה תחת מעקב של מערך הבקרה משלב מוקדם". עוד הוסיף תא"ל בר כי "ידענו שהוא מטוס סורי וברגע שחצה שיגרנו לעברו שני טילי 'יהלום'. בשלב מסוים אחרי שיגור הטילים המטוס יצא משטח ישראל, הטיל פגע בו והוא נפל בשטח סוריה. ככל הנראה הטייס נהרג".

זירת ההתרסקות בסוריה- ארגון דאעש פרסם תיעוד של שברי מטוס הקרב שהופל על ידי ישראל. אתר רשמי
שרידי המטוס שיורט/אתר רשמי

צה"ל מסר כי לוחמי סוללת פטריוט מהגדוד הצפוני הם אלו שיירטו את המטוס הסורי, ורק לפני כשבועיים יירטו כלי טיס לא מאויש שחדר מכיוון סוריה לשטח ישראל. יירוט מטוס ה"סוחוי" הוא היירוט השני שמבצעת סוללת הפטריוט כנגד מטוס קרב עוין מאז הוכנסה לשירות בצה"ל. בשנת 2014 התרחש היירוט המבצעי הראשון של המערכת כנגד מטוס קרב. מפקד גדוד הפטריוט "יהלום" הצפוני סא"ל ג' אמר כי "בשבועות האחרונים חלה עלייה משמעותית בכמות הטיסות באזור קו הגבול של מדינת ישראל. המדיניות ברורה מאוד - לא תהיה הפרה של הריבונות הישראלית בקווי ההפרדה שנקבעו".

לוחם ההגנה האווירית שיירט את המטוס הסורי סג"ם יובל משולם אמר כי "מעט לפני היירוט הייתה בקרון אווירה מתוחה. בשבועות האחרונים אנחנו נמצאים בכוננות גבוהה בשל התנועה האווירית הרבה בסמוך לגבול". הוא הוסיף כי "הייתי לבד בקרון והזנקתי את הכוננות. מפקדת הסוללה סרן אור נעמן נכנסה לקרון והתמקדנו במשימה". הם קיבלו פקודה על יירוט הכלי: "אחרי הפקודה הקולית לחצתי על הכפתור וביצענו את היירוט. זהו היירוט הראשון שלי, והבנתי שיש צורך להישאר מפוקס וממוקד", אמר סג"ם משולם. לאחר תחקור האירוע משולם התקשר להוריו, "שאלתי אותם אם הם צפו בחדשות. הם ניסו לשאול שאלות אך פשוט אמרתי להם שהם צריכים להיות גאים. הגזרה מתוחה ואנו שומרים על העורף של מדינת ישראל. נהיה מוכנים גם באירוע הבא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
לוחם ההגנה האווירית שיירט את המטוס הסורי סג"ם יובל משולם. דובר צה"ל
לוחם ההגנה האווירית שיירט את המטוס הסורי סג"ם יובל משולם/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully